Hej,

Blir inte klok på detta med fuktspärr eller inte, har läst en hel del här på forumet men kan ändå inte bestämma mig om jag ska ha fuktspärr eller inte.

Så här ser väggarna ut på garaget som är ca 60m2.
Fjällpanel - vindskydd - isolering (140mm) - fuktspärr???? - gips

När man pratar med byggare så får man olika svar, en del säger att det kan bli omvänd verkan med fuktspärr beroende på hur varmt det är ute, att man måste ha värme på hela tiden, är det så?

Jag har tänkt att hålla en temp på ca 16 grader i garaget med hjälp av en luftvärmepump dom kalla periderna under året.

Vad tycker ni, ska jag ha fuktspärr eller inte?
Hur har ni andra i era garage?

/Stefan som bor i Borlänge
 
stefant skrev:
Hej,

Vad tycker ni, ska jag ha fuktspärr eller inte?
Hur har ni andra i era garage?

/Stefan som bor i Borlänge
Jag har inte fuktspärr, och kommer inte att sätta in det (hus från -58). Åsikt inte baserad på kunskap men sammanfattning från alla jag frågat:
  1. Är ditt garage nybyggt, eller om du tänkt bygga det själv, och du bestämmer dig för att alltid ha minst 16 grader, då skall du ha fuktspärr (det är så man täker när man designar dagens hus, och om man bygger huset från grunden så kan man få fuktspärren tät)
  2. Om ditt hus är äldre (före 60-talet), då tänkte man på ett annat sätt än idag när man byggde. Har ingen satt in fuktspärr i ditt hus innan, sätt inte in det nu heller. Men när du isolerar, använd bra material och bygg så huset kan andas.
Apropås bra material: Funderar på att tilläggsisolera vinden med pappersklipp. Någon som provat det?

--- Mats ---
 
Om det är ett nytt garage du ska bygga -då hade jag definitivt valt fuktspärr. Om det rör sig om ett gammalt garage som redan står - då hade jag skippat fuktspärr.
 
Garaget är byggt 1969 och eftersom väggarna är fuktskadade så tänkte jag passa på att tillägsisolera väggarna. Väggarna har endast 70mm isolering och jag lägger på 70mm till.

Värmen kommer jag troligtvis att slå på när det börjar bli kallare an 10 grader i garaget och då är det väl bäst att jag skippar fuktspärren.

Tack för era svar

/Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.