Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Mvh elkonsument i SE3 området
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Förbrukningen är hyfsat proportionell mot temperaturskillnaden. Så länge det inte är minusgrader kan ju värmen vara helt avstängd.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Tror du verkligen badet fryser på vintern? Testa att hålla koll på tempen och när det landar på 0an kan du slå på värmen. Tar väldigt lång tid för 0 -gradigt vatten att övergå till fast form (is).
 
  • Gilla
  • Haha
jonzon jonzon och 8 till
  • Laddar…
B
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Tror du verkligen badet fryser på vintern? Testa att hålla koll på tempen och när det landar på 0an kan du slå på värmen. Tar väldigt lång tid för 0 -gradigt vatten att övergå till fast form (is).
Tar inte speciellt många h innan en hink med vatten börjar frysa på vintern.

Alla slangar och pumpar ligger utanför badet och fryser sönder först.

Man kan ställa ner börvärdet på badet, men inte stänga av det... inte i svenskt vinterklimat
 
  • Gilla
nmeden och 22 till
  • Laddar…
Nissens
M Magnushåkansson skrev:
Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Mvh elkonsument i SE3 området
Varför kan du inte tömma det menar du?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 10 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Tror du verkligen badet fryser på vintern? Testa att hålla koll på tempen och när det landar på 0an kan du slå på värmen. Tar väldigt lång tid för 0 -gradigt vatten att övergå till fast form (is).
Det här är faktiskt sant. Det latenta värmet som krävs för att frysa ett helt spabad är mycket stort och sker inte i en handvändning s.a.s ... Ett normalt spabad kör cirkulationen några gånger per timme för att kolla tempen.
Om du ser att det finns tendens till frysning slå på badet...
 
  • Gilla
  • Haha
isamarthin och 5 till
  • Laddar…
Nu kommer jag inte ihåg vad spabadet jag har drar men det drar under 300kwh alla gånger. Säg att du köpt ett bad för 100-150k då är ju ett par 100 kr i månaden ingenting. Det är ju en lyxprodukt. Eftersom jag inte kan kalkylen men ändå testat sänka är skillnaden inte särskilt stor nog att motivera att starta upp hela tiden när du ska bada.
 
  • Gilla
Knetenknegare och 7 till
  • Laddar…
Har du timpris så kommer det nog vara möjligt att hitta billiga timmar då badet kan få värma.
Annars får du skaffa värmepump eller vedeldad aggregat
 
  • Gilla
Leif1 och 6 till
  • Laddar…
Med timpris är billiga timmar i princip på natten mellan midnatt och kl sex. Lägst pris mellan 2 och 5.

Detta gäller i princip varje dygn. Jag gick igenom mer än hälften av alla dygn i år och hittade inget fall då det var dyrare på natten än på dagen.
 
  • Gilla
Leif1 och 3 till
  • Laddar…
J
Nu kan jag inte mycket om spabad men att värma så lite som möjligt i kombination med att konstant cirkulera vattnet borde väl kunna fungera.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 3 till
  • Laddar…
V
V VetarN skrev:
Nu kommer jag inte ihåg vad spabadet jag har drar men det drar under 300kwh alla gånger. Säg att du köpt ett bad för 100-150k då är ju ett par 100 kr i månaden ingenting. Det är ju en lyxprodukt. Eftersom jag inte kan kalkylen men ändå testat sänka är skillnaden inte särskilt stor nog att motivera att starta upp hela tiden när du ska bada.
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Tror du verkligen badet fryser på vintern? Testa att hålla koll på tempen och när det landar på 0an kan du slå på värmen. Tar väldigt lång tid för 0 -gradigt vatten att övergå till fast form (is).
Vi har vårt bad på 37 grader vinterhalvåret o höjer den dagen vi vill bada. Sen sänks de till 37 igen.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Klantskalle och 2 till
  • Laddar…
V
M Magnushåkansson skrev:
Då man inte kan tömma badet så antar jag att man vid ett svindyrt elpris i vinter endast kan sänka temperaturen.
Många har ju en funktion att ställa tempen på 5-10 grader och frågan är om ngn elkunnig/mattesnille här kan berätta om hur mkt man kan tänkas spara in?
Att blanda in ngn typ av antifrysmedel och stänga av allt utom cirkulationspumpen gissar jag är en omöjlighet så att sänka tempen så mkt man kan bör väl vara det enda som gäller…
Kul att man införskaffade badet och nu blir det en otrolig energitjuv eller ska man säga en oekonomisk/ej försvarbar tingest om nu alla experters farhågor kommer att stämma…
Input värdesätts stort!
Mvh elkonsument i SE3 området
De är ju vintertid du vill bada.

Vi håller vårt på 37 grader hela vinterhalvåret o höjer till 39,5 dem kvällar de vankas bad.
 
  • Gilla
  • Haha
Klantskalle och 5 till
  • Laddar…
Funderar också på att stänga av / tömma badet
Men jag tror man ska göra det i tid, alltså kanske nu.
Tömma, sen dammsuga ur alla jets, öppna alla skruvkopplingar, ev plocka ur el enheten med värmare, dammsuga / blåsa ur pumpar

Resterande vatten bör vara så lite att det kan frysa utan att skada badet, endel vatten bör över dunsta undan innan minusgraderna kommer.

Att sänka till nära 0 tror jag kan bli farligt, strömavbrott någon timme när det är -20 så kan det få fort...
 
  • Gilla
  • Haha
Henkolenko och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Varför kan du inte tömma det menar du?
Oerhört svårt att verkligen få allt tömt och då menar jag främst rör/slangar och pumpdelar…
 
  • Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Det här är faktiskt sant. Det latenta värmet som krävs för att frysa ett helt spabad är mycket stort och sker inte i en handvändning s.a.s ... Ett normalt spabad kör cirkulationen några gånger per timme för att kolla tempen.
Om du ser att det finns tendens till frysning slå på badet...
Förstår att ett helt spabad är svårt att frysa! Samtliga rör/pumpar och annat känsligt dock kan nog ganska snart frysa sönder i minusgrader!
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.