Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F fsn skrev:
Det är en viss skillnad. Det kostar en hundring att gå till doktorn, jag antar att det är för att man inte skall springa dit för ett skoskav. För min del kunde det ha kostat det dubbla men högkostnadsskyddet är ju rätt bra. Men det är inte alls samma sak som en avgift till a-kassa.
Nackdelen med systemet är att det blir helt gratis att fortsätta för dem som faktiskt springer för allt. Det skulle vara bättre med ett system som ger en ökande rabatt men aldrig blir helt gratis. Nu plockar ju folk ut mediciner oavsett om de behöver dem eller ej medan det är ”gratis”. Jag är helt med på att ett högkostnadsskydd behövs. Men utformningen är inte utan nackdelar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är en viss skillnad. Det kostar en hundring att gå till doktorn, jag antar att det är för att man inte skall springa dit för ett skoskav. För min del kunde det ha kostat det dubbla men högkostnadsskyddet är ju rätt bra. Men det är inte alls samma sak som en avgift till a-kassa.
Jag kom i för sig upp i högkostnadskydden på 1,5 månad :) Nu får jag ingen vård alls så de är dyra skattepengar.

Aja. Jag har inga problem att de som vill ha den försäkringen betalar en medlemsavgift.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Vitsen med gruppförsäkringar teckande för ett stort antal personer, t.ex. alla medlemmar i en fackförening, är väldigt mycket billigare än en privat försäkring.
Inkomstförsäkring som många fackföreningar - åtminstone på tjänstemannasidan - är i stort sett omöjlig att teckna privat.
Vitsen med kollektivavtal, att man har större möjlighet att påverka arbetsvilllkoren i grupp än som enskild, är i praktiken utsiktslös att hitta en privat försäkring för
Kan lika gärna göras via förmånspaketet man får av sin arbetsgivare. Effektivare och mindre byråkratiskt
 
F
D Daniel 109 skrev:
Nackdelen med systemet är att det blir helt gratis att fortsätta för dem som faktiskt springer för allt. Det skulle vara bättre med ett system som ger en ökande rabatt men aldrig blir helt gratis. Nu plockar ju folk ut mediciner oavsett om de behöver dem eller ej medan det är ”gratis”. Jag är helt med på att ett högkostnadsskydd behövs. Men utformningen är inte utan nackdelar.
kan jag hålla med om
 
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan lika gärna göras via förmånspaketet man får av sin arbetsgivare. Effektivare och mindre byråkratiskt
Haha, vafan.. Jag har trott att du har varit seriös. O inte förrän nu fattar jag att du bara trollar...

Känner mig nästan dum nu :(
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Haha, vafan.. Jag har trott att du har varit seriös. O inte förrän nu fattar jag att du bara trollar...

Känner mig nästan dum nu :(
Jag vet att det kommer som en shock men även icke anslutna företag har förmånspaket ofta bättre än ITP och allt vad det heter. De innehåller redan sjukvårdförsäkring, sjukförsäkring, tjänstepension och PBF. Inkomstförsäkring passar in perfekt där
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag vet att det kommer som en shock men även icke anslutna företag har förmånspaket ofta bättre än ITP och allt vad det heter. De innehåller redan sjukvårdförsäkring, sjukförsäkring, tjänstepension och PBF. Inkomstförsäkring passar in perfekt där
Japp, företag kan få riktigt bra deal på diverse förmånsförsäkringar/paket. Där jag jobbade var det inte så intressant men SACO-förbunden jobbade mot HR med det och till slut samarbetade dom fram en rätt dyr men jävligt lyxig vårdförsäkring till en bråkdel av vad man skulle betala som privatperson. Ångrar att jag inte hakade på den.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag vet att det kommer som en shock men även icke anslutna företag har förmånspaket ofta bättre än ITP och allt vad det heter. De innehåller redan sjukvårdförsäkring, sjukförsäkring, tjänstepension och PBF. Inkomstförsäkring passar in perfekt där
Större och en del medelstora arbetsgivare har ofta bra gruppförsäkringar, men jag har ännu inte hört talas om någon inkomstförsäkring utöver fackföreningarnas.

Om man jämför tjänstepensioner så är företagens alternativ mycket sällan lika bra som ITP, i synnerhet inte när man räknar med ackumulerade årliga avgifter. Möjligen om man skulle räkna med fackföreningsavgiften i kalkylen, men man måste ju inte vara med i facket om man jobbar hos en arbetsgivare med kollektivavtal, så den kalkylen haltar lite.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Större och en del medelstora arbetsgivare har ofta bra gruppförsäkringar, men jag har ännu inte hört talas om någon inkomstförsäkring utöver fackföreningarnas.

Om man jämför tjänstepensioner så är företagens alternativ mycket sällan lika bra som ITP, i synnerhet inte när man räknar med ackumulerade årliga avgifter. Möjligen om man skulle räkna med fackföreningsavgiften i kalkylen, men man måste ju inte vara med i facket om man jobbar hos en arbetsgivare med kollektivavtal, så den kalkylen haltar lite.
Det är ju bara byta bolag om man inte är nöjd med förmånspaketet, det som är så fint med marknadsekonomi.

Jag har personligen aldrig hört om någon som inte lyckats förhandla bättre tjänstepension än ITP men det kanske finns.

Jag kör SEB själv, inga avgifter om du inte väljer fonder med avgifter. Dock ska man inte vara rädd för fonder med avgift, det är vad de presterar som man ska titta på. Tex är SEB Småbolag lite dyrare än AMF Småbolag men den presterar mycket bättre över tid.

Avanza zero är en populär fond med noll avgift. Men det är en ganska kass Indexfond. Tex är SEB Indexnära A bättre trots avgift
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju bara byta bolag om man inte är nöjd med förmånspaketet, det som är så fint med marknadsekonomi.

Jag har personligen aldrig hört om någon som inte lyckats förhandla bättre tjänstepension än ITP men det kanske finns.

Jag kör SEB själv, inga avgifter om du inte väljer fonder med avgifter. Dock ska man inte vara rädd för fonder med avgift, det är vad de presterar som man ska titta på. Tex är SEB Småbolag lite dyrare än AMF Småbolag men den presterar mycket bättre över tid.

Avanza zero är en populär fond med noll avgift. Men det är en ganska kass Indexfond. Tex är SEB Indexnära A bättre trots avgift
Under mina 12 år i IT-branschen så beräknades tjänstepensionsavsättning på bonusdelen av lönen endast på det bolag som hade kollektivavtal och ITP. Det gav väsentligt mer pengar till tjänstepensionen. Att just det bolaget böev utsatt för strejkhot från facket för att teckna kollektivavtal var något som jag i anställningsprocessen bara var glad åt.
Vi får dock kanske även ta med i beräkningen att alla inte är så lyckligt lottade att de kan välja och vraka bland arbetsgivare.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Under mina 12 år i IT-branschen så beräknades tjänstepensionsavsättning på bonusdelen av lönen endast på det bolag som hade kollektivavtal och ITP. Det gav väsentligt mer pengar till tjänstepensionen. Att just det bolaget böev utsatt för strejkhot från facket för att teckna kollektivavtal var något som jag i anställningsprocessen bara var glad åt.
Vi får dock kanske även ta med i beräkningen att alla inte är så lyckligt lottade att de kan välja och vraka bland arbetsgivare.
Det företaget skulle inte lyckas locka många hör i Stockholm kan jag säga. Kanske yngre som inte har koll
 
F fsn skrev:
Kan väl hålla med om att har man tagit rianen att bli bajsad i ansiktet så kan man inte förvänta sig att få full avspolning men det kanske gör dig lite mer avslappnad ändå att veta att det är inte avgiften på nån hundring som finansierar a-kassan även om man tror det.
Men det är ändå ett antal 100 000 kr man gått miste om , med att betala avgiften. Om man räknar på alternativ investering. Under ett yrkesliv. Vilket inte gör det helt otrivialt.
 
E Etrompa skrev:
Men det är ändå ett antal 100 000 kr man gått miste om , med att betala avgiften. Om man räknar på alternativ investering. Under ett yrkesliv. Vilket inte gör det helt otrivialt.
Hur mycket går du miste om i obetalda löner och hur mycket går du miste om när lönerna sjunker till bulgarisk nivå i brist på kollektivavtal?
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hur mycket går du miste om i obetalda löner och hur mycket går du miste om när lönerna sjunker till bulgarisk nivå i brist på kollektivavtal?
Nu hänger jag inte med i ditt resonemang. Utveckla gärna.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det företaget skulle inte lyckas locka många hör i Stockholm kan jag säga. Kanske yngre som inte har koll
Vi pratar IT-branschen i centrala Stockholm, lite mindre profilerade konsultbolag där inget av de halvdussin bolag jag jobbade för eller intervjuades för andra tjänster hade kollektivavtal eller tjänstepensionsavsättning baserat på bonusdelen. Alla lovade dock dyrt och heligt att deras villkor var jämbördiga med ITP, något som alltså enkelt kunde motbevisas. Normen ITP för tjänstepension hade inte funnits utan fackföreningarnas påverkansarbete, så en stark fackföreningsrörelse är en försäkring mot allmänt försämrade villkor på arbetsmarknaden.
Alla de som räddades kvar på jobbet eller fick bättre avgångsvillkor efter att bl.a. jag som facklig representant lokalt hjälpt dem att förhandla bättre villkor tyckte definitivt att det lönade sig att vara med i facket. Då snackar vi IT och annan high-tech i Stockholmsområdet de senaste 20 åren.

Fackföreningar är garanten för att arbetsgivare inte struntar i lagar som LAS och har representanter i Arbetsdomstolen som är högsta juridiska instans, även om somliga mål på senare tid hamnat i Tingsrätten där de inte hör hemma och vars domar senare ogiltigförklarats och hänvisats till AD.
Om du inte är medlem i facket, hur agerar du då om arbetsgivaren säger upp dig i strid med gällande lag?
Så en stor del av fackföreningsavgiften är en kollektiv Legal fee.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.