går det att dra dubbla cat 6 i en 16 slang?

anledningen till att jag vill göra detta är för elektikern var smart att sätta dubbel utag till mitt lexcom i 2 hörn motsatt vägg som där vi har tvn och på tv väggen är 1 enkelt och det använder vi till digital tv och jag vill kunna koppla in fler grejor där.

tyvärr så hade jag inte chans att säga till innan dom kopplade utagen (hade inget elmöte )
 
Nix. Åtminstånne inte de cat6 kablar jag har sprungit på hittills. De är för tjocka men om det är väldragna slangar så kan du få ned två cat5E.

Brukar inte lecom dessutom använda sin "cat7". Den är väl dessutom skärmad för att göra det hela ännu värre
 
Inte en chans! Tom lite trögt i 20-slang. Been there, done that.....

Cat5E kan gå. Lyckades med milt våld och diskmedel och då var det bara ca 5-6 meter.
 
det är kanske cat 7 men jag har för mig att det skulle vara cat 6 ,

det var illa att det inte går då får jag dra sladdar utmed väggen istället :(
 
Skall du köra analog tv signal i en partvinnad kabel så måste du ha minst Cat6a. Cat6a är en relativit ny standard så den kan vara lite svår att få tag på. Cat 7 kabel är alltid dubbelt skärmad enligt definitionen. Med dubbelt skärmad så menas att varje par är separat skärmat och sedan så är hela kabeln även skärmad.

Här är vilka frekvenser de olika kategorierna klarar:
Cat 5e: 100Mhz
Cat 6: 250MHz
Cat 6a: 500MHz
Cat 7: 600MHz
 
Det funkar faktiskt på vanlig cat6 också även om det inte borde göra det. Finns tidigare inlägg om det här på forumet.
 
Jag fick igenom 2 st cat6 i ett rör men då var rören helt raka.
Har dom inte satt upp gipsskivorna än så om du har möjlighet så dra dom genom röret innan du drar rören i väggen.
 
tyvärr så är det försent , har bott i huset i 7 månader.

ville göra en ändring nu efteråt eftersom elekrtiken inte pratat med oss om var vi vill ha kontakter och hur mpnga dubbbel uttag...
 
Ett rör är någon/några mm större invändigt än en slang vid samma ytterdiameter. Därav går det i rör men blir torsk i slang
 
mats_o skrev:
Ett rör är någon/några mm större invändigt än en slang vid samma ytterdiameter. Därav går det i rör men blir torsk i slang

Jag skrev fel.... Jag fick igenom 2 st cat6 i slang menar jag
 
Jag skulle absolut prova, men det är inte någon ide att prova utan att använda riktig kabelgucka från tex Elfa (3M).
2 st. cat 5e i slang är iaf ingen konst alls, men till syvende och sist beror det nog på hur välklamrad slangen är och hur den är dragen.
 
Beror lite på slangen också Vissa är helt klart bättre än andra. Var en kraftig skillnad på slang från elfirma och den jag köpte på Clas ohlson
 
Snailman
jag fick igenom 3 st 5e i 16mm rör , men det var inte lätt..
 
jag tror att det är kvalite slangar eftersom el firman gör rätt mycket jobb åt Lb-hus i Malmö trakten

ska nog kalla hit dom så dom får testa , bara att hoppas att dom har dragit slangen bra
 
Våld och vaselin löser det mesta.... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.