Hej!
Jag har en relativ akut dilemma.
I vårt hus finns det en äldre 300l NIBE varmvattenberedare (från 2006).
Det börjar strula (jordfelsbrytaren löser ut hela tiden) och jag kan inte avgöra vad vore den bästa lösningen. Att reparera eller byta det till en ny modell.
Jag är inte kunnig alls i ämnet.
Min rörmåkare skulle kunna installera en NIBE compact 300l för 20t kr (installerat och klart, efter rot självklart). Vet inte om det är en rymlig pris eller för mycket. (Bor i Blekinge förresten)

Jag har även läst om genomströmningsberedare och har börjat fundera om det här alternativet.
Kan det passar till vårt hus/behov?
Vi (2 vuxna, 2 tonåringar) bor i ett hus med 2 våningar. Vi har 2 badrum, darav 1 med badkar. De 2:a badrum sitter precis ovanpå 1:a. Den gamla beredaren sitter i tvättstugan bredvid 1:a. Uppvärmningen är direktverkande el.

Vill gärna spara pengar på el och vi vill inte slösa mycket vatten heller tills varmvattnet når övre våningen.
Vad rekommenderar ni?
Tack för alla feedback!
 
Borde väl gå att byta elementet bara, det är ju inte mycket annat som kan gå sönder...
 
Hängde upp en 120 liters som skall ersätta en 200 för någon vecka sen. 2 vuxna 2 barn/tonåringar
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Borde väl gå att byta elementet bara, det är ju inte mycket annat som kan gå sönder...
Vad kan det kosta ungefär?

Kan man spara energi/pengar med en ny varmvattenberedare? (Bortsett från investeringen)
 
raveper raveper skrev:
Hängde upp en 120 liters som skall ersätta en 200 för någon vecka sen. 2 vuxna 2 barn/tonåringar
Duschar eller badar ni? Vid vår gammal beredare klarade vi fylla badkaret + en snabbare dusch för 1 person....
 
Duschar. Jag och tre kvinnfolk.
 
  • Gilla
drbodyjr
  • Laddar…
drbodyjr drbodyjr skrev:
Vad kan det kosta ungefär?

Kan man spara energi/pengar med en ny varmvattenberedare? (Bortsett från investeringen)
Tja, nån tusenlapp eller två för elementet, borde väl ta nån halvtimme att byta kanske?

Det är klart att det kostar mindre att hålla en mindre mängd vatten varmt, men jag tror inte det är såpass mycket att det lönar sig att byta en såpass ny VVB till en ny...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
drbodyjr drbodyjr skrev:
Kan man spara energi/pengar med en ny varmvattenberedare?
Nej, bara marginellt.

All el som går in i beredaren blir värme. Det gäller oavsett hur gammal beredaren är.

Värmen "försvinner" ur beredaren i huvudsak när du tar ut varmvatten för en dusch osv. Men det "läcker" ut en del värme, beredaren avger en del värme till rummet den sitter i. Olika beredare kan ha olika bra isolering, men skillnaderna är marginella, på någorlunda moderna beredare. Däremot så har ju en stor beredare en större yta som läcker värme till rummet. Men även den skillnaden är inte dramatisk.
 
  • Gilla
drbodyjr och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej, bara marginellt.

All el som går in i beredaren blir värme. Det gäller oavsett hur gammal beredaren är.

Värmen "försvinner" ur beredaren i huvudsak när du tar ut varmvatten för en dusch osv. Men det "läcker" ut en del värme, beredaren avger en del värme till rummet den sitter i. Olika beredare kan ha olika bra isolering, men skillnaderna är marginella, på någorlunda moderna beredare. Däremot så har ju en stor beredare en större yta som läcker värme till rummet. Men även den skillnaden är inte dramatisk.
Tack för förklaringen.
Vad finns det för fördel att byta ut beredaren till modernare?
Min tanke var besparing, men det stämmer inte.
Andra tanke var att skaffa mer varmvatten till hushållen. (Nu har vi en NIBE 200 - sagt felaktigt att den var 300, tänkte byta till 300). Men egentligen borde man kunna klara sig med liten extra logistik...
 
Då ska jag satsa på att reparera beredaren.
Den är en NIBE Er56-Cu 200 installerat 2007.
Enligt pappret är patronen en RAR 14-112.

Har läst i forumet någonstans (i gammal tråd) och enligt en av mina kompisar är byte av patronen ingen större grej, så kanske till och med jag skulle klara mig (med kompisens hjälp som har gjort sådant innan).
Tänkte beställa patronen, men blev osäkert om det som sälsj med samma nr är verkligen det jag behöver. Artikel-foto kan skilja sig på olika sidorb(elpatron / elpatronsats) vad ingår i paketet varierar sig (antagligen de extra grejer vid elpatronsats för ombyggnad behöver jag inte), relativ stor skillnad av pris (satsen är cirka 30% dyrare).
Största problemet är att jag har inte hittat min beredarens artikelnr på beskrivningen (T ex här:
https://www.vvsobadrum.se/reservdel...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
 
Redigerat:
Det finns ju lite andra saker i en varmvattenberedare, som kan lösa en jordfelsbrytare, det kan nog vara bra att felsöka lite mer innan du beställer en..

Löser den ut så fort man sätter på VVB, eller händer det nån gång då och då?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det finns ju lite andra saker i en varmvattenberedare, som kan lösa en jordfelsbrytare, det kan nog vara bra att felsöka lite mer innan du beställer en..

Löser den ut så fort man sätter på VVB, eller händer det nån gång då och då?
Den löser ut direkt.
 
Ok, men då är det ju bara att koppla bort elementet och testa igen.. Löser den inte då så är saken biff...

Passa på att kolla anoden samtidigt, den kan ju vara bra att beställa samtidigt från samma ställe..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ok, men då är det ju bara att koppla bort elementet och testa igen.. Löser den inte då så är saken biff...

Passa på att kolla anoden samtidigt, den kan ju vara bra att beställa samtidigt från samma ställe..
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ok, men då är det ju bara att koppla bort elementet och testa igen.. Löser den inte då så är saken biff...

Passa på att kolla anoden samtidigt, den kan ju vara bra att beställa samtidigt från samma ställe..
.... Och jag kan väl koppla bort elementet utan att plocka ut det? Kopplingen borde finnas inom denna plastik skydd som kallas kopplingsrum termostat i manualen (nr9)
 
  • Schematisk ritning av kopplingsrum termostat i värmesystem med beteckningar och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, nånstans lär man komma åt anslutningarna på elementet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.