Jag har gutit en betongplatta för utbyggnad av entren. Där kanterna består av L-element och jag undrar hur långt in man måste sätta reglarna. Mellan betongen och ytterskivan är det 5cm cellplast. Kan man sätta ut regeln till ytterkanten eller moste man sätta regeln efter betong kanten? Och i så fall sätta spikreglar utanpå reglarna så att panelen hamnar utanför?:confused:
 
Det är det bästa. Dvs en stomme på betongen och sen spikreglar utanför som man fäster panelen i.

Gjorde som så på förrådet att jag satte ytterkant på syllen 4 cm in från ytterkant. iom att jag hadde tänkt mig 45X45 som spikregel plus asfaboard så hadde panelen då hamnat 18 mm utanför plattan.

Sen kom en god vän som har varit snickare och tipsade om att asfa var dumt och att man skulle använda duk så då gjorde jag det vilket ledde till 45+22 istället vilket då ledde till ca 3 cm mellanrum och 45 mm extra isolering
 
Tack för det snabba svaret!
Om jag fattade dig rätt så har du även satt isolering ovanför cellplasten. Sedan vindduken och utanpå 22x22 som spikreglar och sist panelen.

MVH Mats
 
Fullkomligt korrekt uppfattat.

Min väggkonstruktion består av utifrån och in:
Panel
22 mm spikregel (faktiskt 22X95 formvirke som jag klöv på längden. 2.80 löpmetern var ett trevligt pris)
vindduk
45X45 liggande med liggande 45 mm isolering mellan varje lager
145X45 stående. I botten 145 mm bred syl fäst i plattan med expanderbult
diffspärr i form av plast
2X13 mm gips

Gav mig då 190 mm isolering vilket kanske är lite overkill i ett förråd men alltid trevligt med tanke på elpiserna
 
mats_o skrev:
Fullkomligt korrekt uppfattat.

Min väggkonstruktion består av utifrån och in:
Panel
22 mm spikregel (faktiskt 22X95 formvirke som jag klöv på längden. 2.80 löpmetern var ett trevligt pris)
vindduk
45X45 liggande med liggande 45 mm isolering mellan varje lager
145X45 stående. I botten 145 mm bred syl fäst i plattan med expanderbult
diffspärr i form av plast
2X13 mm gips

Gav mig då 190 mm isolering vilket kanske är lite overkill i ett förråd men alltid trevligt med tanke på elpiserna

Hur långa expanderbult körde du?
 
Bra fråga. De säljaren sa att jag skulle ha :) kan de ha varit 10-12 cm kanske. 13mm nyckel på dem vill jag minnas
 
Måste bara fråga så att jag inte gör bort mig: Syllen brukar väl placeras längst ut på plattan även när man använder kantelement? Mitt prefab-garage som nyss är beställt ska ha 45x145 väggreglar vilket borde innebära att syllen blir 145 bred. Att den vilar några centimeter på cellplast ska väl inte vara något problem?
 
Jag satte min 3 cm in faktiskt, men det berode ju på att jag skulle ha 45X45 utanför så jag ville inte ha ett för stort gap mellan platta och panel
 
mats_o skrev:
Bra fråga. De säljaren sa att jag skulle ha :) kan de ha varit 10-12 cm kanske. 13mm nyckel på dem vill jag minnas

Ok! så 120mm x 8mm expanderbult borde kanske räcka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.