Hej!

Komplicerad fråga kanske men.

Jag och min Sambo +3 hemmavarande barn söker ny bostad. Vi funderar på hus som ligger runt 2 miljonersklassen här i Växjö.

Nu är det så att vi har inget sparat kapital och vad enligt banken vill så vill dom ju helst att man kan visa upp ett sparade, åtminstone till Pantbrev och Lagfart.

Jag undrar om det finns någon/några här som har kunnat belåna till hela sitt bolån, även lagfart/pantbrev?

En annan fråga är. Om tillträde till huset är i Maj, när ska köpet då vara genomfört och pengarna insatta på säljarens konto?

Skulle man fixa en handpenning nu till lagfart/pantbrev nu och spara ihop till summan fram till köpedatumet som jag antar är i krokarna runt inflyttningsdatumet?

Vi har ut 32.000:- netto.

MVH // Jimmy
 
Det normala är att man betalar en handpenning på 10% i förskott (bankerna har ränte- och avgiftsfria lån till detta om man inte har pengarna själv)

Slutbetalningen (90%) sker på tillträdesdagen, då betalar man även pantbrev/lagfart

Mitt tips är att först av allt fixa ett lånelöfte på banken, då vet ni hur mycket ni får låna

Att låna till mer än 100% av huspriset (som det ju blir om man lånar även till pantbrev/lagfart) kan nog vara lite värre, tror det blir problematisk redan vid 95%. Det finns ju ingen säkerhet för det över 100%. Men det kanske går bra, beroende på vad banken tror om er betalningsförmåga, fast de vill nog att ni amorterar de lånen ganska hårt.

Det bästa är nog ändå att boka en tid på banken och i lugn och ro gå igenom er situation, har man bara lite koll på sin ekonomi så brukar dom vara ganska tillmötesgående


Just det: när vi köpte vår bostadsrätt för några år sen så lånade vi 100% (det är ju inga pantbrev/lagfarter för bostadsrätt), fast då behövde vi ha någon som gick i borgen för topplånet, fast det kanske hade mer med vår (avsaknad av) betalningsförmåga på den tiden att göra
 
Vi skulle gärna ta pantbrev/lagfart in på topplån om så vore. Vi skulle ha gott om pengar att betala av det rätt kvickt ändå :)

Vi får se vad dom har att säga om det..

MVH /Jimmy
 
Men om ni har gott om pengar att betala av ett topplån och ska köpa hus i maj, kan ni inte spara ihop en del till topplånet fram till dess i så fall? Eller i alla fall till lagfarterna?
 
Den här frågan har varit uppe förut, och standardsvaret är att ta ett ordentligt samtal med er bank och förklara varför ni har väldigt bra ekonomi men ändå måste låna 100%.

De vanliga sakerna banken lär oroa sig för (så förbered era argument):

1. Hur har ni råd (och marginaler) till boendet om ni hittills inte lyckats spara något alls? Även om ni precis fått jobb eller liknande har ni en mycket bättre sits om ni kan visa att ni faktiskt sparar t.ex. 5000kr/mån idag. Fram till maj blir det 50,000kr, eller 5% handpenning i alla fall. Att man ska försöka spara mer i framtiden biter inte så bra.

2. I praktiken vill ni låna 103.5% på huset då pantbrev/lagfart är avgifter/skatt och inte värde på huset. Det lär bli mycket svårt att få banken att gå med på att låna ut mer än vad huset per definition är värt. Skulle ni ändå lyckas lär de sista 3.5% bli ett (dyrare) blancolån utan säkerhet.

3. Om ni tittar på begagnade hus: Vad gör ni när (inte om) något går sönder (taket/pannan/VA-ledningar) och måste repareras? Har ni marginaler att ta ett blancolån till om ni inte får låna mer på huset i det läget?


Realistiskt skulle jag sikta på att snabbt börja spara ihop åtminstone till pantbrev & lagfart, och sedan använda det sparandet som ett argument för att ni har god ekonomi och åtminstone ska få låna nästan 100% av själva husvärdet!
 
Hej,
din fråga är faktiskt ganska enkel....men förutsättningar för att kunna svara på den helt fel..

Vill Du ha ett bra svar måste du mycket tydligare i informationen du lämnar. 32 tkr netto låter bra...men på en eller två löner...och är det då 50/50 eller drar någon in mer....? Vad betalar ni idag i hyra? Hur gamla är barnen? Hur ser era framtida karriärsmöjligheter ut? Har ni någon som kan backa upp er om det skulle - vilket man inte hoppas - skita sig? Sparar ni något åt era barn idag eller ingår barnbidraget i de 32 tkr? Varför runt 2 mkr-klassen? Har ni CSN lån idag? Billån? Har ni två bilar eller en?

Du kanske förstår vart jag vill komma..... ;-)

Med tanke på att ni har hemmavarande barn, är det kanske inte bättre att avvakta 1-2 år, spara ihop så mkt som möjligt och sen slå till på något?

Tänk också på att bara för att en banktjänsteman säger att ni kan låna behöver det inte betyda att ni bör...... Ha mkt sunt förnuft i det hela när ni tar ert stora beslut.

Lycka till!
 
Beror lite på hur man ser på saken.

Jag kan väl rent teoretiskt se på saken det att VA/Pannan etc inte skulle gå sönder den första tiden man bor där. Vi har tänkt oss att ha runt 2000:-/mån i amortering + en buffert som kommer ligga runtekring samma belopp för just ifall något sådant skulle inträffa.

Vi ska visa upp en kalkyl för banken nästa vecka, vi är ännu bara i början till ett husköp än så länge. Men det gäller ju att ta reda på så mycket som det bara går inför ett bankmöte menar jag.. Antar att det kommer ut fler hus på marknaden till höst/vintern.

MVH // Jimmy
 
Hej!

32 kkr NETTO ser ut som följer.

Jag, mannen. 2 Jobb har ut just nu 29.000 brutto på båda. Lönehöjning om ett halvår, då till 31500:- brutto på båda mina jobb
Sambon: Har/är sjukskriven just nu, har 8500 brutto från FK.
Hon får sedan 2 Underhållsbidrag = 2550:-/månaden Netto.
3 Barnbidrag = 3150:-

Vi betalar en hyra på 6500:- exkl el, med el = 7100:- cirka.
Barnen är 8,5,4 år + en till på väg. Min son är inte hemmavarande barn utan bor hos sin mamma. Framtiden ser ljus ut, har fast jobb på båda jobben och VOLVO ser ljust på framtiden.
Backa upp om det skulle skita sig? Svar Ja: Vi kan tänka oss 2 borgenärer om så vore.
Vi har tänkt spara en liten summa åt barnen/månad. 100:-

Varför runt 2 miljonersklassen. Jo, för husen i Växjö brukar ligga på normalt 1,8 - 2,4 miljoner.
Visst har vi sett hus för 1,5 milj klassen också men har man snart 4 barn så tror jag verkligen inte 4 rum & kök skulle räcka till åt oss. :) - Vi är inte omöjliga vad gäller att dela rum och så men vi hade nog tänkt oss MINST 5-6 rum och kök. Minimi boyta. 120 Kvm.


Apropå bilar så har ingen av oss körkort, utan jag använder mitt busskort som jag pendlar med till jobbet om vi ska någonstans. Kostnad: 600:-

Eventuellt kommer jag skaffa körkort till hösten och då kommer jag införskaffa en billig och bra bil i guess.

Jag förstår att det är lätt att säga att man ska vänta, men väntan är dryg. Jag har flyttat runt 22 ggr i mitt liv, och i 17 av dom fallen har jag bott i lägenhet. Jag antar DU förstår vart jag vill komma med att skaffa sig ett eget hus? Jag skulle aldrig klara av att bosätta mig mer i en ny lägenhet, fy velé säger jag bara!

Klättrar på väggarna här. Har fått skapa smidiga planlösningar så gott de går till alla barnen nu, ... vi har en fyra som är på 89 kvm. Öppen planlösning mellan Kök/vardagsrum nere.

Vi skulle garanterat kunna spara till lagfart/pantbrev, inga problem. Det är ju lättare nu när man fått fast på sina båda jobb, tagit mig 2 år att komma dit så, varit kämpigt innan! .. Well well drömmen slår väl in nångång.

Vi bokar tid nästa vecka så får vi se!

Tack för alla funderingar/frågor vi fick från dig!

Ha en trevlig helg!

MVH // Fam. Ericsson
 
Jag vill önska dig ett varmt lycka till! Med både bankbesök och framför allt husköp! Ni kommer att klara det finfint! Förstår precis din situation. Har själv varit i den fast det var många år sen. Vi hade tre halvstora barn och behövde 5 rum o kök.

När vi hade hittat drömhuset och satt hos banken och dom, efter att ha räknat ut hur mycket vi skulle få kvar att leva på när lån o annat var betalt , frågade om vi klarar det höll vi på att få andnöd. Så liite kvar! Men vi sa ja. Det klarar vi. Och det gjorde vi! Vi bor fortfarande kvar, efter 27 år!

Så ni klarar det också!
 
Biet skrev:
Jag vill önska dig ett varmt lycka till! Med både bankbesök och framför allt husköp! Ni kommer att klara det finfint! Förstår precis din situation. Har själv varit i den fast det var många år sen. Vi hade tre halvstora barn och behövde 5 rum o kök.

När vi hade hittat drömhuset och satt hos banken och dom, efter att ha räknat ut hur mycket vi skulle få kvar att leva på när lån o annat var betalt , frågade om vi klarar det höll vi på att få andnöd. Så liite kvar! Men vi sa ja. Det klarar vi. Och det gjorde vi! Vi bor fortfarande kvar, efter 27 år!

Så ni klarar det också!
-------------------------------------------

Oooooh tack!!!

Det värmde lite!! :))

Fast jag antar att lånesituationen är lite annorlunda nu men jag hoppas vi ska lösa detta.

Tack återigen, det värmde.
Gäller bara att se möjligheterna, inte problemen..

MVH // Jimmy
 
Lycka till!!!

Är i liknande sits- avskyr att bo lägenhet med barn, men har inte heller 200.000 att slänga in som kontantinsats. Det är så oerhört trist att betala närmare 8000 kronor i hyra varje månad- pengar man aldrig mer ser röken av! Hoppas verkligen ni får möjlighet att betala till er själva istället!!
 
Tyvärr är det nackdelen med att hyra. Man amorterar ju av huset för fastighetsägaren och får ingen nytta av värdeökningen heller. Pengarna bara försvinner.
Jag vet hur det funkar, är numera blivande fastighetsägare och hyresvärd själv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.