Försöker väcka liv i tråden efterssom jag nu lärt mig av erfarenhet att det inte håller att limma med vitlim. Som det står tidigare här så fäster det inte i sig själv och på annat håll läste jag att det blir ”för hårt” för att klara rörelserna i en trästol. Därav rekommendationen hud eller fisklim som jag förstår det.

Nu har jag inget hud eller fisklim hemma men någon föreslog PU lim. Det har jag och det vet jag brukar vara starkt så in i.... ja ni vet.

Är det en bra ide med PU?
Eller dålig?
Fäster det på torkar PVA (vit) lim?
 
Powermange Powermange skrev:
Försöker väcka liv i tråden efterssom jag nu lärt mig av erfarenhet att det inte håller att limma med vitlim. Som det står tidigare här så fäster det inte i sig själv och på annat håll läste jag att det blir ”för hårt” för att klara rörelserna i en trästol. Därav rekommendationen hud eller fisklim som jag förstår det.

Nu har jag inget hud eller fisklim hemma men någon föreslog PU lim. Det har jag och det vet jag brukar vara starkt så in i.... ja ni vet.

Är det en bra ide med PU?
Eller dålig?
Fäster det på torkar PVA (vit) lim?
Hej. Kan tyvärr inte svara på din fråga angående PU lim. Men vill du ha tag på fisklim så har Ernst P sådant.
/T
 
R Rönnis skrev:
Hej. Kan tyvärr inte svara på din fråga angående PU lim. Men vill du ha tag på fisklim så har Ernst P sådant.
/T
Tack! Hoppas någon annan kan svara. Märkligt sammanträffande föresten. Att du svarar just idag. Jag har tänkt limma stolar idag . Med PU, så får vi se.
 
Pu lim brukar väl bubbla, lite som pu skum. Så sätt rejält med maskeringstejp.
 
  • Gilla
Powermange
  • Laddar…
Här kommer en liten kapning, men inom ämnet hoppas jag.

Har också ett gäng Lilla Å jag vill renovera, slipa och olja. Frågan: Kan man värma fogar eller liknande för att på så vis lösa upp gamla limningar? Några pinnar är lösa och andra inte- jag vill alltså inte råka bryta av några tappar utan skulle helst plocka isär stolarna så mkt som möjligt.

Några tips?
 
Ingen som vet? Har samma problem. Får inte loss vissa pinnar.
 
Lillkerstin Lillkerstin skrev:
Ingen som vet? Har samma problem. Får inte loss vissa pinnar.
Det beror på vad man använt för lim sist de limmades ihop.
Är det fisk/ben/hud-lim går det att värma/blöta upp fogarna.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Det beror på vad man använt för lim sist de limmades ihop.
Är det fisk/ben/hud-lim går det att värma/blöta upp fogarna.
Det går med vitlim också för den delen.
 
Jag sågade 17mm djupa spår i pinnarna. Gjorde en lite kil av plast, går nog med trä också, som jag stoppade i spåret. riktade in och bankade till ett par gånger. Sitter som berg helt utan lim.
 
  • Gilla
Powermange
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.