Har haft lyxen att bo i BRF med el via just BRF och sluppit tänka på det hela.

Kommer i Juni flytta till Enplansvilla, 132kvm = dags för ett vettigt elavtal. (I Stockholm/Järfälla)

Så, vad ska jag välja för elavtal och hos vilken leverantör?
Gissar att det inte är någon idé att binda i dagsläget?
Vart / hur börjar jag som novis att kolla?

Här är info från Energideklarationen:

Huset vi flyttat till har enligt Energideklarationen (Gjord 2022-03)
klass E, "Energiprestanda, primärenergital: 134 kWh/m² och år"

Uppvärmningen är via Luft/Vatten och Luft/Luft, samt FTX finns (kommer dock under hösten installera en kamin, har tillgång till fri ved), i kåken står också en uppvärmd bubbelpool/jacuzzi utomhus.
Eldriven Golvvärme i båda badrummen.
Har även Elbil, men den laddas förmånligt till 90% på annat håll, men inom kort blir det troligen en elbil till i familjen (kommer gå ca 1500mil/år)

Enligt Energideklarationen:
Värmepump-luft/luft (el) 1800 kwh
Värmepump-luft/vatten (el) 5300 kWh
Fastighetsel1 1000 kWh
Summa 9200 kWh

Övrig energi (ingår inte i energiprestanda):
Hushållsel3 (18) 6100 kWh

Byggnadens energianvändning
(Normalårskorrigerat värde (Energi-index))
9854 kWh/år
Byggnadens primärenergianvändning
17737 kWh/år

Står även noterat:
"Avdrag har gjorts på total energiförbrukning för huset med 6000 kWh för elbils
laddning och uppvärmning av utomhus bad."


/Jocce
 
elskling.se
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Hej
Om någon funderar på att byta till timdebitering via Greeneley så använd gärna min kod så får vi 300kr var som dras av på första räkningen kod 5558622
 
Som jag ser har du tre alternativ
1) Tim debitering. Här måste du hålla koll på tim priset och försöka köra det som tar mycket el under de timmar det är billigt i vinter.
2) "vanligt" rörligt elpris. Här försöker du köra det som drar el de dagar spot priset är lågt
3) fast pris. Du behöver aldrig bry dig om elpriset. Du vet att det kostar skjortan alla dagar dygnet runt.
 
M MrDizzy skrev:
Som jag ser har du tre alternativ
1) Tim debitering. Här måste du hålla koll på tim priset och försöka köra det som tar mycket el under de timmar det är billigt i vinter.
2) "vanligt" rörligt elpris. Här försöker du köra det som drar el de dagar spot priset är lågt
3) fast pris. Du behöver aldrig bry dig om elpriset. Du vet att det kostar skjortan alla dagar dygnet runt.
@MrDizzy : Vanligt rörligt elpris är ett viktad månadssnitt - du kommer betala samma för alla kWh du förbrukat under hela månaden, oavsett vilken dag och tidspunkt dom är använd. Har du hittat någon som har "dagsdebitering" får du jättegärna dela. :)
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
@MrDizzy : Vanligt rörligt elpris är ett viktad månadssnitt - du kommer betala samma för alla kWh du förbrukat under hela månaden, oavsett vilken dag och tidspunkt dom är använd. Har du hittat någon som har "dagsdebitering" får du jättegärna dela. :)
åh fan totalt missförstått det då
Har alltid haft fastpris o senast så hade jag tur ... band elpriset till 58 öre/kWh för 3.5 år för 1.5 år sen.
Nu ligger de fasta priserna på ca 250öre/kWh
Så jag har som aldrig tänkt på hur rörligt eg fungerar utan bara antog att det var "dagsdebitering"
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.