Har en gräsklippare utav märket stiga, tändningen funkar inte någon som har varit med om det?
 
  • En Stiga gräsklippare i ett garage med synliga ledningar, antydan till problem med tändningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att byta tändstift, kolla luftfiltret och säkerställt att du har olja och bensin i. Kan vara en massa orsaker, men det är en bra början.

Fungerar inte det kan vi börja fundera på vad annars det kan vara.
 
börja
habip alp habip alp skrev:
Har en gräsklippare utav märket stiga, tändningen funkar inte någon som har varit med om det?
börja med att trycka in och låsa dödmansgreppet.
Sedan så böjer du till fästet för vajern vid fjädern nere vid motorn, då dessa välkända för att slappa efter och orsaka problem.

Skulle sedan problemet kvarstå så får vi felsöka vidare genom att mäta motståndet i spolen.
samt kontrollera att stiftet ger gnista..

En multimeter mellan väggarna på spolen bör ge ca 200 ohm..

Och en startkabel mellan motorblock och stift när stiftet sitter i tändhatten ger möjlighet att se gnistan medans man rycker i snöret..
 
Hej jag har testat med det tips ni har gett mig . Men inget fungerade alls . Hur ska jag göra
 
tändningen?
elstarten?
eller den manuella?
 
Det kan vara rost och bös mellan magneten och svänghjulet.
 
habip alp habip alp skrev:
Hej jag har testat med det tips ni har gett mig . Men inget fungerade alls . Hur ska jag göra
hej jag tog bort dödmansgreppet och startad men hur ska stanna eler stoppas?
 
Stryp bränslet eller tändningen på annat sätt.
 
varför inte bara böja vajerns fäste så att vajern kan jobba som den ska?

Varför göra det så avancerat?
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
börja

börja med att trycka in och låsa dödmansgreppet.
Sedan så böjer du till fästet för vajern vid fjädern nere vid motorn, då dessa välkända för att slappa efter och orsaka problem.

Skulle sedan problemet kvarstå så får vi felsöka vidare genom att mäta motståndet i spolen.
samt kontrollera att stiftet ger gnista..

En multimeter mellan väggarna på spolen bör ge ca 200 ohm..

Och en startkabel mellan motorblock och stift när stiftet sitter i tändhatten ger möjlighet att se gnistan medans man rycker i snöret..
Tack för info!
Vad menar du med att "trycka in och låsa dödmansgreppet" ? Menar du att trycka in och låsa så att gräsklippare inte dör?

Vilken av vajern är det du menar vid motorn? Se bild som jag laddat upp.
Tack på förhand
 
  • Närbild av en gräsklipparmotor med vajrar och dödmansgreppsmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tryck in handtaget och lås fast dödmansgreppet.

Sedan så kontrollerar du kontakten för motordödaren dvs motorbromsen som vajern kopplar ur.
ligger den emot kontakten eller jordar där så kommer inte motorn att få någon gnista.

Man brukar behöva sträcka vajerns fäste eller rengöra samt kontrollera kontakten där emellanåt..
 
skoge skoge skrev:
tryck in handtaget och lås fast dödmansgreppet.

Sedan så kontrollerar du kontakten för motordödaren dvs motorbromsen som vajern kopplar ur.
ligger den emot kontakten eller jordar där så kommer inte motorn att få någon gnista.

Man brukar behöva sträcka vajerns fäste eller rengöra samt kontrollera kontakten där emellanåt..
habip alp habip alp skrev:
Tack för info!
Vad menar du med att "trycka in och låsa dödmansgreppet" ? Menar du att trycka in och låsa så att gräsklippare inte dör?

Vilken av vajern är det du menar vid motorn? Se bild som jag laddat upp.
Tack på förhand
skoge skoge skrev:
tryck in handtaget och lås fast dödmansgreppet.

Sedan så kontrollerar du kontakten för motordödaren dvs motorbromsen som vajern kopplar ur.
ligger den emot kontakten eller jordar där så kommer inte motorn att få någon gnista.

Man brukar behöva sträcka vajerns fäste eller rengöra samt kontrollera kontakten där emellanåt..
skoge skoge skrev:
tryck in handtaget och lås fast dödmansgreppet.

Sedan så kontrollerar du kontakten för motordödaren dvs motorbromsen som vajern kopplar ur.
ligger den emot kontakten eller jordar där så kommer inte motorn att få någon gnista.

Man brukar behöva sträcka vajerns fäste eller rengöra samt kontrollera kontakten där emellanåt..
skoge skoge skrev:
tryck in handtaget och lås fast dödmansgreppet.

Sedan så kontrollerar du kontakten för motordödaren dvs motorbromsen som vajern kopplar ur.
ligger den emot kontakten eller jordar där så kommer inte motorn att få någon gnista.

Man brukar behöva sträcka vajerns fäste eller rengöra samt kontrollera kontakten där emellanåt..
habip alp habip alp skrev:
Tack för info!
Vad menar du med att "trycka in och låsa dödmansgreppet" ? Menar du att trycka in och låsa så att gräsklippare inte dör?

Vilken av vajern är det du menar vid motorn? Se bild som jag laddat upp.
Tack på förhand
hej har du möjlihet på bilden visa dödmansgreppet D och vilken vajern visa V ? tack.
 
Följ vajern som går från handtaget från början till slut så ser du ju vilken det är.
 
skoge skoge skrev:
tryck in handtaget och lås fast dödmansgreppet.

Sedan så kontrollerar du kontakten för motordödaren dvs motorbromsen som vajern kopplar ur.
ligger den emot kontakten eller jordar där så kommer inte motorn att få någon gnista.

Man brukar behöva sträcka vajerns fäste eller rengöra samt kontrollera kontakten där emellanåt..
hej tack för hjelpen nu det är bra men svårt att starta måste jag sprajar start spraj annars startar inte ?
 
Cheesen
habip alp habip alp skrev:
hej tack för hjelpen nu det är bra men svårt att starta måste jag sprajar start spraj annars startar inte ?
Hur gammal är bensinen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.