Morsan vill ha ny duschblandare så ska försöka hjälp henne byta. Det sitter en gammal Mora på väggbricka. Är det ”bara” att lossa muttrarna eller hur funkar det
? Väggmonterad termostatblandare för dusch med kopparledningar, vit kakelbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på förpackning för Damixa termostat dusch med streckkod och artikelnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förpackning för Damixa Thermixa 700-duschset på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, men du behöver kolla att de följer samma standard.

Det finns i princip två olika varianter.

Svensk standard är cc160 mellan anslutningarna, då är det gänga M26 och "lekande mutter" (alltså en lös mutter) på väggsidan, den hör ihop med vägganslutningen. De tätas genom att kopplingen är konisk. Ut från väggandlutningen sitter det en stump koniskt rör, blandaren har en inre konisk anslutning. Det blir tätt metall mot metall när de koniska ytorna kläms ihop.

Men så finns det internationell (europeisk ??) standard. Där är det cc150 mellan anslutningarna, den lekande muttern sitter på blandarsidan, och det är rörgänga (R20 tror jag), och det tätas med planpackningar.

Så dessa anslutningar är i princip inkompatibla på samtliga punkter.

Många utländska fabrikat som säljs i sverige följer cc150 standarden, en del säljs med adapters till cc160.
 
  • Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
Nu ser jag lite bättre på bilden, det ser ut som den nya blandaren är CC160, den gamla är nästan säkert det också. Så det bör gå bra.

Jag har bara bytt en blandare här hemma, där var den koniska kopplingen väldigt hårt ihopklämd, så man fick ta till rätt mycket våld för att få isär den när muttrarna var loss.
 
Glöm inte att stänga av inkommande vatten bara! Och öppna en annan kran på varje våning efter det innan du lossar den gamla blandaren.
Fast har du separat avstängning för vattnet till bara blandaren så behövs inte det.
 
Redigerat:
Yes. Har separata ballofixer på matningen och har dubbelkollat cc 160. Lossar jag med eller motsols?
 
O olofh skrev:
Yes. Har separata ballofixer på matningen och har dubbelkollat cc 160. Lossar jag med eller motsols?
Bra! Då slipper du stänga av inkommande vatten! Medsols eller motsols låter jag nån annan svara på :)
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Om jag tnker rätt så blir det medsols, muttern skall skruvas in mot väggen, bort från blandaren.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Bra! Då slipper du stänga av inkommande vatten! Medsols eller motsols låter jag nån annan svara på :)
Tack, testar lite försiktigt. Får väl se om det snart blir en tråd ”vattnet sprutar i taket” :crysmile:
 
H hempularen skrev:
Om jag tnker rätt så blir det medsols, muttern skall skruvas in mot väggen, bort från blandaren.
Min tanke också utifrån att den sitter på fästet
 
Funkade ypperligt, skönt när saker går smidigt
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
O olofh skrev:
Funkade ypperligt, skönt när saker går smidigt
Härligt! Gött när saker inte krånglar till sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.