Jag funderar på att sätta upp ett plank och har tittat på "palmako elke". Är det någon som vet vad det är för kvalité, är det robust?

Jag har förbipasserande som gillar att palla äpplen, snittblommor och bär dessvärre. Om någon skulle vilja klättra över, vilket jag inte hoppas, kommer det hålla då? Vill ju helst inte att det går sönder utan att det ska hålla väder och vind och ja, även för dem som inte kan skillnad på mitt och ditt. Ska nog sätta upp övervakningskamera efter att planket är byggt.

Helst skulle jag vilja bygga efter egen design, men jag undrar med dagens virkespriser vad det skulle gå loss på. Ett plank 180 högt och 16 meter brett.
 
A
först och främst är du medveten om att ett plank är kräver bygglov
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Aunty skrev:
först och främst är du medveten om att ett plank är kräver bygglov
Ja, visst behöver man bygglov om det är mer än 3,3 m bort från huset som man behöver skriftlig/muntligt godkännande från grannar?
 
A
M M.W. skrev:
Ja, visst behöver man bygglov om det är mer än 3,3 m bort från huset som man behöver skriftlig/muntligt godkännande från grannar?
nja, beror på hur det är utformat.

är luftigt mer än 50% luft kräver det det inte bygglov
 
A Aunty skrev:
nja, beror på hur det är utformat.

är luftigt mer än 50% luft kräver det det inte bygglov
Jag kommer givetvis fråga Kommunen vad som gäller just här. Designen är bara luftigt till 30%
 
A
M M.W. skrev:
Jag kommer givetvis fråga Kommunen vad som gäller just här. Designen är bara luftigt till 30%
då kräver det bygglov, dock får du bygga staket helt tätt dock får det högst vara 1100mm högt
 
A Aunty skrev:
då kräver det bygglov, dock får du bygga staket helt tätt dock får det högst vara 1100mm högt
Okej, tack! Får man ha eltråd ovanför ett staket? Nej men... jag måste fundera på vad vi ska göra, tråkigt att odla och bli av med det.
 
BirgitS
Du får ha hur hög häck som helst och på ett väl genomsiktligt staket (spaljé, stängsel) får du också ha växter som gör det omöjligt att se in.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du får ha hur hög häck som helst och på ett väl genomsiktligt staket (spaljé, stängsel) får du också ha växter som gör det omöjligt att se in.
Ja det var ju en himla bra idé Med glas och häck! :)

Men sen är det så fint med ett lite högre staket/plank också! Det är tänkt vara sektioner som ger ljusinsläpp men samtidigt förhindrar andra att plocka i odlingar. :cry:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.