Hej!

Jag har en gammal wirsbo push 20 fördelare med en termostat på. Ventilen till denna har kärvat ihop så den stryper flödet konstant. Det ser rätt illa ut att bara ha den hänga, och Uponor har inga reservdelar kvar till den. Kan jag ta bort den och sätta ett täcklock bara?

Jag har en modern fjärrvärmeväxlare med utgivare, och modern rumstyrning. Det är en mix av golvvärme och radiatorer i huset.
Installationsvägg med värmepump, rörledningar, en cirkulationspump och eluttag mot orange bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeregulator med termostat och kopparledningar mot orange vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är väl en maxtermostat som ska säkerställa att golven inte får mer t.ex. max 40° så att inte parketten reser sig upp(?) Ny maxtermostat och dito ventilinsats borde gå att få tag om man vet exakta dimensioner. Men det är kanske ganska mycket värmevatten som måste tömmas ut med tanke på rören som går uppåt? Inkommande går ju att stänga av i alla fall.
 
Ok, det var det jag misstänkte. Jag har bara klinkergolv med golvvärme, i rummen med trägolv är det radiatorer. Jag har ju haft den demonterad en vinter utan att något sprängdes, så då borde det vara vara att hitta ett lämpligt lock och skruva dit.

Jag försöker fixa det här innan kylan just för att slippa tappa ut mängder med uppvärmt vatten.
 
Ehnfors Ehnfors skrev:
Ok, det var det jag misstänkte. Jag har bara klinkergolv med golvvärme, i rummen med trägolv är det radiatorer. Jag har ju haft den demonterad en vinter utan att något sprängdes, så då borde det vara vara att hitta ett lämpligt lock och skruva dit.

Jag försöker fixa det här innan kylan just för att slippa tappa ut mängder med uppvärmt vatten.
Det sitter ju ställdon på slingorna så det bör inte vara några större problem. Vill man kan man ju begränsa den där trevägarn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.