Hej

Äntligen fått tag på två installatörer som faktisk har produkter hemma (för privatpersoner utan värme). Ingen installatör har rekommenderat bergvärme (konstigt nog).

1) CTC EcoAir 610m (7kW?) + CTC EcoZenith i255 (huvudalternativet)
2) IVT AirX 409 (9kW) + AirModule E9 (sent inkommande)

Villa (1 1/2 plan) i Göteborg/Hällsvik från 1984 på 165kvm med befintlig luft/luft Panasonic (HZ35WKE). Vattenburna radiatorer med vattenburen golvvärme i ett badrum (separat cirkulationspump - 12kvm). Framledning som mest 53grader (vid -20 men oftast betydligt lägre). Värme/vatten föregående år på 18-20000kWh (antagligen lite lägre).

IVTn är 25000kr billigare med installation (forfarande hutlöst dyrt - men vi har ju inte mycket val). Men den låter 64dB mot 53dB för CTCn. CTCn känns klart mer kvalitativ vid inspektion men om det avspeglar sig i den reella kvaliteten vet jag ej.

Högre effekt på IVTs uteenhet men mindre effektiv enligt COP/SCOP. Två oberoende installatörer (som inte är involverade) menade att CTC är klart effektivare (och tystare).

Mina frågor:
1) Räcker det med 610M under våra förutsättningar (614M går ej att få tag på)?
2) Är CTCn värd 25000sek mer? Väldigt hjälpsam och tillmötesgående installatör.

IVTn är fullhög men behöver en 20cm sockel eftersom inkommande vatten kommer ur golvet, vilket gör installationen väldigt hög. Bara pannan blir 210cm hög.


Tacksam för hjälp då vi måste besluta nu
///Vilsen
 

Bästa svaret

1) Hej! Om man uppskattar husets värmebehov utifrån byggnadsår, typ av hus och antal kvm så ser det ut som 610M nästan räcker. Det blir lite el-tillsats, fullt normalt, när det är som kallast på året vilket är -12,3° DVUT i Göteborg. Om man däremot utgår från uppgiven förbrukning för värme 18000-20000 kWh/år och lägger till den årsbesparing som en riktigt bra LLVP ger kommer vi upp i 30000-32000 kWh/år brutto i värmebehov. Då är 610M alldeles för klen. Kan det vara så att ni kör er LLVP på ett sådant sätt att den bara ger en ringa energibesparing? Något verkar inte stämma.
 
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
Ett problem jag ser är att IVT matas med en fas vilket kan bli ett problem beroende på fördelningen av laster. 610M matas med 3-fas. Jag har själv 610M+i255 och värmer 109 kvadrat + delvis källare och DVUT -11. Elpatronerna har gått igång en gång senaste året då pumpen larmade vilket krävde kvittning innan den startade igen. Min huvudsäkring är 16A.
 
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
J Josth skrev:
1) Hej! Om man uppskattar husets värmebehov utifrån byggnadsår, typ av hus och antal kvm så ser det ut som 610M nästan räcker. Det blir lite el-tillsats, fullt normalt, när det är som kallast på året vilket är -12,3° DVUT i Göteborg. Om man däremot utgår från uppgiven förbrukning för värme 18000-20000 kWh/år och lägger till den årsbesparing som en riktigt bra LLVP ger kommer vi upp i 30000-32000 kWh/år brutto i värmebehov. Då är 610M alldeles för klen. Kan det vara så att ni kör er LLVP på ett sådant sätt att den bara ger en ringa energibesparing? Något verkar inte stämma.
Hej
LLVPn köptes för ett drygt år sedan men har inte använts så mycket som vi önskat pga strul med installationen. Installationen är nu åtgärdad av installatören men pumpen användes först ordentligt till våren.

Vår totala förbrukning var 24000kWh.
1) Värmegolv i uterummet 1000kWh
2) LLVP ca 1000kWh (en hel del AC)
3) Elbil/hybrid ca 2000kWh
4) Avfuktare i krypgrund
5) Hobbyrum i garage (16kvm vid 10grader)
6) Husvagn (vinterbonad KABE med golvvärme) med värme periodvis
7) Övrig hushållsel

Men en fråga - kan man köra LLVPn fel? Hur bör man göra/inställningar om man har både LLVP samt LVVP?

Mvh
///Fortfarande lite vilsen
 
Logad Logad skrev:
Ett problem jag ser är att IVT matas med en fas vilket kan bli ett problem beroende på fördelningen av laster. 610M matas med 3-fas. Jag har själv 610M+i255 och värmer 109 kvadrat + delvis källare och DVUT -11. Elpatronerna har gått igång en gång senaste året då pumpen larmade vilket krävde kvittning innan den startade igen. Min huvudsäkring är 16A.
Så typ samma klimat. Hur stor är den uppvärmda källaren?

Har 25A huvudsäkring. Trefas 16A är framdraget till gamla pannan.

mvh
///H
 
sergeant sergeant skrev:
Så typ samma klimat. Hur stor är den uppvärmda källaren?

Har 25A huvudsäkring. Trefas 16A är framdraget till gamla pannan.

mvh
///H
Golvvärme i gillestuga 20 kvadrat. 3 element i resten av källaren. Styrt av termostat. Våningsplanet kör alla element fullt öppna. Förbrukning 2020 29 000kWh med enbart elpatroner, 2021 12 000kWh med värmepump från slutet februari. I år har jag dragit på solpaneler med en nettoförbrukning till och med juli på -1030kWh.
 
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
sergeant sergeant skrev:
Hej
LLVPn köptes för ett drygt år sedan men har inte använts så mycket som vi önskat pga strul med installationen. Installationen är nu åtgärdad av installatören men pumpen användes först ordentligt till våren.

Vår totala förbrukning var 24000kWh.
1) Värmegolv i uterummet 1000kWh
2) LLVP ca 1000kWh (en hel del AC)
3) Elbil/hybrid ca 2000kWh
4) Avfuktare i krypgrund
5) Hobbyrum i garage (16kvm vid 10grader)
6) Husvagn (vinterbonad KABE med golvvärme) med värme periodvis
7) Övrig hushållsel

Men en fråga - kan man köra LLVPn fel? Hur bör man göra/inställningar om man har både LLVP samt LVVP?

Mvh
///Fortfarande lite vilsen
Ok, ja då är det är det svårt att dimensionera en ny LVVP utifrån nuvarande energiförbrukning. Lika bra att utgå från schablon för byggåret, storlek och klimatdata för Göteborg. Då är 610M ett korrekt val. Lite grann el-tillsats är helt normalt. Effekttäckningen kan bli typ 75% och energitäckning 98-99%.

För att utnyttja LLVP fulla kapacitet ska man stänga av ordinarie värme (sätta termostater på frostskydd eller t.ex. 15°) i alla rum som nås av värmen från LLVP. Då minskar belastningen på den ordinarie pannan väsentligt men man kan behöva finjustera värmen när det blir köldknäppar på vintern.
 
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, ja då är det är det svårt att dimensionera en ny LVVP utifrån nuvarande energiförbrukning. Lika bra att utgå från schablon för byggåret, storlek och klimatdata för Göteborg. Då är 610M ett korrekt val. Lite grann el-tillsats är helt normalt. Effekttäckningen kan bli typ 75% och energitäckning 98-99%.

För att utnyttja LLVP fulla kapacitet ska man stänga av ordinarie värme (sätta termostater på frostskydd eller t.ex. 15°) i alla rum som nås av värmen från LLVP. Då minskar belastningen på den ordinarie pannan väsentligt men man kan behöva finjustera värmen när det blir köldknäppar på vintern.
Tack!
Vad är skillnad på effekttäckning och energitäckning?

Men hur ställer man LLVPn för att kunna backa upp och minska elpatrondriften ytterligare? Eller är det bara att stänga av LLVPn när man skaffar LVVP?

Stort tack för all hjälp ❤️
///H
 
Effekttäckning är graden av värme från värmepumpen i förhållande till husets totala värmeeffektsbehov vid DVUT. Energitäckningen är hur mycket av totala uppvärmningsenergi som kommer från värmepumpen under året.

För att maxa kapaciteten på LLVP kan man börja med att stänga alla termostater i huset. Sedan känner man vilka rum som blir för kalla dit värmen från LLVP inte når. Då får man sätta termostaterna normalt i dessa rum. Detta gäller oavsett vilken panna man har. Om man har värmepump ska man stänga av värme om alla termostater är stängda eftersom värmepump då förmodligen inte kan cirkulera något värmevatten.
 
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
sergeant sergeant skrev:
Hej

Äntligen fått tag på två installatörer som faktisk har produkter hemma (för privatpersoner utan värme). Ingen installatör har rekommenderat bergvärme (konstigt nog).

1) CTC EcoAir 610m (7kW?) + CTC EcoZenith i255 (huvudalternativet)
2) IVT AirX 409 (9kW) + AirModule E9 (sent inkommande)

Villa (1 1/2 plan) i Göteborg/Hällsvik från 1984 på 165kvm med befintlig luft/luft Panasonic (HZ35WKE). Vattenburna radiatorer med vattenburen golvvärme i ett badrum (separat cirkulationspump - 12kvm). Framledning som mest 53grader (vid -20 men oftast betydligt lägre). Värme/vatten föregående år på 18-20000kWh (antagligen lite lägre).

IVTn är 25000kr billigare med installation (forfarande hutlöst dyrt - men vi har ju inte mycket val). Men den låter 64dB mot 53dB för CTCn. CTCn känns klart mer kvalitativ vid inspektion men om det avspeglar sig i den reella kvaliteten vet jag ej.

Högre effekt på IVTs uteenhet men mindre effektiv enligt COP/SCOP. Två oberoende installatörer (som inte är involverade) menade att CTC är klart effektivare (och tystare).

Mina frågor:
1) Räcker det med 610M under våra förutsättningar (614M går ej att få tag på)?
2) Är CTCn värd 25000sek mer? Väldigt hjälpsam och tillmötesgående installatör.

IVTn är fullhög men behöver en 20cm sockel eftersom inkommande vatten kommer ur golvet, vilket gör installationen väldigt hög. Bara pannan blir 210cm hög.


Tacksam för hjälp då vi måste besluta nu
///Vilsen
Är det någon som har någon uppfattning om eventuella kvalitetsskillnader? CTCs ute-enheten väger ju nästan det dubbla i ett mindre format. Även inneenheten är mindre och smidigare men tyngre med större beredare.
Färgskärm på CTC och monokrom på IVT.

Hur fungerar det med garantier? CTC har ju 12 år på innedelen och 6 år (+12 år finns som tillval) på utedelen.
IVT kräver service vid vissa intervall för att garantien skall gälla - oklar med CTC men service var tredje år kanske inte är helt fel

mvh
///H
 
Hej,

Bir xå i Torslanda o sitter o funderar på vad jag ska välja, hur gick det för dig?
 
K Kalleknx skrev:
Hej,

Bir xå i Torslanda o sitter o funderar på vad jag ska välja, hur gick det för dig?
Hej ovan nämnda system installerades under gårdagen. Så nu återstår att se hur väl det fungerar.

Mvh
Henrik Seth
 
sergeant sergeant skrev:
Hej ovan nämnda system installerades under gårdagen. Så nu återstår att se hur väl det fungerar.

Mvh
Henrik Seth
kul, grattis


Det blev en CTC då? Pga bättre kvalitet typ?

vill du berätta vem lev är och vad du fick ge?
 
K Kalleknx skrev:
kul, grattis


Det blev en CTC då? Pga bättre kvalitet typ?

vill du berätta vem lev är och vad du fick ge?
Många som rekommenderade dessa. Rejäla och välbyggda - där själva pannan är anpassad för äldre system med seriekopplade radiatorer.

Firman som löste allt snyggt och varit väldigt hjälpsamma heter Effektmontage (Kjell Krantz). De hjälpte oss att få en panna snabbare än någon annan.

Priset är väldigt svårt att relatera till då priset på varorna gått upp betydligt sedan vi slog till.

mvh
///Henrik
 
sergeant sergeant skrev:
Många som rekommenderade dessa. Rejäla och välbyggda - där själva pannan är anpassad för äldre system med seriekopplade radiatorer.

Firman som löste allt snyggt och varit väldigt hjälpsamma heter Effektmontage (Kjell Krantz). De hjälpte oss att få en panna snabbare än någon annan.

Priset är väldigt svårt att relatera till då priset på varorna gått upp betydligt sedan vi slog till.

mvh
///Henrik

Ok, tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.