Hej,

Har ett projekt där jag köpte lösvirke. Både tryckimpregnerat trall och reglar, och ett gäng läktar.

Läkt och trall skulle vara 420cm långa, vilket behövs då det ska bli 3x135cm långa bitar.

När jag lastade på trallen och läkten så var allt lika långt så då tänkte jag inte på det, men nu när jag skulle kapa första biten så upptäcker jag att det blir en kort tredjebit. Allt virke är runt 390cm långt.

Läkten är röd i båda ändarna, så det har inte kapats innan mitt köp. Är det inom någon felmarginal att det är acceptabelt att det är 30cm kortare än det man betalat för? Blir ju en hel del pengar vid volym.
 
Aldrig varit med om att det har varit så, snarare att om det är stämplat 420 så är det minst 420. Jag skukke ringa leverantören och be dom hämta sitt virke och leverera det som är beställt eller leverera utan kostnad det som kommer gå extra då du får överdrivet med spill.
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Hur långa brädorna blir beror ju på hur långa stockarna man sågade av är, och det beror ju i sin tur på hur man apterat i skogen, vilket görs efter hur träden såg ut, och hur timret betalades...och där skiljer det från plats till plats och över tiden.
 
Fast beställer man plank som är 420 så ska man få plank som är 420, hur det blivit fällt i skogen spelar ju absolut ingen roll.
 
  • Gilla
Gammelgalten och 14 till
  • Laddar…
K Kanotisten skrev:
Hej,

Har ett projekt där jag köpte lösvirke. Både tryckimpregnerat trall och reglar, och ett gäng läktar.

Läkt och trall skulle vara 420cm långa, vilket behövs då det ska bli 3x135cm långa bitar.

När jag lastade på trallen och läkten så var allt lika långt så då tänkte jag inte på det, men nu när jag skulle kapa första biten så upptäcker jag att det blir en kort tredjebit. Allt virke är runt 390cm långt.

Läkten är röd i båda ändarna, så det har inte kapats innan mitt köp. Är det inom någon felmarginal att det är acceptabelt att det är 30cm kortare än det man betalat för? Blir ju en hel del pengar vid volym.
Plockade du och lastade själv virket, dvs inte beställt specifikt.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Hur långa brädorna blir beror ju på hur långa stockarna man sågade av är, och det beror ju i sin tur på hur man apterat i skogen, vilket görs efter hur träden såg ut, och hur timret betalades...och där skiljer det från plats till plats och över tiden.
Lösvirke innebär byggmetod, virket kan du ju köpa på vilken bygghandel som helst;)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Alltid då jag köpt virke på byggmax och hornbach så har dimension och längd på aktuell bräda stått markerat på kortändan. Står det något på dina brädor?
 
Fairlane
Är det så att du plockat själv på bygghandeln?
Det händer att det ligger en annan dimension än vad som står på hyllkanten.
 
skulle och skulle? Står det inte stämplat i ändarna hur lång biten är så kan de ju ha vilket mått som helst. Det kontrollmäter man väl när man köper?
 
  • Gilla
smn och 1 till
  • Laddar…
K Kanotisten skrev:
Hej,

Har ett projekt där jag köpte lösvirke. Både tryckimpregnerat trall och reglar, och ett gäng läktar.

Läkt och trall skulle vara 420cm långa, vilket behövs då det ska bli 3x135cm långa bitar.

När jag lastade på trallen och läkten så var allt lika långt så då tänkte jag inte på det, men nu när jag skulle kapa första biten så upptäcker jag att det blir en kort tredjebit. Allt virke är runt 390cm långt.

Läkten är röd i båda ändarna, så det har inte kapats innan mitt köp. Är det inom någon felmarginal att det är acceptabelt att det är 30cm kortare än det man betalat för? Blir ju en hel del pengar vid volym.
Nej, det är inte inom felmarginalen utan det är just 390-virke du köpt. Är det du som beställt och blivit anvisad en hög, så skulle jag pratat med brädgården och bett dem köra ut ett nytt lass i rätt längd. Om det däremot är du som plockat ur hyllan, så tror jag att det är du som får åka dit och byta själv. Brukar inte vara några problem att byta/lämna tillbaka på mindre/lokala ställen om brädorna är i nyskick, men vet inte hur lätt det på till exempel Bauhaus, Byggmax, Hornbach etc.
 
L Lutte skrev:
Fast beställer man plank som är 420 så ska man få plank som är 420, hur det blivit fällt i skogen spelar ju absolut ingen roll.
Nu uppfattade jag det som att det inte var "beställt", utan självplock på brägårn.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Nu uppfattade jag det som att det inte var "beställt", utan självplock på brägårn.
Ja jag läste faktiskt om hela första inlägget och hör samma tolkning som dig nu men problemet kvarstår att om det varit märkt 420 och sen bara är 390
 
wildeside
Vad står det på kvittot går det att se/kontrollräkna om du betalat för 430 eller 390 längd?
 
L Lutte skrev:
Ja jag läste faktiskt om hela första inlägget och hör samma tolkning som dig nu men problemet kvarstår att om det varit märkt 420 och sen bara är 390
Ja det är ju fel isf.
 
Frågan är ju varför TS lastat på 390 cm virke och inte 420. Låg det sorterar i fel fack på brädgården (eller har TS läst på fel skylt, den som satt över hyllan istf den under, eller tvärtom)?

Och hur är det stämplat i kortändarna som sagt? Står det 420 men är 390 kan du ha ett case.

Hursomhelst är det väl bara att lämna tillbaka allt, förklara misstaget och köpa nytt.
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.