Hej
Kommer att lägga vattenburen golvvärme i hela huset. Men på sommaren kommer den ju inte användas och då får man ingen värme i badrummet.

Fick förslaget att skippa vattenburet och lägga elslingor istället i just badrummet. Då kan man styra det själv som man vill och när man vill.
Badrummet ligger mitt i huset med isolering båda i tak och golv, så det kommer inte till någon direkt kyla därifrån. Golvet blir uppreglat med ca 200 mm isolering (samma som övriga golv). Minst 170 iaf. Och taket enligt samma princip. Väggarna är i sten utom vid dörren för där skall det reglas upp en ny vägg.

Badrummet blir ca 4vm.
 
Du behöver noll värme i badrum på sommaren…
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Lägg båda?
Jag har vattenburet i hela huset men i badrummet med stengolv ligger även el så att jag kan använda värmen på sommaren (tycker att stengolvet är lite väl svalt annars)
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du behöver noll värme i badrum på sommaren…
Nä jag känner också lite så. Vi har tidigare bott på platta på mark men hade inte igång elvärmen då på sommaren. Så det känns som att det inte är något bekymmer.
 
4 4321 skrev:
Lägg båda?
Jag har vattenburet i hela huset men i badrummet med stengolv ligger även el så att jag kan använda värmen på sommaren (tycker att stengolvet är lite väl svalt annars)
jo den tanken har också slagits med men jag tror att det blir overkill. Tanken var också med att slippa tjockleken på rören. Men det går att göra reglarna lite smalare då det är endast 1,7 i längd.
 
Titta på denna LK Heater 350
 
D Dr Benz skrev:
jo den tanken har också slagits med men jag tror att det blir overkill. Tanken var också med att slippa tjockleken på rören. Men det går att göra reglarna lite smalare då det är endast 1,7 i längd.
Tja, jag skulle inte välja bort värme på ett stengolv men givet elpriserna skulle jag inte velat ha el-golv året runt utan då satsat på vattenburet. Nu har jag solceller så kan unna mig värme på sommaren med. Värt att tänka på är även att det torkar upp fortare när man duschat och minskar på så sätt halkrisk.
 
EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Titta på denna LK Heater 350
Den såg ju intressant ut men skulle monteras med shunt. Och det har jag ingen. Men tack för tipset.
 
4 4321 skrev:
Tja, jag skulle inte välja bort värme på ett stengolv men givet elpriserna skulle jag inte velat ha el-golv året runt utan då satsat på vattenburet. Nu har jag solceller så kan unna mig värme på sommaren med. Värt att tänka på är även att det torkar upp fortare när man duschat och minskar på så sätt halkrisk.
Japp. Upptorkningen är också en sak. Men med vettig ventilation så borde det ändå vara ok. Ersätter såklart inte men golvet torkar säkert snabbare ändå än om det står en mass fukt i luften i badrummet.
 
Fortsätt bara att cirkulera vatten i gv systemet på sommaren (med värme avslagen) så får du en grundvärme som gör att golvet inte känns kallt, även om du har klinker. Värmer hela källaren på sådant vis på sommaren.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Fortsätt bara att cirkulera vatten i gv systemet på sommaren (med värme avslagen) så får du en grundvärme som gör att golvet inte känns kallt, även om du har klinker. Värmer hela källaren på sådant vis på sommaren.
Ah. Riktigt smart. Kan man tänka sig att golv som får mkt sol på sig under dagen kan värma slingorna och på så sätt drar med sig värmen in i systemet och senare jämnar ut det mot övriga slingor. Likt ett ftx-aggregat med luften?
 
D Dr Benz skrev:
Ah. Riktigt smart. Kan man tänka sig att golv som får mkt sol på sig under dagen kan värma slingorna och på så sätt drar med sig värmen in i systemet och senare jämnar ut det mot övriga slingor. Likt ett ftx-aggregat med luften?
ja så fungerar det hos mig iallafall.

vill man ha ett varmt badrumsgolv duger det inte, men om man är nöjd med att inte ha ett råkallt golv så går det.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja så fungerar det hos mig iallafall.

vill man ha ett varmt badrumsgolv duger det inte, men om man är nöjd med att inte ha ett råkallt golv så går det.
Helt ok att slippa det råkalla. Tack!
 
K
Har både vatten och el i badrummet, båda ingjutna i flytspackel med 10mm klinker ovanpå. Har ännu inte behövt slå på elslingorna någon sommar faktiskt… Klinkern har inte känts kall och har inte haft problem med upptorkingen, har paxfläkt samt badkar. Badrummet ligger i mitten på ovanvåningen, 1-planshus med källare.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.