Hejsan

Har en fråga kring ett schakt för lodräta stamledningar där man anslutit ny utrustning till befintlig vatten o avlopps grenledning. Jag har alltså ett lodrätt schakt som går genom min lägenhet (och alla andras i min uppgång). Det byggdes för länge sedan när man drog ny VA i sekelskiftetshuset där jag bor. Fn är ”golvet” i detta schakt inte tätt ner till våningarna under utan bara fyllt med diverse byggmaterial, spån, kork, träbitar etc. Jag skulle vilja på enklaste sätt göra denna botten tät. Eller åtm så tätt det går. Det är dock jäkligt svårt att komma åt schaktbotten så jag har inte möjlighet att riva ur och bygga ett ordentligt golv etc. Jag kommer bara åt det uppifrån från ca 1m höjd. Det jag funderade på att göra är att fylla golvet med någon typ av trögrörlig massa som lägger sig som ett lager ovanpå/emellan allt som ligger på schaktets botten och sen ev pensla på med ett tätskikt. Det är mest för att säkra att vid någon typ av läcka att det inte går rakt ner till grannen. Jag köpte flytspackel men inser att om jag bara häller ner det i schaktet så kanske det bara rinner vidare neråt genom eventuella håligheter mellan allt som ligger på schakt botten och letar sig ner till grannen… finns det någon mer trögflytande massa som man kan hälla som skulle kunna göra botten tillräckligt tät för att sedan gå på med flytspackel och tätskikt eller vad gör jag enklast för att skapa en botten i schaktet?
 
Claes Sörmland
Kanske ett lager fogskum på byggmästarfyllningen och sen flytspacklet på det?
 
Ja möjligt, utmaningen är väl att det stelnar väldigt fort och bygger rätt högt. Jag skulle helst ha något lite mer lättrunnande så jag kan smeta ut det i utrymmet.
 
Är botten något sånär tät kan du klutta ner lite trögt blandad betong och smeta ut det med en plankstump.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag har tänkt på det också men är rädd för att cementen brinner för hårt direkt mot/på kopparrören samt avloppsröret i plast?
 
En tanke… Kan det finnas någon trögflytande gummiblandning eller skall man hälla i grus/sand och sen kör med något mer lättflytande…
 
Claes Sörmland
A Andreas Kneg skrev:
En tanke… Kan det finnas någon trögflytande gummiblandning eller skall man hälla i grus/sand och sen kör med något mer lättflytande…
Finns gjutsilikon men är så pass dyrt att man inte brukar använda det i byggsammanhang. Två silikongeggor som man blandar samman och sen härdar det.
 
Claes Sörmland
Men är detta egentligen ett problem? Blanda ihop flytspacklet och gjut 1 cm. Se om det fungerar eller inte. När det har härdat så prima och gjut på ett tjockare lager. Släng i ett armerande nät innan andra gjutningen.
 
Utan att veta hur det ser ut så om du kommer åt att smörja rören med lite matolja innan gjutning så kommer rören inte fästa i betongen.

Men i regel är det inte något problem med att gjuta in rör i ett schakt för att skilja våningsplan.
 
Claes Sörmland
Annars finns ju EPS-betong som nästan är gjort för detta ändamål.

Alltså ett betongklet där typ frigolikorn är ballasten istället för sand/grus. Den är halvflytande och kan blandas i en plastsäck och sen hällas ned i t ex bjälklag.

 
Fyll ut de större hålen med tex frigolit, den behöver i princip bara hålla sin egen vikt. Sedan fyller du mellanrummen med fogskum och sedan på den bottnen kan du köra epscement eller flytspackel. Vill du inte fästa rören i fogskumment så kör du gladpack runt.

en frågeställning som uppstår dock är brandskydd kring detta schakt. En flytspackelkaka eller epscement ovanpå en botten av fogskum skyddar din lägenhet men hur ser det ut i övrigt?
 
Claes Sörmland
M myrstack skrev:
en frågeställning som uppstår dock är brandskydd kring detta schakt. En flytspackelkaka eller epscement ovanpå en botten av fogskum skyddar din lägenhet men hur ser det ut i övrigt?
Det låter i trådstart som att brandskyddet är originallösningen som är den vanliga i hus från 1900-talets början. Träbjälklag med byggmästarfyllning. D v s det är inte sämre brandskydd i schaktet än i övriga golv/tak i lägenheten.
 
Det finns brandklassat fogskum.
 
Tack alla, jag tror jag kommer att prova flytspacklet men kommer att blanda det väldigt snålt så det blir trögflytande… hoppas det inte rinner ner till grannen… crazy?
 
C
A Andreas Kneg skrev:
hoppas det inte rinner ner till grannen…
Flytspackel kommer garanterat att rinna ner till grannen om det inte är tätt.
Vad är målet med denna tätning? Vattentätt, brandtätt, ljudtätt, lufttätt?
Normalt är slitsbotten utförd med en klack som går upp över färdigt golv, sen skall det finnas ett skvallerrör så att man ser om det läcker i slitsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.