L
L Leif i Skåne skrev:
Nä!!! Inte nu för tiden.:mad:
Förr i tiden när telefon var kopplas direkt till telestation så gick det alltid att ringa även när strömmen försvann! Men nu tystar allt om strömmen går, visserligen funkar fiber från stationen som har batteri och reservkraft men din sida av fibern funkar inte utan batteribackup. Okej med en UPS Som driver fibermodem och router, så funkar en vanlig telefon, t.o.m. en antik med fingerskiva.
Så sant, så sant. Det är inte vad det har varit. Men bra tips med UPS! Men för att få den antika att funka behöver man ha en omvandlare som konverterar puls till ton.
 
L
G GA Anderson skrev:
Det finns billigare att välja än telia för iptele
Typ: [länk] där får du nummerpresentation i priset
Men det är lite startkostnade för att komma igång men det kanske gå att förhandla till sig bättre pris

En viktig sak är att du drar ur inkommande gamla teleledningen in i huset, så inte åskan kommer in den vägen!!
Tack för tipset! Ja Telia är inte bäst - det blev dom nu för det blev bråttom när dom klippte kopparn, och deras introduktionspris är hyfsat, men när det går ut blir det definitivt att byta för då höjer dom priset kraftigt.
 
En stor anledning att inte ha ip telefoni, är någon kan hacka din router så att den ringer på egen hand till diverse svindyra betalnummer (typ 1000 kr/minut).
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
H hempularen skrev:
En stor anledning att inte ha ip telefoni, är någon kan hacka din router så att den ringer på egen hand till diverse svindyra betalnummer (typ 1000 kr/minut).
Oj. Tur att jag satt spärr på 500 pix då.
 
J
L Lärospånet skrev:
[bild] Bild på jacket som sitter emellan huvudjacket och de två parkopplade som jag vill använda.
Oj det där var lite klurigt. Det extra uttaget har säkert använts till en fax eller liknande. Det hade jag skruvat bort nu istället. Blir väldigt rörigt och olika felkällor. Det var svårt att se alla trådar och färger speciellt eftersom det är samma färger och dessutom uppochnedvänt. När du gjort det så provar du med det enda uttaget anslutet. När du konstaterat att det funkar så bygger du på med ett uttag i taget enligt principen in på nere ut på uppe på tills alla fungerar. Detta betyder att du kommer få vända på de flesta eller alla trådar. Gör du det inte systematiskt så löser du det inte utan ren tur.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
J Jocke Best skrev:
Oj det där var lite klurigt. Det extra uttaget har säkert använts till en fax eller liknande. Det hade jag skruvat bort nu istället. Blir väldigt rörigt och olika felkällor. Det var svårt att se alla trådar och färger speciellt eftersom det är samma färger och dessutom uppochnedvänt. När du gjort det så provar du med det enda uttaget anslutet. När du konstaterat att det funkar så bygger du på med ett uttag i taget enligt principen in på nere ut på uppe på tills alla fungerar. Detta betyder att du kommer få vända på de flesta eller alla trådar. Gör du det inte systematiskt så löser du det inte utan ren tur.
Tack! Jag testar börja skruva av det extra som du säger - så ska jag se om jag förstår hur du menar att jag sen skruvar de andra.
 
J
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
J Jocke Best skrev:
Så [länk]

Då blir det vänstra jacket förstajack, och du har sedan vänt ordningen om de tidigare matats från höger.
Tack för bilden!
 
L
Så här ser uttaget ut som jag vill använda (det övre eftersom det nedre utanpåliggande ska tas bort). Sladd kommer uppifrån i väggen men går även vidare nedåt i väggen (eller tvärtom). Jag förstår inte hur jag gör för att avlågsna det utanpåliggande korrekt - alltså hur jag ska hantera de gula och röda ledarna som jag då skruvar loss.

En öppen eluttagsdosa i väggen med ett övre fungerande uttag och ett nedre demonterat, samt synliga gula och röda ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är rätt enkelt att styra upp virrvarret. På trådparet som kommer från IP-konvertern ska du ca ca 40-50 V.
Lägg det paret på jackets nedre plint. Skippa brytfunktionen i jacket och lägg nästa par parallellt på undre par/plint. I nästa ände av förbindelse mäter du upp vilket par som har ovannämnda spänning, koppla det då också på jackets under plint.
Fortsätt på samma sätt om du har fler jack.
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
J
Yes lyssna på etompau. Jag tror att det varit 2 separata abonnemang innan. Ett på vardera par. Endast ett par hänger ihop med de andra i huset.
De gulröda isolerar du bara och lämnar i väggen. Om det inte är dom som slutar vid nästa uttag. Är det så så isolerar du bara dom andra istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Men alltså, jag förstod det som att det funkar att ringa ut från alla jack. Då borde ju allt hänga ihop mer eller mindre som det skall. Om då telefonerna inte ringer när man ringer in så är det antagligen för att adaptern inte orkar driva tillräckligt mycket ström för att "ringklockorna" skall fungera. Hade det problemet hos mig med tre telefoner på samma adapter.
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
J
A alfista skrev:
Men alltså, jag förstod det som att det funkar att ringa ut från alla jack. Då borde ju allt hänga ihop mer eller mindre som det skall. Om då telefonerna inte ringer när man ringer in så är det antagligen för att adaptern inte orkar driva tillräckligt mycket ström för att "ringklockorna" skall fungera. Hade det problemet hos mig med tre telefoner på samma adapter.
Jo absolut så kan det ju vara. Bra då att minska antalet.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Tack alla - håller nu på att få igång en gammal multimeter där batterierna läckt för att kunna följa Etompaus linje med att mäta spänningen.

Jag är så pass dåligt insatt i detta att jag inte vet hur brytfunktionen som nämndes funkar eller inte funkar, men jag kommer att testa mig fram och fråga vidare :)

Apropå ringsignal, nej riktigt så lyckligt var det tyvärr inte. När jag drog en superlång telefonsladd från routern och telefonadaptern (tilgin) till husets huvudjack - då funkade allt (telefonerna ringer och plingar som de ska och man kan ringa ut från alla jack). Men när jag bytte till jacket som sitter fysiskt närmast routern och alltså är överlägset mest praktiskt att använda - då går det inte att ringa in - det kommer bara ett förinspelat felmeddelande ("just nu går numret inte att nå") - dock går det att ringa ut från alla jack.
 
J
Brytfunktionen är att man kopplar traditionellt enligt min bild. Då bryter den lilla plastpinnen strömmen som går mellan nere och uppe så att signalen istället går genom varje telefon. Då kan man inte tjuvlyssna. Dock så får man problem med alla uttag som är slitna och smutsiga. Strömmen ska ju genom alla bleckplåtar etc och om man då skippar detta och kopplar ihop allt på de nedre skruvarna så blir det mindre förluster på sträckan. Det är typ inte rätt men kan funka bättre i ditt fall. Det kommer knappast sitta några tonåringar och skrika på att syrran tjuvlyssnar...
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.