Hej på er.
Jag har en fråga om imkanal i murstock. Jag har scannat massor med trådar här i forumet men inte hittat svar på det jag söker. Det är fullt möjligt att jag missat något...

Jag har byggt om köket och behöver dra om imkanalen. Tanken var först att gå ut genom ytterväggen och där sätta en huv. Men som jag tolkar det krävs bygglov för detta i min kommun och det kändes väldigt omständligt.

Tidigare var det ett spriorör som var draget till murstocken. Man hade helt enkelt gjort ett hål och anslutit röret dit. Inget rör gick vidare upp i skorstenen.
Jag behöver gå en annan väg nu efter ombyggnationen.

Planen är att gå upp på vinden (oinredd) och ansluta imkanalen mot skorstenen där. Jag kommer att sätta ett brandspjäll i röret i nära anslutning till fläkten. Röret kommer sedan att isoleras mot brand fram till murstocken.

Behöver jag koppla på någon form av rör sista biten, alltså i själva skorstenen? Eller räcker det med att göra som de gjort tidigare?
Om jag behöver ett "innerrör" i skorstenen, behöver det isoleras mot brand? Vilken typ av rör behövs i sådana fall? (Tänker att det är smidigt med ett mjukare, formbart rör)
Hur gör jag med avslutet? Behövs det någon form av "hatt" som skydd mot väta? Behövs nått nät som skydd mot flygfän?
Hoppas ni förstår frågorna samt att någon kan ge mig lite tips och råd.
/Johan
 
BirgitS
När man har brandspjäll behöver man inte brandisolering på röret ovanför brandspjället.

Du måste (låta sotaren) kontrollera att kanalen i murstocken är tät så att det inte kommer ut matos och fukt någon annanstans.
 
  • Gilla
Jojo72
  • Laddar…
Du behöver inget brandspjäll
Imkanalen måste vara rensbar dvs sätt T-rör i böjarna. Anslut mot skorstenen antingen bankar du hål och murar fast kanalen eller använder dig av en montageplatta.
Använd popnit
Tänk på skyddsavstånd till brännbart på imkanalen. 100 mm till brännbart eller 50 mm stenull funkar.
Du behöver inte isolera en imkanal i samma brandcell.
Tillägg: Glöm inte att ansluta mot befintlig imkanal också. Så du inte ansluter på en annan frånluft i kåken
 
  • Gilla
Jojo72
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När man har brandspjäll behöver man inte brandisolering på röret ovanför brandspjället.

Du måste (låta sotaren) kontrollera att kanalen i murstocken är tät så att det inte kommer ut matos och fukt någon annanstans.
I Installation skrev:
Du behöver inget brandspjäll
Imkanalen måste vara rensbar dvs sätt T-rör i böjarna. Anslut mot skorstenen antingen bankar du hål och murar fast kanalen eller använder dig av en montageplatta.
Använd popnit
Tänk på skyddsavstånd till brännbart på imkanalen. 100 mm till brännbart eller 50 mm stenull funkar.
Du behöver inte isolera en imkanal i samma brandcell.
Tillägg: Glöm inte att ansluta mot befintlig imkanal också. Så du inte ansluter på en annan frånluft i kåken
Tack för svar BirgitS och Installation.
Brandspjäll och brandisoleringsdelen tror jag att jag fattar. Har man inte brandspjäll behöver man vara noga med avstånd eller använda stenull. Kör man med brandspjäll är det bara att dra rören som de är.
Men; Ska/bör jag gå upp med rör inuti skorstenen eller kan luften tryckas ut i befintlig "tegelkanal" ? Gissar att den något varmare luften stiger upp ur skorstenen på egen hand.
/Johan
 
BirgitS
Jojo72 Jojo72 skrev:
eller använda stenull
Finns särskild brandisoleringsmatta som är enklast att använda. Exempel: https://soliduct.se/natmatta-30mm-3m-brandsaker.htm
Jojo72 Jojo72 skrev:
Men; Ska/bör jag gå upp med rör inuti skorstenen eller kan luften tryckas ut i befintlig "tegelkanal" ?
Det beror nog på om kanalen är tät eller inte.
 
  • Gilla
Jojo72
  • Laddar…
brandspjäll är krav om du släpper imkanalen i vägg. Inte om du går upp ovan nock.
Skyddsavständet gäller oavsett. Se bilden från Imkanal.se


Jojo72 Jojo72 skrev:
Tack för svar BirgitS och Installation.
Brandspjäll och brandisoleringsdelen tror jag att jag fattar. Har man inte brandspjäll behöver man vara noga med avstånd eller använda stenull. Kör man med brandspjäll är det bara att dra rören som de är.
Men; Ska/bör jag gå upp med rör inuti skorstenen eller kan luften tryckas ut i befintlig "tegelkanal" ? Gissar att den något varmare luften stiger upp ur skorstenen på egen hand.
/Johan
 
  • Skrivbordsvy av dokument från imkanal.se med riktlinjer för installation och brandsäkerhet av imkanaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jojo72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.