garderob-900.jpg

Jag ska måla tapeten vit i sovrummet men funderar lite på hur jag ska göra med dessa dörrar.
Bara att rolla på vit väggfärg på båda sidor om dörrarna, eller bättre med nån lackfärg för detta?

Jag tänkte hålla mig till Beckers för tak och vägg och Beckers Living 03 till väggen.
 
BirgitS
Det är bättre med färg avsedd för snickerier än för väggar. Om man nu inte lämnar in dörrarna för sprutlackering.
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är bättre med färg avsedd för snickerier än för väggar. Om man nu inte lämnar in dörrarna för sprutlackering.
Tack! Jag hittade en länk på forumet här, som jag har i min andra dator. Men att man ska ta bort tapeten.
Denna färg hade jag tänkt mig måla med, på båda sidorna.

lack-1-900.jpg

lack-2-900.jpg
 
BirgitS
Borde fungera. Men läs all information på burken först.

Är det tapet på dörrarna eller menade du något annat?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Borde fungera. Men läs all information på burken först.

Är det tapet på dörrarna eller menade du något annat?
Ursäkt mig, det är tapet på dörrarna.
https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-gamla-garderobsdoerrar.94801/

Ta bort tapeten! Annars står du där med skägget i brevlådan nästa gång du vill göra ngt med dörrarna! Övermålad tapet är INTE kul att ta bort... Råkade ut för det med 6st av mina garderobsdörrar, då förra ägaren hade målat, tapetserat, målat över det och tapetserat igen. Det blev ett jäkla slabb med färgborttagningsmedel och slipning innan det blev klart...

Ett tips:
Blanda ut tapetklister med lite extra vatten. Stryk på det på dörrarna och täck med plast (sopsäckar, eller vad du har hemma).
Låt dra över natten, sedan är det bara att skrapa ner tapeterna med en spackelspade. KLART!
https://hemmet.ifokus.se/discussion/752860/tapet-pa-dorrar...
Man kan börja lite mera försiktigt genom att bara svabba på mycket vatten. Är det bara vanligt tapetklister som använts, bör man kunna dra av tapet utan att skrapa med hård spackelspade. Blir det ändå nödvändigt att skrapa, så ta det försiktigt. Blir det inga djupa märken, kan de gå bort när du slipar med fint sandpapper efteråt.
Baserat på denna informationen har jag beslutat att flytta in först och fixa med garderobsdörrarna i ett senare skede. Jag väljer och vrakar bland alternativen som står till buds! Jag ifrågasätter, vad MÅSTE jag ha, vad VILL jag ha och vad KAN jag ha...! Så... Garderobsdörrarna får utgå, tills vidare!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.