Jag tror själv att det är omöjligt, men om någon har något tips som skulle funka skulle det vara bra.
Banken vill ha nyckelfärdigt och helst då under ca 800.000, går det att fixa?
vet någon någont husföretag som klarar denna utmaning?
Hur är det med baltic villa tex?
 
Har banken åsikter om att du ska bygga nyckelfärdigt ???
Vilken bank är det???

/Frogg
 
Vilket enkelt sätt för banken att säga "vi vill inte låna till dig", men det kanske går, en sommarstuga på en marken du redan äger med existerande El,Telefon , VA och bygglov + väg etc etc
 
Nej, det finns ingen möjlighet, och det borde din bank veta om. Och OM nu din bank vet att det går, så får vi verkligen hoppas att de även berättar för dig HUR det ska gå till och VEM som fixar ett hus till det priset.
 
Det närmaste du kommer är väl ett Älvsbyhus.
1/2 plan, 3 r.o.k 81,6 m2 + inrb.övervåning 42,9 m2 842400kr
 
Tänkte också att om du bygger litet så kan du ju bygga ut sedan... Har man ett hus + lån så verkar det helt plöttsligt gå at låna hur mycket som helst.. Vi fick knappt lån till vårat begangnade hus.. nu kan vi ringar när som helst och låna pengar till utbyggnad och renovering till uset...
 
Det närmaste du kommer är väl ett Älvsbyhus.
1/2 plan, 3 r.o.k 81,6 m2 + inrb.övervåning 42,9 m2 842400kr
Det priset är låååångt från nyckelfärdigt. T ex ingår inte grund eller några kringkostnader som bygglov mm i detta pris, och standarden är sån att man helt enkelt måste göra tillval (vem vill t ex ha våtrumsmatta ovanför diskbänken?). En annan stor kostnad som tillkommer är ju garaget. Vi var på en visning av ett Älvsbyhus som enligt prislistan kostade runt en miljon. Färdigt kostade det ca 2 miljoner och då var tomten inte speciellt dyr.
 
Ella skrev:
Det priset är låååångt från nyckelfärdigt. T ex ingår inte grund eller några kringkostnader som bygglov mm i detta pris, och standarden är sån att man helt enkelt måste göra tillval (vem vill t ex ha våtrumsmatta ovanför diskbänken?). En annan stor kostnad som tillkommer är ju garaget. Vi var på en visning av ett Älvsbyhus som enligt prislistan kostade runt en miljon. Färdigt kostade det ca 2 miljoner och då var tomten inte speciellt dyr.
Grunden ingår + Grundgrävning,

Det som inte ingår är övrigt markarbete så som gräva ned dränering mm, detta kan man fixa själv till en bråkdel av kostanden som Älvsbyhus erbjuder.

Kan man nöja sig med den standard Älvsbyhus erbjuder så är väl detta ett alternativ.

Övriga utgifter så som vattenansl, el, tele, mm det tillkommer ju alltid. Jag fortstod det som att personen i fråga var ute efter att endast huset skulle kosta ca 800000kr, Men jag kanske missuppfattade det?

Mvh MrsLoKi
 
Grundgrävning ingår INTE. Bara materialet till grunden.
 
"Nyckelfärdigt" är ju inget entydigt definierat begrepp, men jag tolkar det iaf så att då är det som att köpa en bil: bara att vrida om nyckeln och köra. Priset ska innefatta allt, även grävning, fyllnadsmassor, anslutningsavgifter etc. Men det är min tolkning...
 
Hej,
Att bygga nytt under 800' är bara att glömma såvida ni inte väljer att göra allt själva eller har kontakter som kan hjälpa er i princip gratis. Räkna med att bygglov +anslutningar +försäkringar samt andra obligatoriska uppgifter går på minst 300'. Utöver detta måste ni ha en grund för säg ca 1000kr kvm om ni är riktigt lyckligt lottade. Om ni då bygger 80kvm stort hus så är vi redan uppe i 400' om vi räknar med enkla markarbeten för 20'.
Sen ska ni lyckas hitta någon som levererar ett hus för 400' nf och klart = omöjligt, stomme för 300' kanske + svartjobb att resa det. Men jag tror inte banken gillar detta....
 
Ni kanske skulle testa en annan bank? Vi var hos ett flertal banker när vi köpte hus, varav alla var villiga att låna ut pengar förutom FSB eller Swedbank heter dom väl numer..
 
Hur går det för er - hittat ngt ?

Av kan ni ju kolla på fritidshus, och försöka hitta ett som kan gå att uppgradera lite senare ?

Nackdelen med fritidshus är väl att de har lite sämre isolerin (högre uppvärmningskostnare) och i allmänhet lite sämre förutsättningar för el+vvs etc jämfört ,med en villa, annars brukar dom vara likvärdiga, lite mindre yta och lite billigare.

Nyckelfärdigt hus på under 800kkr är annars likvärdigt med litet hus skulle jag tro. Varför vill dom ha nyckelfärdigt ? Kan ni inte bygg ngt själva ? Hur mkt reserver har ni utöver de 800 kkr

Inget? Då kanske ni skall räkna på 700 krk istället med en buffert ?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.