Hej,

Vi egen brunn med två stycken vattenfilter idag, vattenutkastaren vi har sitter monterad underköksbänken och är en vanlig Gustavsberg.

Jag skulle vilja ha en utkastare som ger lite högre flöde/lägre tryckfall för bevattning och jag skulle även vilja att den kopplas på _före_ våra vattenfilter. Detta för att inte dra onödigt mycket vatten genom våra filter eftersom det förbrukar tillsatsämnen (kalk och salt) och ger väldigt frekventa backspolningar. Jag hittade en utkastare från Oras med lite grövre dimensioner.

Jag har därför en plan på att sätta in en utkastare med högre kapacitet precis efter vår hydropress. Har skissat ihop hur jag har tänkt nedan. Det sitter ett 22 mm kopparrör dör idag. VVS brukar inte vara så knepigt när man väl har grejerna om man följer monteringsanvisningarna, men det är just det att välja rätt grejer som kan vara lite klurigt tycker jag... det är något av en djungel. Det kanske finns lite duktigt folk här som har synpunkter på hur jag har tänkt att göra, tar gärna emot råd, se bilder nedan. :)

Vattentryckstank med anslutningar och filter, inklusive etiketter för instruktioner om kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenreningsanläggning med röranslutningar och diverse ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram över olika VVS-komponenter och kopplingar med etiketter och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
 
Krilleman
Jag ser det som följande...

Du har inte Vatette på befintliga kopplingar, så det är bättre att du skär in ett helt 22mm T-rör på 22mm raksträckan eller om inte raksträckan på röret medger det så byter ut kopplingen till höger i bild med en 22mm variant så hela installationen blir Vatette!

Blanda aldrig märken på klämringskopplingar! (Bra grundregel ineom VVS!)
Dom befintliga kopplingarna du har är INTE M28 i gängan under muttern kan tilläggas.

Efter det så byter du ut GBG FG0600852 (tillverkad för Securex kona) till RSK: 1767875 för att erhålla slätände G20 (3/4") för din slang. Dra kopplingen enligt tabell för slätända enligt Vatettes anvisning.

Och du är klar! (y)

https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633257_klamringskoppling.pdf
 
  • Tabell över klämringskopplingar med dimensioner, nyckelvidd för muttrar och antal varv för handdragning för olika rörtyper.
Krilleman Krilleman skrev:
Jag ser det som följande...

Du har inte Vatette på befintliga kopplingar, så det är bättre att du skär in ett helt 22mm T-rör på 22mm raksträckan eller om inte raksträckan på röret medger det så byter ut kopplingen till höger i bild med en 22mm variant så hela installationen blir Vatette!

Blanda aldrig märken på klämringskopplingar! (Bra grundregel ineom VVS!)
Dom befintliga kopplingarna du har är INTE M28 i gängan under muttern kan tilläggas.

Efter det så byter du ut GBG FG0600852 (tillverkad för Securex kona) till RSK: 1767875 för att erhålla slätände G20 (3/4") för din slang. Dra kopplingen enligt tabell för slätända enligt Vatettes anvisning.

Och du är klar! (y)

[länk]
Stort tack för ditt svar, det uppskattas! Nu ska vi se om jag hänger med...

Precis, raksträckan är för kort för att skära in mig på röret i bägge ändar. Så tanken är att jag skär in mig efter 90° böjen och sen ansluter direkt till bypassen. När du säger att jag ska byta till en 22mm variant så menar du denna (inringad) "förminskningen" eller vad de kallas? Har du koll på vad det är jag ska byta till?
Rörinstallation med en 90° böj och inringad förminskning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag söker på 1767875 är det enda VVS-relaterade jag får upp denna: https://www.ahlsell.se/products/var...ystem-koppar/a-press-v-profil-koppar/1767875/

Om bilden stämmer ser jag inte riktigt hur den ska hjälpa mig, eller missar jag något? Den ser ut att ha någon form av nippel i enda änden.
 
Krilleman
Det du måste byta till är en övergång 22xG20, jag gissar att det är 20-gänga, svårt att se på bilderna. Står det någon dimension på ventilerna i dom andra ändarna på det gängade T-röret, tex DN20?

Närbild på ett gängat T-rör med oklara dimensioner markerat med rosa kontur.

Metallisk övergångskoppling med gängor och klämringsdel för rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du är helt rätt ute på 1767875, den släta änden stoppar du i klämringskopplingen 22mm och dra åt muttern enligt tabellen. Då kan du ju ansluta din slang med lekande mutter direkt på gängan! (y) Finns nog flera varianter om du inte hittar just denna.

Övergångsdel i metall märkt G20 för gänga och 22mm för slät ände.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det du måste byta till är en övergång 22xG20, jag gissar att det är 20-gänga, svårt att se på bilderna. Står det någon dimension på ventilerna i dom andra ändarna på det gängade T-röret, tex DN20?

[bild]

[bild]

Du är helt rätt ute på 1767875, den släta änden stoppar du i klämringskopplingen 22mm och dra åt muttern enligt tabellen. Då kan du ju ansluta din slang med lekande mutter direkt på gängan! (y) Finns nog flera varianter om du inte hittar just denna.

[bild]
Tack igen. :)

Kollade lite mer noggrant nu och det står 3/4 på T-kopplingen som kulventilen sitter på, se bild.

3/4-tums T-koppling med kulventil och klämring mot bakgrund av blå behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aha, smart. Så den utstickande delen "imiterar" ett 22 mm rör. Så då är det bara på med en 22 mm klämring och dra åt muttern likt man gör på ett rör? Nej just den verkar bara finnas på Ahlsell men jag får kika runt på några andra nätbutiker om det kan finnas nåt.
 
Krilleman
G20, perfekt. Exakt som ögonmåttet sa! ;)
Täta gängan med lin+locher!

Precis så på övergången 22/R20. (y)
Gå till din lokala röris och be dom ta hem denna om ingen VVS-butik online vill det. RSK 1767875 har Ahlsell 3103st på centrallagret i Hallsberg i skrivande stund.

vvsochbygg har "snabborffert" fråga dom om dom kan ordna med leverans. Räkna med att betala straxt över 100:- med moms. Allt över det är dyrt!
https://www.vvsobygg.se/snabboffert

Övergången G20x22 har RSK: 1940576 kan tex köpas här för 56:-:
https://www.vvsochbad.se/vatette-rak-koppling-gul-22xg20-569778

VVS-övergångskoppling med gängor och tätningslin, RSK-nummer 1767875.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
G20, perfekt. Exakt som ögonmåttet sa! ;)
Täta gängan med lin+locher!

Precis så på övergången 22/R20. (y)
Gå till din lokala röris och be dom ta hem denna om ingen VVS-butik online vill det. RSK 1767875 har Ahlsell 3103st på centrallagret i Hallsberg i skrivande stund.

vvsochbygg har "snabborffert" fråga dom om dom kan ordna med leverans. Räkna med att betala straxt över 100:- med moms. Allt över det är dyrt!
[länk]

Övergången G20x22 har RSK: 1940576 kan tex köpas här för 56:-:
[länk]

[bild]
Bra ögonmått! Tackar, ska kolla vart jag enklast och billigast kan få hem den. :) Lin har jag aldrig provat, borde det inte funka lika bra med Loctite 55 gängtråd?
 
Krilleman
Gängtråd fungerar också, även fast jag nästan alltid propagerar för lin+locher... Billigt och enkelt!

 
Krilleman Krilleman skrev:
Gängtråd fungerar också, även fast jag nästan alltid propagerar för lin+locher... Billigt och enkelt!

[media]
Gött, det var mest det att jag redan har gängtråd hemma och har använt det förut. Tack för tipsen, återkommer med resultat. :)
 
Krilleman
(y)
 
Krilleman
Det blir prima! (y)
 
  • Gilla
Wallborg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.