Jag vet, men eftersom jag snart blir oanvändbar till efter växtsäsongen gjorde jag den här chansningen. Ett mellanting är att låsa in klipparen i två veckor nu och klippa resten av mattan med vanlig maskin nu och släppa ut roboten om två veckor. Då är stråna några cm och kanske klarar sig lite fler då.
 
Bäst är ju om du låser in roboten i 2veckor och klipper det övriga med vanliga klipparen.
Ifjol tog det ca 20 dagar från sådd tills första klippningen med cylindern och då hade jag redan klippt någon dag innan med vanliga.

Såg att deras basic är rödsvingel och rajgräs. Då bör du se dom första stråna inom 5 dagar och det är rajgräset sen lär det ta ungefär 5 till 8 dagar till innan rödsvinglet kommer.

Så inte helt omöjligt med att släppa ut roboten då på 14 dagar. Men sätt höjden lite högre så det tar rajgräset och låter svinglet växa till sig
 
Problemet med att köra roboten för tidigt är att man ”knäcker” gräset. Gräset måste blir starkt innan den klarar att bli överkörd med robotens hjul.
 
L Lutte skrev:
Bäst är ju om du låser in roboten i 2veckor och klipper det övriga med vanliga klipparen.
Ifjol tog det ca 20 dagar från sådd tills första klippningen med cylindern och då hade jag redan klippt någon dag innan med vanliga.

Såg att deras basic är rödsvingel och rajgräs. Då bör du se dom första stråna inom 5 dagar och det är rajgräset sen lär det ta ungefär 5 till 8 dagar till innan rödsvinglet kommer.

Så inte helt omöjligt med att släppa ut roboten då på 14 dagar. Men sätt höjden lite högre så det tar rajgräset och låter svinglet växa till sig
Bra info. För två månader sedan kom första stråna efter just fem dagar. Nu är det varmare i marken. Jag får hålla tummarna och klippa manuellt och sedan vänta några extra dagar innan jag släpper ut den. Mitt test sabbas, men om ni andra redan testat är det ingen stor skada.
 
Vi sådde precis nytt gräs efter att ha grävt upp halva tomten för att kommunen fick för sig att vårt avlopp inte dög. Vi körde i omgångar, mycket jobb att få dit ordentlig jord, och på ca hälften var vi duktiga och lätt inte roboten gå innan det tagit sig ordentligt. När vi kommit till andra halvan var vi trötta på att klippa själva och släppte ut roboten redan efter någon dag. Kan inte säga att det gjorde så himla stor skillnad. Blev väl lite bättre på första halvan men inte mycket och de mindre fläckar som blivit har nog mer att göra med oss eftersom det blev en del såna på första halvan också. Gräset växer och vi är nöjda.

Dock så satte vi roboten på högsta klipphöjd så att den iaf inte skulle klippa gräset innan det tagit sig lite.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Sen jag skaffat robot har klöver mer eller mindre tagit över gräsmattan. Det beror säkerligen på att jorden är utarmad och behöver bla gödning. Kommer till våren vertikalskära, göda, toppdressa och strö så nytt gräs.

Vet inte varför egentligen klövern började bre ut sig när jag ersatte min rotorklippare med robot?
Jag har upplevt detsamma. Har inte världens bästa jord/underlag så gräsmattan torkar ut fort om jag klipper kort och då verkar klövern tåligare.
Testar iår med att låta gräset bli ca 10cm innan jag släpper ut klipparen på högsta klipphöjd.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag brukar påstå att det räcker långt med att vattna, gödsla och låta robotgräsklipparen ta hand om resten. Det har stämt för mig när jag både skött gammal och anlagt ny gräsmatta, men frågan är hur långt man kan dra det. Kan man fuska rejält med förarbetet och ta genvägar och ändå lyckas?

Efter en hel del markarbete på tomten sådde jag gräs på halva den nyanlagda ytan för två månader sedan. Begagnad jord, men jag var väldigt noga med att hantera underlaget, gödsla och se till att fröna fick en bra start. Jag rensade ganska noga från sten och skräp. Den är grön och fin och syns i bakgrunden på bilderna.

Jag har försöka googla mig fram till om det går att släppa ut roboten direkt när man sått, men inte hittat något bra svar på det. Nu testar jag. Förhoppningsvis kan mitt resultat hjälpa någon annan oavsett hur det går.

Jorden jag sått i är begagnad för ev fjärdedel av priset för "riktig". Fullspäckad med ogräs som fått växa till sig i några månader. Jordfräsen rörde runt, men ogräset är kvar. Massor med grus och skräp som jag inte rensat bort. I med dubbel dos av Ö&B's billiga gräsgödsel och ut med Weibulls basgräsfrön. Roboten släpptes ut direkt efter jag sådde nyss. Jag kanske ska tillägga att det till för ett år sedan var en gammal syrenskog på den här platsen rotsystemet är kvar under en decimeter ogräsjord.

Snart vet vi.

[bild]
[bild]
[bild]
Robotarna och i huvudsak alla insektmedel i landbruket bidrar till att insekterna och allt som hänger på dom försvinner. Förr fick småblommor som växer i gräset komma upp mellan klippningspassen och dessa är alltid välbesökta av vildbin. Har själv åklippare och höggräsklippare med insamlare för att kunna klippa större blommäng, som jag då endast klipper 2 gånger per år utan att lägger ner mera jobb.

mvh. Olaf
 
Bra att du värnar om insekterna. Sanningen är dock inte alltid enkel och svartvit. Jag kör roboten på ganska hög klipphöjd, vilket gör att klöverblommorna klarar sig. Eftersom klöver skuggar väntar jag något år innan jag sprider ut klöverfrön i gräsmattan. Förutom gräsmatta, med inslag av annat, så har vi väldigt mycket blommande saker som växer på tomten, så jag vågar påstå att våra 4000 kvadratmeter är bland de mest insektsvänliga i det här området.
 
O Olaf Hasbach skrev:
Robotarna och i huvudsak alla insektmedel i landbruket bidrar till att insekterna och allt som hänger på dom försvinner. Förr fick småblommor som växer i gräset komma upp mellan klippningspassen och dessa är alltid välbesökta av vildbin. Har själv åklippare och höggräsklippare med insamlare för att kunna klippa större blommäng, som jag då endast klipper 2 gånger per år utan att lägger ner mera jobb.

mvh. Olaf
Ser inte så ofta liknande inlägg när folk pratar om att renovera fönster, byta stuprör, lägga om tak eller välja vitvaror. Allt vi gör påverkar "naturen". Just gräsmattor verkar attrahera dylika inlägg i väldigt stor utsträckning. 3% av Sveriges mark är "bebyggd"; av den är 43% infrastruktur och 38% bostäder. Som någon övre gräns kan man gissa att mindre än 2% av marken består av gräsmatta, varav minst hälften enligt min erfarenhet är rätt mångkulturell. Golfbanor är, förstås, ett avrundningsfel i sammanhanget. https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/miljo/marken-i-sverige/
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
Jag klipper också relativt högt. Kanske ska sänka så roboten även kapar kronbladen på klövern. Kommer det hjälpa?
 
M m@nge skrev:
Jag klipper också relativt högt. Kanske ska sänka så roboten även kapar kronbladen på klövern. Kommer det hjälpa?
Sänker du så mycket får du väldigt korta grässtrån som kommer torka och ta stryk. Vattna och gödsla är nog effektivare.
 
Tycker inte att gödsel gör så mycket för klövern om man redan har det i mattan.

Jag är ju lite av en gräsfantast och min erfarenhet är att med lite utöver den normala skötseln dvs gödsla 2-3 ggr per år och klippa 2-3 ggr per vecka inte gör så mycket för beståndet.

Men ifjol som var första året med gräsmattan i nya huset så lyckades jag pressa bort både klöver annat samt få gräset att trycka igen ganska stora områden.
Men då användes långt över det normala med gödsel och det klipptes varannan till var tredje dag.

I år klipper jag bara 2 gånger per vecka på ca 5cm höjd och har bara gödslat 2 ggr hittills och nu sprider sig klövern igen, men det är barnens gräsmatta så jag bryr mig inte så mycket.
 
Jag kör en uppdateringsrunda på mina gamla trådar och kan avslöja svaret på min ursprungsfråga. Att bara sprida frön, krafsa lite och klippa med robot från start gick ganska bra. Det tog längre tid att bli fin matta än för den halva där jag gjorde ”rätt”, men året efter sådden var mattan helt ok.

Ännu ett år senare ser det ut som skit, men det beror nog mest på att jag var sjuk den korta tid mellan lövfällning och snö i höstas, så det låg en helt lufttät kaka av lönnlöv i rätt många månader. Alltså två lärdomar att ta till sig för den som snubblar över tråden.
 
  • Gilla
Bergsén och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.