Hej alla vitvaruintresserade!

Har ett kylskåp av märket Electrolux, ERE3500X, produktnummer 927717061 serial no. 64201893. Den isar igen, rejält! Se bifogade bilder. Isbildningen sker över den vita luckan över själva kylelementen. Frostar jag ur den ordentligt så är isen tillbaka på en vecka eller två. Har varit i kontakt med servicetekniker och det skulle kosta mig ca 3500:- om jag inte missminner mig.

Någon som vet vad felet kan vara? Är det något som går att åtgärda själv utan att det kostar för mycket?

Vänliga hälsningar
 
  • Tjock isbildning inne i ett Electrolux kylskåp över en vit lucka och på hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isbildning inuti ett öppet kylskåp som täcker hyllor och förpackningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tjock isbildning inne i ett kylskåp över en vit lucka med matvaror i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
bara att byta afrostningssensorn lätt som en plätt och tillvägagångssättet är beskrivit i andra trådar, dessutom billigt och väl använda peningar
 
electroluxaren skrev:
bara att byta afrostningssensorn lätt som en plätt och tillvägagångssättet är beskrivit i andra trådar, dessutom billigt och väl använda peningar
Hej Electroluxaren! Det var goda nyheter. Kul att du sprider dina kunskaper till andra, tack för det!

Är det denna? Hittar inget produktspecifikt nämligen när jag kollar deras hemsida.

Hittar i dessa trådar:
https://www.byggahus.se/forum/threads/electrolux-kyl-med-isbildning.228715/
https://www.byggahus.se/forum/threads/electrolux-kylskap-frostar-igen.276456/
https://www.byggahus.se/forum/threads/sensor-i-electrolux-kylskap.386935/

Det är samma fel som du beskrivit där?
 
A
om du har ett sent skåp är det rätt sensor
det är kontakten som skiljer
enklast är ändå att klippa sladden och skarva och bara byta förångarsensorn och inte luft dito

trådarna hjälper dig igenom
 
electroluxaren skrev:
om du har ett sent skåp är det rätt sensor
det är kontakten som skiljer
enklast är ändå att klippa sladden och skarva och bara byta förångarsensorn och inte luft dito

trådarna hjälper dig igenom
Säljer du såna kablar? Eller kan man få tag påt snabbt och billigt någon annanstans är hos electrolux ;)
 
A
Electrolux är snabbast
Och billiga
 
electroluxaren skrev:
Electrolux är snabbast
Och billiga
Beställde i måndags, fick igår. Bytte dock hela kabeln hela vägen från kretskortet och bägge givarna istället för att klippa ena som jag läst om i de andra trådarna. Fungerar det så har du ju sparat oss 15 tkr under mellandagsrean! Stort tack.
 
A
15%...
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
bara att byta afrostningssensorn lätt som en plätt och tillvägagångssättet är beskrivit i andra trådar, dessutom billigt och väl använda peningar
Hej
Hade samma problem med isande kylskåp. Bytte NTC sensorer-beställde 1 par på www.reservex.se (hittade inget som var billigare i Sverige). Vanligt problem att den som längst ner i kylskåpet lägger av. Sidavbitare, lödkolv, krympslang samt max 1 timmes arbete. Vill du vara på den säkra sidan kan du mäta resistansen på NTC-sensorn i ex isvatten med en ohm-meter innan du beställer. Lycka till
 
Belmlu
Lånar den här tråden då jag har exakt samma program. Är det en eller två sensorer till kylskåpet?
 
A
Belmlu Belmlu skrev:
Lånar den här tråden då jag har exakt samma program. Är det en eller två sensorer till kylskåpet?
Kommer i par, men man klipper och klistrar så går det på 10 minuter istf 1h
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Lånar den här tråden då jag har exakt samma program. Är det en eller två sensorer till kylskåpet?
Hej
Det är två sensorer som jag bytte. Det hade räckt med ett byte efter kontroll i isvatten.
MVH
Nocoll1948
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Tack för snabba svaren!

Följdfråga: hur fasen får man av den översta panelen inne i kylen? Har skruvat av skruven men verkar sitta fast i överkant någonstans
 
  • Insidan av ett öppet kylskåp som visar en ej avtagen vit övre panel med en synlig skruv och fästpunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen
0. Bryt strömmen innan du klipper kablar
1. Kolla i manualen var temp-sensorerna sitter. Skruva loss kåpan där sensorn finns och hitta ett ställe där du kan klippa av 2-ledaren för att skarva in den nya sensorn. Vad jag kom ihåg klippte jag kabeln på ena sensorn på baksidan av kylskåpet och drog kabeln från insidan till baksidan där skarvning av kabeln utfördes.
Sök manualen på Google. Eventuellt hittar du bra info på YouTube. Lycka till
Nocoll1948
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
A
Belmlu Belmlu skrev:
Tack för snabba svaren!

Följdfråga: hur fasen får man av den översta panelen inne i kylen? Har skruvat av skruven men verkar sitta fast i överkant någonstans
Det sitter skruvar under listen upp mot taket
Men du behöver inte ta bort denna då sensorn du skall byta sitter längd ned på den alufärgade förångaren
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.