Kaklat om i köket o kopplat befintlig väggkontakt enl bild. Tagit bort gamla lysrör o ska sätta upp LED-belysning. Frågan är: kabeln som sticker ut (bild) är från gamla belysningen, får jag själv sätta en ny vägg kontakt (typ under skåpen eller en hörnkontakt) helst med två uttag? Vet att man inte får byta befintlig envägs mot två så d har jag inte gjort obv, men sätta dit ny på kabeln? Läst på Elsäkerhetsverket men oklart för mig, man byter ju inget s a s. Nån som kan klargöra? Kabel sticker ut från vägg med rosa kakel och eluttag, behov av justering vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gotyoursix skrev:
Kaklat om i köket o kopplat befintlig väggkontakt enl bild. Tagit bort gamla lysrör o ska sätta upp LED-belysning. Frågan är: kabeln som sticker ut (bild) är från gamla belysningen, får jag själv sätta en ny vägg kontakt (typ under skåpen eller en hörnkontakt) helst med två uttag? Vet att man inte får byta befintlig envägs mot två så d har jag inte gjort obv, men sätta dit ny på kabeln? Läst på Elsäkerhetsverket men oklart för mig, man byter ju inget s a s. Nån som kan klargöra?[bild]
Du byter användning från fast installerad armatur till kontakt, så jag tror (obs inte helt säker) att du inte får göra detta själv. Jag hade ändå gjort det själv (om du har kunskapen). Dock blir ju ditt nya uttag styrt av strömbrytaren, men det kanske är önskvärt om du kopplar LED belysning i den. Inte så praktiskt om du ska ha tex elvispen i uttaget.

Tycker du borde tagit bort skyddskåpan på befintliga uttaget och satt mosaiken ända in mot dosan och sedan en förhöjningsring för att få uttaget i nivå med mosaiken.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Synd att du inte frågade tidigare för jag gillar inte böjen på kabeln man ser. Är det en gammal plåtkulo? Är du säker på att ledarna är oskadade i den böjen? Den kabeln borde ha bytts till en ny och längre. Då hade du kunna montera en bänkbelysning som ansluts fast. Det är bara fånigt med ett uttag under köksskåpet till belysningen.

Allt arbete här är behörighetskrävande. Du får inte ens röra den där kabelstumpen själv. Men du får montera en förhöjningsram på dosan till vägguttaget så att det kommer i liv med kaklet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Synd att du inte frågade tidigare för jag gillar inte böjen på kabeln man ser. Är det en gammal plåtkulo? Är du säker på att ledarna är oskadade i den böjen? Den kabeln borde ha bytts till en ny och längre. Då hade du kunna montera en bänkbelysning som ansluts fast. Det är bara fånigt med ett uttag under köksskåpet till belysningen.

Allt arbete här är behörighetskrävande. Du får inte ens röra den där kabelstumpen själv. Men du får montera en förhöjningsram på dosan till vägguttaget så att det kommer i liv med kaklet.
Som du säger, ser kaben skadad ut. Dock tycker jag att det ser enkelt ut att byta ut den. Sen är det möjligt att det är behörighetskrävande, det vet du bättre än jag.
 
P Pin skrev:
Du byter användning från fast installerad armatur till kontakt, så jag tror (obs inte helt säker) att du inte får göra detta själv. Jag hade ändå gjort det själv (om du har kunskapen). Dock blir ju ditt nya uttag styrt av strömbrytaren, men det kanske är önskvärt om du kopplar LED belysning i den. Inte så praktiskt om du ska ha tex elvispen i uttaget.

Tycker du borde tagit bort skyddskåpan på befintliga uttaget och satt mosaiken ända in mot dosan och sedan en förhöjningsring för att få uttaget i nivå med mosaiken.
Men ja såklart jag skulle gjort! Men ny på kakling så tänkte inte
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Synd att du inte frågade tidigare för jag gillar inte böjen på kabeln man ser. Är det en gammal plåtkulo? Är du säker på att ledarna är oskadade i den böjen? Den kabeln borde ha bytts till en ny och längre. Då hade du kunna montera en bänkbelysning som ansluts fast. Det är bara fånigt med ett uttag under köksskåpet till belysningen.

Allt arbete här är behörighetskrävande. Du får inte ens röra den där kabelstumpen själv. Men du får montera en förhöjningsram på dosan till vägguttaget så att det kommer i liv med kaklet.
Vad är plåtkulo? Alltså jag tog bort de gamla lysrören helt och de satt anslutna efter varandra i den där kabeln. Borde suttit nån skylt att man inte fick plocka ner dom då? Hehe skoja, men jag har bara rört den för att tejpa, med säkringar ur såklart. Men tanken var att ha ett tvåvägsuttag för att använda det ena o sätta LED-belysningens stickkontakt i den andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.