Taket kom till i januari om jag minns rätt (har det sparat på datorn), har kollat genom att använda wayback machine. I avtalet står också att villkorsförändringar ska kommuniceras, jag kan inte hitta att de skickat ut om ändringar i avtalet. Har ni andra fått något sådant?

Skulle även påstå att en sådan ändring är oskälig och därför inte borde gälla.

Jag skickade in mitt anspråk för snart två veckor sedan men har inte hört något än. Påminde dem i fredags.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Taket kom till i januari om jag minns rätt (har det sparat på datorn), har kollat genom att använda wayback machine. I avtalet står också att villkorsförändringar ska kommuniceras, jag kan inte hitta att de skickat ut om ändringar i avtalet. Har ni andra fått något sådant?


Skulle även påstå att en sådan ändring är oskälig och därför inte borde gälla.

Jag skickade in mitt anspråk för snart två veckor sedan men har inte hört något än. Påminde dem i fredags.
Exakt vad jag påpekade för dem. Jag fick mina pengar i slutändan.
 
  • Gilla
Uppv1 och 3 till
  • Laddar…
T Tate skrev:
Exakt vad jag påpekade för dem. Jag fick mina pengar i slutändan.
Ah! Så väderkvarnen går att besegra, det är bra.
Hur mycket fick du jobba med dem? Skötte du allt över telefon?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Taket kom till i januari om jag minns rätt (har det sparat på datorn), har kollat genom att använda wayback machine. I avtalet står också att villkorsförändringar ska kommuniceras, jag kan inte hitta att de skickat ut om ändringar i avtalet. Har ni andra fått något sådant?

Skulle även påstå att en sådan ändring är oskälig och därför inte borde gälla.

Jag skickade in mitt anspråk för snart två veckor sedan men har inte hört något än. Påminde dem i fredags.
Jag ringde och chattade 3 ggr innan det släppte. Det tog rätt rejäl tid för dom att faktiskt betala ut. De ville dessutom köra tillgodo istället för utbetalning.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Ah! Så väderkvarnen går att besegra, det är bra.
Hur mycket fick du jobba med dem? Skötte du allt över telefon?
Jag mailade! Kändes bättre att ha allt skriftligt!
 
  • Gilla
Njingan och 1 till
  • Laddar…
Mycket intressant! Vi hamnade själv i ett avtal om "rörligt förnybart med tak" hos Telinet för några år sedan efter att ha haft 12 månader bundet. Vi skulle såklart haft bättre koll på att avtalet gick ut, men missade det, och sedan har det rullat på. Vi har nu bytt till timpris hos ett annat bolag (fr om september pga uppsägningstiden), men inser nu när jag tittar på det uppsagda avtalet att vi kanske missat att vi kan utnyttja pristaket. Tolkar jag villkoren rätt om jag tänker att vi nu skulle kunna hänvisa till det pristak som aktiverades i juni 2021, och jämföra detta med vårt snittpris juni 2021 till maj 2022, och begära utbetalning av överskjutande kostnad? Eller är det snittpriset månad för månad för dessa 12 månader som jag ska titta på?
 
  • Gilla
HobbysnickareNrX och 1 till
  • Laddar…
Snittpriset är över hela 12 månaders perioden (dvs inte månad för månad) och du måste ha inkommit med ditt anspråk senast 2 månader efter att perioden löpt ut. Jag är dock lite osäker på om det gäller från dagen då avtalet tecknades eller när elleveransen startade.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ja, frågan är ju från vilken tidpunkt det gäller. På Telinets sida står det "Pristaket garanteras för en 12-månadersperiod i taget, räknat från dagen pristaket aktiverades.", och dessa "aktiveringar" verkar ju ske med jämna mellanrum (se bild). En tolkning är ju att varje förändring av pristaket gäller i 12 månader från den tidpunkten. Jag får utforska detta.
 
  • Skärmavbild av en elpristakstabell med datum och prisnivåer i öre/kWh från mars 2021 till augusti 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Uppv1
  • Laddar…
Rimligen måste en aktivering ske på löpande datum där de olika datumintervallen i den tabellen bara anger prisnivån. Men oavsett för din del är det väl bättre att skicka in så fort som möjligt? Det värsta som kan hända är ju att de nekar.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Rimligen måste en aktivering ske på löpande datum där de olika datumintervallen i den tabellen bara anger prisnivån. Men oavsett för din del är det väl bättre att skicka in så fort som möjligt? Det värsta som kan hända är ju att de nekar.
Jo, det ska jag göra omgående. Jag såg dock nu att det på mina fakturor står att avtalet om rörligt pris ingicks 2021-01-01 (då vårt fasta prisavtal gick ut, dock utan att vi underrättades), och jag misstänker att Telinet då räknar rullande 12-månaderperioder från 1 januari, vilket i slutändan innebär att jag inte får något tillbaka då pristaket i januari i år hade höjts till 175 öre/kWh (också utan underrättelse annat än på hemsidan). Jag har dessutom sagt upp avtalet från och med den 1 september, så risken är väl att de hävdar att jag inte kan utnyttja pristaket om jag inte längre är kund hos dem.

Men,men, det skadar ju inte att försöka!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
P perjohn skrev:
Mycket intressant! Vi hamnade själv i ett avtal om "rörligt förnybart med tak" hos Telinet för några år sedan efter att ha haft 12 månader bundet. Vi skulle såklart haft bättre koll på att avtalet gick ut, men missade det, och sedan har det rullat på. Vi har nu bytt till timpris hos ett annat bolag (fr om september pga uppsägningstiden), men inser nu när jag tittar på det uppsagda avtalet att vi kanske missat att vi kan utnyttja pristaket. Tolkar jag villkoren rätt om jag tänker att vi nu skulle kunna hänvisa till det pristak som aktiverades i juni 2021, och jämföra detta med vårt snittpris juni 2021 till maj 2022, och begära utbetalning av överskjutande kostnad? Eller är det snittpriset månad för månad för dessa 12 månader som jag ska titta på?
Absolut enklast är att slå dom en signal och åberopa prisavtalet. De gör sen en uträkning. När du fått den kan du kika igenom sifforna och se så det stämmer. Inte helt lätt att kolla alla siffror. Därtill svårt att veta vad pristaket var en viss period. Man är i händerna på leverantören i det här läget men de ska ju kunna visa hur de räknat och det ska se rimligt ut.

Edit: såg nu inlägg ovan i tråden. Den där datan fanns inte när jag åberopade prisavtalet. Eller så var den extremt bra gömd på deras sida vid tillfället.
 
  • Gilla
perjohn
  • Laddar…
Jag utnyttja med mitt pristak och tittade först igenom all kommunikation jag hade med Telinet och tidigare avtal och där står inget om ett max tak.
Mailade två gånger under en månads tid utan svar och fick sedan besked över chatt.
Jag fick då besked om 6000kr i ersättning och jag fråga då när max tak infördes då jag inte ser det i något av mina avtal (haft Telinet några år)

fick nedan svar att det alltid funnits en max ersättning som på alla försäkringar.

Skall räkna på vad min kompensation borde bli. Tyvärr så är Telinet inte lätta att få tag på just nu så svårt att få klara besked.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Maxsumman infördes som sagt någon gång i början på året. Det finns även de som fått ut mer enligt poster i tråden. De kör så klart en fuling för att inte behöva betala mer.

Framgår det dessutom inte av dina avtal så är det än tydligare. Har du kvar avtal där detta inte finns med får du gärna posta då fler kan ha nytta av dem.
 
Skickade in om pristaket för en månad sedan och ringde dem i dag.

De hade räknat och erbjöd 6000 kr som var max utbetalning (komiskt nog kom det ett mail under tiden jag satt i telefonkö). Killen påstod att taket funnits hela tiden men varit svårt att hitta...Efter lite diskussion skulle han kolla med supporten om det gick att få fram det gamla avtalet. När han återkom efter typ 30 sekunder så sa han att de strök det taket för mig. (Ett försök till fuling helt klart :))

Sjukt lång telefonkö men jättetrevliga när man väl kom fram.

Nu ska jag bara få dem att betala ut beloppet och inte ha det tillgodo. Men det får bli nästa veckas bekymmer. Nu ska jag glädjas åt att vi nog aldrig haft så här billig ström när man räknar in vinterns elprisstöd från regeringen :D.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
P perjohn skrev:
Jo, det ska jag göra omgående. Jag såg dock nu att det på mina fakturor står att avtalet om rörligt pris ingicks 2021-01-01 (då vårt fasta prisavtal gick ut, dock utan att vi underrättades), och jag misstänker att Telinet då räknar rullande 12-månaderperioder från 1 januari, vilket i slutändan innebär att jag inte får något tillbaka då pristaket i januari i år hade höjts till 175 öre/kWh (också utan underrättelse annat än på hemsidan). Jag har dessutom sagt upp avtalet från och med den 1 september, så risken är väl att de hävdar att jag inte kan utnyttja pristaket om jag inte längre är kund hos dem.

Men,men, det skadar ju inte att försöka!
Nu har jag äntligen lyckats få svar från Telinet, efter att ha jagat dem både via mail och via chatten (telefonsupporten har de stängt). Det var tyvärr som jag misstänkte, de räknar varje 12-månadersperiod med start den 1 januari, och då vi sagt upp vårt avtal så kan vi inte längre åberopa pristaket. Det var värt ett försök :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.