Jag har sökt i forumet men inte funnit svar på detta:

Måste man ha shuntgrupp med cirkulationspump till vattenburen golvvärme i ett badrum på 8 m2, värmekällan är bergvärme, där den utgående temperaturen till radiatorerna aldrig överstiger 50 grader? Om radiatortemperaturen ligger på denna nivå måste väl ändå lite försvinna på vägen upp till "fotnivån", eller? Jag tänker lägga golvvärmen under klinkergolv ingjutet i betong på träbjälklag (enl tips från jon_h, från en annan tråd)
Ska man behålla den befintliga radiatorn i badrummet eller räcker golvvärmen till?
 
Jag har samma funderingar, vad har du för träbjälklag?
 
Träbjälkar 75*200 mm på cc 60 cm med 25 mm plankgolv. Huset är byggt 1920 då virket inte var lika dyrt som idag...
 
Jag tror det, är att rekomendera. Golvvärme är ju ett låg-temperatur system, och det brukar inte skilja mer än ca 3...5 grader mellan in- och utloppstemperatur, så jag tror det kan bli väl varmt att gå på. Själv har jag en blandning av radiatorer och golvvärme och har en termostatstyrd shunt som klipper vid 35°.

Vad gäller elementet så har jag samma situation, jag byter ut det mot en handukshållare som jag kopplar till radiator-kretsen, kan det va nåt' ;-)
 
  • SANY0272_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man sätta en termostat direkt på utgående röret till golvvärmen, utan cirkulationspump? Det verkar så omständigt (och dyrt) med en egen c-pump till så liten yta.
 
Mja, jag är tveksam till att det blir särskilt bra, men du kan ju alltid prova. Du kan ju alltid installera en collektor + pump om det inte funkar, se bara till att du inte kapat slangarna för kort för att få dit grejorna sedan om det skulle behövas. Kolla också att slangarna tål så höga temperaturer som 50°.

Som det funkar hos mig så är det 2 separata slingor (med var sin cirkulationspump). Pumpen för golvvärmen går jämt och pumpar hela tiden runt vattnet i golvvärme-slingan. När tempen blir för låg, så pyser det in lite varmvatten från radiator-kretsen så temperaturen i golvvärmväe-slingan är ganska konstant....

Avgiven effekt beror av flödeshastigheten l/min (som regleras på collektorn), vattentemperatur och hur tätt du lägger slingorna. Min leverantör rekommenderade cc 15 cm i kök & cc 10 cm i badrummet där man ofta vill ha det lite varmare.

Sedan tycker jag personligen, att gör man allt jobbet själv så kan man kosta på sig material så att det blir bra, visst kan det svida lite när pengarna skall ut - men man brukar bli så nöjd efteråt ;-)
 
Tack för svaren och hjälpen. Jo, man är väl smålänning och försöker få det att inte kosta för mycket... En annan fråga: Roth har ju golvvärmesystem, 10,5 mm och 16 mm. Räcker 10,5 mm eller är det för tunna slingor? 10,5 bygger ju inte så mycket.
 
Det är ju svårare att få runt vattnet i en smal slang.... för samma effekt så lär du då pumpa vattnet snabbare, lägga slingorna tätare eller höja temperaturen, kanske en kombination av alla tre. Vilken effekt har du tänkt dig att golvet skall vara på?

Jag har 16 mm slang.
 
Effekten bör väl vara ca 50 W/m2. Jag lutar nog åt 16 mm slang. Precis som du säger är det lättare att pumpa runt i tjockare rör. Samtidigt behöver kan man lägga slangen glesare, 15 cm enl Roth. Problemet är att det bygger högre, ska vara 30 mm utjämningsmassa över slangarna enl tillverkaren.
 
För en bra installation krävs en separat pump och shunt ansluten direkt till värmkällan. Sommartid, vår och höst är radiatorvattnet för kallt och övrig tid för varmt.

Att pumpa vatten genom slingan är mycket tyngre än genom ett element, även det gör att en separat pump krävs för att få någorlunda jämn värme på golvet.
 
Tack Matss. Har Du någon åsikt om grovleken på slangen?
 
Du kan köra så tunn slang som du hittar, blir slingan för lång gör du bara två eller tre lika långa slingor som du kopplar parallellt.

Det är trist att köra tex 12 och 20-slang på samma pump eftersom man ofta blir tvungen att strypa 20-slangen hårt. Men i ditt fall kan du ju använda hela pumpens kapacitet till badrummet
 
Om man ansluter en handukstork för vatten buren värmekälla och koplar golvvärmen så handukstorken styr både golvet och handukstorken. för jag skulle bara vilja ha rören dragna till golvvärmen med returen till handukstorken där termostaten stänger av på returvattnet. Jag har lågtempratursystem med Bergvärmepump och golvvärme i badrum 3 kvm. Är detta genomförbart eller är jag tvungen att använda t.e.x Upnor s Push 12
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.