Hej, jag är i full gång med att ordna FT-ventilationssystemet som jag nämnde tidigare. Är lite tveksam kring placering av ventilerna för tilluft och frånluft. Läser i en broschyr från Flexit hur man ska installera olika ventilationsventiler vid självdrag, F och FTX. I exempelbilderna visas tilluftsventilerna intill fönster. Finns det någon praktisk fördel med att installera tilluftsventilen nära ett fönster? (Antar att man brukar sätta tilluften snett ovanför fönster för att det ofta är kallras vid fönstret och man har ett element under fönstret). I mitt fall är det ett modernt 3-glasfönster som är ganska litet, det drar inte alls kallt från fönstret, och det finns inget element i rummet. All värme kommer från kakelugnen längst in i rummet eller från varmluft från bottenvåningen. Tänkte att det i mitt fall vore lämpligt att sätta tillluftventilen nära kakelugnen högt upp på väggen, så att kalluftströmmen riktas mot kakelugnen och värms upp vintertid. Utsuget borde vara så långt som möjligt från inblåset, så luften blandas så mycket som möjligt, så tänkte ha utsugen lågt placerat strax bredvid sängen, se skiss. Vad tror ni om min plan? Tack på förhand! Skiss av sovrum med placering av ventilationssystem, inkluderar frånluftsventil vid golvet och tilluftsventil vid taket nära kakelugnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är du säker på frånluft i sovrummet när du har en fläkt som trycker in luft ? Varför ?
 
Narren666
Frånluft tas ifrån våtutrymmen, bad,wc,tvättstuga, kök.

Tilluft i sovrum/vardagsrum

Finns även en slags ventilation med växlartyp som monteras direkt i yttervägg.
Inte säker på vad det kallas men typ "decentraliserad ventilation"
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är du säker på frånluft i sovrummet när du har en fläkt som trycker in luft ? Varför ?
Behovet av frånluft existerar först och främst när jag har gäster och vill sova med stängd sovsrumsdörr. Den befintliga dörren är för tät för att luft ska kunna ta sig förbi dörren. För övrigt finns inga planerade frånluftskanaler annat än rökkanalen för kakelugnen, badrumsfläkten och köksfläkten på nedervåningen. Eftersom båda kanalfläktarna på skissen kopplas med kronbrytare kan jag välja i olika konfigurationer hur jag vill ha luften strömmande. Det är möjligt att vid varma sommardagar vill man ha utblås istället tilluft för att vädra ut värmen från övervåningen, det får vi se...Med två fläktar blir det dessutom bättre cirkulation än bara en fläkt de gånger jag sover med stängd sovrumsdörr.
 
Jag är rädd att du jobbar i motvind här men lite intressant att få höra om resultatet samtidigt :) De flesta metoder är väl beprövade och vad jag vet kör ingen med ditt upplägg.
 
  • Gilla
Narren666
  • Laddar…
Narren666
U Uppfinnar-Nils skrev:
Behovet av frånluft existerar först och främst när jag har gäster och vill sova med stängd sovsrumsdörr. Den befintliga dörren är för tät för att luft ska kunna ta sig förbi dörren. För övrigt finns inga planerade frånluftskanaler annat än rökkanalen för kakelugnen, badrumsfläkten och köksfläkten på nedervåningen. Eftersom båda kanalfläktarna på skissen kopplas med kronbrytare kan jag välja i olika konfigurationer hur jag vill ha luften strömmande. Det är möjligt att vid varma sommardagar vill man ha utblås istället tilluft för att vädra ut värmen från övervåningen, det får vi se...Med två fläktar blir det dessutom bättre cirkulation än bara en fläkt de gånger jag sover med stängd sovrumsdörr.
Just med dörrar brukar det lösas med överluftdon, alternativt att dörrbladet slutar ca 15 mm från tröskel/golv
Eller att det är ett spår i karmen som släpper ut luften
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
@Uppfinnar-Nils hur har det gått med projektet? :D
Hej,

kul att du är intresserad av mitt projekt!
Joo, det är på gång, är inte klart ännu. Jag ska snart köra igång med en totalrenovering av sovrummet (byte av väggar, golv, målning av tak) och då kommer en lucka tas upp i väggen till den igensatta kattvinden där fläktarna och filter ska monteras. Så ritningen är färdig, materialet är införskaffat. Det är bara några andra projekt som kommit emellan... Återkommer när det är färdigt! :)
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
@Uppfinnar-Nils hur har det gått med projektet? :D
Hej, jag vill lämna lite feed-back på ventilationssystemet som jag skrev om för länge sen. Det kopplades ihop enligt skissen i inlägget #16 ovan förra sommaren. D.v.s. tilluft och frånluft i sovrummet med två Biltema 125mm kanalfläktar på 16W/st. Utöver tilluftsventilationsdonet som visas i skissen, så förgrenas tilluftskanalen till ytterligare en tilluftskanal som mynnar ut i sovrummet bredvid, det är dock ingen direkt fläktdriven frånluft i det rummet. I det sovrummet finns bara en passiv frånluftskanal genom väggen som leder vidare ut i trapphuset, så luften som trycks in i det sovrummet kan kan pressas ner på nedervåningen och ev. flöda ut i badrummet på nedervåningen, eller om den försvinner genom springor, etc. I "master sovrummet" som jag hade skissat i inlägget #16 är det fläktdriven till- och frånluft.

Resultat: Det blev otroligt bra drag i ventilationen, det blev ordentlig luftomsättning på en helt annan nivå än tidigare. Det blev också ganska hög ljudnivå av ventilationssuset i båda sovrummen. Mina gäster sa att det var som att sova på ett flygplan. Det var frid och fröjd i ett par månader tills hösten kom framåt september/oktober med kallare klimat och det var dags att slå på värmen. Ventilationsfläktarna gick ju inte att varvtalsreglera i sitt standardutförande, så det blev utkylt i huset på nolltid. Jag kunde förstås ha införskaffat någon slags fläktstyrning (t.ex. PMW) så det hade gått att sänka varvtalet, men jag bedömde att det skulle innebära onödiga kostnader för en lösning som ändå inte skulle behållas så länge.

Lösningen för att få behålla lite mer värme i huset blev att köpa ett litet FTX aggregat som kunde direkt kopplas på det ventilationssystem med 125mm rör som jag redan hade byggt, och Biltema fläktarna togs bort. Köpte ett budget FTX-aggregat på Ebay som skickades från en firma i Tyskland, det var "bara" energiklass D, så det var ju inte det bästa, men det fick duga då, eftersom jag inte kunde prioritera inköp av ett "riktigt" FTX-aggregat som ofta kostar kring 20tkr som då är i energiklass "A". Ventilationsaggregatet var enkelt att koppla in, egentligen bara att ansluta slangar och rör, det har varvtalsstyrning i 5 steg, samt en termostat för tilluften, som stoppar tilluftsfläkten vid inställd temperatur för att undvika frysning av värmeväxlarmembranet, annars är det ingen elektronik alls i denna modell. Trots den primitiva tekniken i FTX aggregatet har det fungerat utmärkt, tilluften är uppvärmd av frånluften, så det inte drar kallt från tilluftskanalerna. Dessutom har jag kopplat det till en zigbee brytare, så det kan fjärrstyras. Jag kör det oftast på lägsta varvtal, det blev mycket tystare än med Biltema fläktarna och det ger ventilation i hela huset. Jag ska så småningom dra en till tilluftskanal till vardagsrummet på nedervåningen för att bättre kunna fånga upp varmluft från pelletskaminen som är där. Både till och frånluftskanalen i sovrummet har varit utmärkt, kan starkt rekommendera det om man vill kunna sova med stängd dörr. Ventilationen i "master bedroom" fungerar mycket bra med stängd sovrumsdörr. Jag har haft igång denna lösning nästan ett år nu. Fuktigheten på kallvinden har också minskat något enligt mina mätningar, från ca 65% RF i juli till 55%. Nu kan vattenånga från kök och badrum som inte transporteras ut genom köksfläkten och badrumsfläkten (dessa går direkt ut, de är inte en del av FTX-ventilationen) vädras ut med frånluftskanalen i sovrummet på övervåningen. Jag har inte haft något problem med att stekos kommer upp i sovrummet. Otroligt skönt att slippa insekter inomhus som surrade jämt förut när jag behövde ha öppna fönster för att få in friskluft. Det har också blivit mycket mindre damm och pollen inomhus, då tilluften är filtrerad i ventilationsaggregatet. Mycket nöjd med resultatet.
 
Kul med återkoppling och att du utvecklat idén vidare :D va för typ av FTX va det du köpte? Alltid intressant :love:
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Kul med återkoppling och att du utvecklat idén vidare :D va för typ av FTX va det du köpte? Alltid intressant :love:
Kul att du uppskattade återkopplingen! :)

Det var den här FTX maskinen jag köpte:
Lüftungsanlage Lüftungsgerät zentral Wärmerückgewinnung 106 m³ 72% Optima mini | eBay
Den har alltså fungerat bra. Jag tänker att med åren har denna maskin betalat av sig i sänkt elförbrukning jämfört med att köra utan värmeåtervinning. Elförbrukningen i huset är ganska oförändrad sedan jag installerade FTX, dock är ventilationen "på en helt annan nivå", betydligt bättre nu.

FTX aggregatet finns fortfarande att köpa till ungefär samma pris som förra året.
Kan tillägga, att om jag skulle göra ventilationssystemet från början idag hade jag nog satt in FTX ventiler i varje rum som behöver ventilation (sovrummen + vardagsrum), i mitt fall 3st. T.ex. såna här. Det hade totalt sett blivit billigare och mycket snabbare/enklare att installera. Sen hade jag kopplat varje sådan decentraliserad FTX-modul till en Zigbee brytare så de kan fjärrstyras. I mitt fall drog jag ventilationskanaler, det har varit arbetsamt att borra alla hål i väggarna och kanaldragningen blev dyr, trots att jag gjorde det själv. Fast förresten, det hade ju inte blivit riktigt lika bra med decentraliserad ventilation om man inte kan synka hur de olika FTX aggregaten arbetar tillsammans. När det är vinter vill jag ju få tilluften i rummet där pelletskaminen är och frånluften i sovrummet, så varmluften sugs upp på övervåningen. Nu kan jag reglera det genom att öppna och stänga ventilerna i kanalerna. Det här med decentraliserad ventilation är perfekt, men det finns förbättringspotential, i de produkter som erbjuds på marknaden idag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Kanon. Ja får man ett bättre inomhusklimat utan att energianvändning ökar är det ju kanon (y)Själv lutar jag åt ett FTX ute på en av kattvindarna, ska bara skissa lite på detta för att se vad det landar i jobb kontra kost osv..
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.