Någon som kan hjälpa mig räkna ut om det lönar sig för mig?

har 2 privatlån hos Swedbank idag
Den ena på 18 tusen 10,8 % ränta
Den andra på 142 tusen 7,8 % ränta

amorterar sammanlagt 3745 varje månad
Och sammanlagt ränta 1174 varje månad

nu ansökte jag om ett nytt lån för att ha allt i samma lån och fick då denna erbjudande:


Lån 160 tusen 7,9% individuell ränta och 8,2% effektiv ränta

blir isåfall att man amarterar 3344 varje månad och betalar 1066 i ränta varje månad.

skiljer inte mycket i vad jag betalar i ränta nu trots att jag har högre amortering nu också.


Någon som kan det här och vet om det lönar sig för mig eller inte?
 
Är det bara 18k kvar så är det väl bara bita ihop och betala klart snabbast möjligt?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Räknar jag rätt blir lånet 3000 billigare plus att jag betalar av i 4 år istället för 5 år. Rätta mig gärna om jag har fel!
 
Eller den på 18 var på 1 år och den andra på 5 år. Men kommer betala in extra när jag kan
 
Dina nuvarande lån har förmodligen inte samma återstående tid vilket gör att det blir lite skevt att jämföra det nya lånet med de gamla.

Eftersom nya lånet inte är bättre än det största lån du har verkar det inte vara någon jättebra deal. Kan du lägga över bara det gamla lånet som har högre ränta till ett lån med lägre ränta? Antingen inkludera i det gamla lånet med 7,8% ränta eller i ett nytt lån med lägre räntesats?

Alternativt om du kan få fram 18k på något sätt på kortare tid och betala av lånet så är du i en bättre situation.
 
H Hammarspik skrev:
Någon som kan hjälpa mig räkna ut om det lönar sig för mig?

har 2 privatlån hos Swedbank idag
Den ena på 18 tusen 10,8 % ränta
Den andra på 142 tusen 7,8 % ränta

amorterar sammanlagt 3745 varje månad
Och sammanlagt ränta 1174 varje månad

nu ansökte jag om ett nytt lån för att ha allt i samma lån och fick då denna erbjudande:


Lån 160 tusen 7,9% individuell ränta och 8,2% effektiv ränta

blir isåfall att man amarterar 3344 varje månad och betalar 1066 i ränta varje månad.

skiljer inte mycket i vad jag betalar i ränta nu trots att jag har högre amortering nu också.


Någon som kan det här och vet om det lönar sig för mig eller inte?
Att minska amorteringen kan ju vara lockande får att få ner månadsbetalningen men det ökar bara på den totala kostnaden för lånet.

Bäst är istället om du fokuserar på räntan och frågar andra banker också, 8,2% ränta är riktigt dålig ränta även för ett privatlån.

/Krille
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Fast egentligen saknas det ju lite info? Finns det möjlighet att amortera mer idag eller är själva poängen att komma ner lite i månatliga kostnader?
 
H Hammarspik skrev:
Räknar jag rätt blir lånet 3000 billigare plus att jag betalar av i 4 år istället för 5 år. Rätta mig gärna om jag har fel!
Lånet blir bara 108 kr billigare per månad tack vara den lite mindre höga räntan.

Längre amortering gör att månadsbetalningen blir lägre men samtidigt måste du amortera och betalar ränta under längre tid. Så den lägre amortering blir i slutändan dyrare än nuvarande amortering.

/Krille
 
H Hammarspik skrev:
Räknar jag rätt blir lånet 3000 billigare plus att jag betalar av i 4 år istället för 5 år. Rätta mig gärna om jag har fel!
Kostnaden för lånen är 1174 mot 1066 kr/månad.
Amorteringen = hur lång tid det tar att betala av. 160000/3745 = 43 månader. 160000/3344 = 48 månader

Men du kan ju ta mellanskillnaden du sparar på räntan och amortera extra:
1066 kr ränta, 3853 amortering så blir du klar på 42 månader. Det är inte stor skillnad på hur snabbt du blir klar (men du kommer att betala mindre i ränta snabbare och kunna öka takten på amortering med det alternativet). Om du har pengar nog att amortera av lånet på 18 tusen fortare vore det bättre då du har bättre ränta idag.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Kostnaden för lånen är 1174 mot 1066 kr/månad.
Amorteringen = hur lång tid det tar att betala av. 160000/3745 = 43 månader. 160000/3344 = 48 månader

Men du kan ju ta mellanskillnaden du sparar på räntan och amortera extra:
1066 kr ränta, 3853 amortering så blir du klar på 42 månader. Det är inte stor skillnad på hur snabbt du blir klar (men du kommer att betala mindre i ränta snabbare och kunna öka takten på amortering med det alternativet). Om du har pengar nog att amortera av lånet på 18 tusen fortare vore det bättre då du har bättre ränta idag.
tack för infon men förstår fortfarande inte vad som är smartast att göra. Trodde alltid samlingslån eller vad man kan kalla det blir billigare. Men inte i mitt fall eller?
 
H Hammarspik skrev:
tack för infon men förstår fortfarande inte vad som är smartast att göra. Trodde alltid samlingslån eller vad man kan kalla det blir billigare. Men inte i mitt fall eller?
Har du inte någon som helst möjlighet att få någon släkting att belåna ett hus och sedan låna ut pengarna till dig.
Låneräntan med en riktig fastighet som säkerhet är klart mindre än hälften av vad du betalar idag.
 
Nej tyvärr inte
 
H Hammarspik skrev:
Nej tyvärr inte
Du får börja med släktforskning.
Kanhända att du hittar någon mormor till en nästkusin som tycker att det kan vara behjärtansvärt att hjälpa dig.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Du får börja med släktforskning.
Kanhända att du hittar någon mormor till en nästkusin som tycker att det kan vara behjärtansvärt att hjälpa dig.
nej kommer aldrig fråga någon jag inte har nära kontakt med! Så pinsamt att enda gången man hör av sig är när det handlar om pengar..
 
  • Gilla
  • Älska
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.