Hej! Är i tagen att köpa mig en spikpistol men blir inte klok på alla olika varianter och tänkte få lite hjälp här, förutsättningar:
Ska användas för mindre arbeten, lister och mindre snickeri. Men en del lister ska sättas mot tegelvägg så bör kunna skjuta rätt hårt
Tryckluftsdriven, har en hyfsad kompressor som ger 280l/min
Prioriterar en smidig maskin, lättanvänd och smidig. Behöver inte vara så värst stort magasin.
Köper hellre en maskin som håller än billigaste från Biltema.
Kostnad: vet inte riktigt vad de går på, men upp till 1500 någonting? Kan ev gå högre om det är en avsevärt bättre maskin.

Även lite råd om vad för spikar man ska köpa? Som sagt är det golvlister som ska sättas nu först.

Tack på förhand!
 
K
Är det en spikpistol du letar efter eller dyckertpistol? Våra golvsocklar, foder och lister sitter med dyckert, räcker gott och väl för det
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
K kniv skrev:
Är det en spikpistol du letar efter eller dyckertpistol? Våra golvsocklar, foder och lister sitter med dyckert, räcker gott och väl för det
Intressant, när blir en spik en dyckert? Eller är det som klassiska när ett snöre blir ett rep?

Men ja, det behövs inte några stora spikar, däremot så behöver den orka spika fast sockeln mot en tegelvägg, räcker det med dyckert då?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
K
F Flummox skrev:
Intressant, när blir en spik en dyckert? Eller är det som klassiska när ett snöre blir ett rep?

Men ja, det behövs inte några stora spikar, däremot så behöver den orka spika fast sockeln mot en tegelvägg, räcker det med dyckert då?
Skillnaden ligger väl i att dyckert inte har något huvud (och oftast är ganska tunna dimensioner). Sannolikt är dyckerten för klen för tegelväggen, behövs nog både lite längd och grovlek för att fästa bra. Allt beror väl på hur rak väggen är, om socklar a hamnar i spjärn eller ej. Jag hade kört på dyckerten till alla taklister, dörr- och fönsterfoder samt golvsocklar där det inte är tegel bakom. Sen hade jag testat med lite längre dyckert och funkar inte den hade jag handspikat just dom socklarna.
 
Basso B16 ger mkt för pengarna.. för 1,6mm dyckerts.
Klarar lite "grövre" jobb än 18gauge pistolerna( 1,2mm. )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.