Offtopic men skippa allt och använd mobil ist.
Jag har ett ip-telefon abonnemang också men slutade använda för 10år sen. Var typ bara försäljare och bedragare som ringde endå.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
L
T TheGame skrev:
Offtopic men skippa allt och använd mobil ist.
Jag har ett ip-telefon abonnemang också men slutade använda för 10år sen. Var typ bara försäljare och bedragare som ringde endå.
Haha jo såna skojare får jag på mobilen också :) Men vi gillar att ha "riktig" telefon i huset så som det alltid varit, skönt att ha fungerande lurar strategiskt utplacerade. Med mobil måste man alltid gå och släpa på den och dessutom hålla koll på att den inte laddar ur. Fasta lurar fungerar *alltid*.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Haha jo såna skojare får jag på mobilen också :) Men vi gillar att ha "riktig" telefon i huset så som det alltid varit, skönt att ha fungerande lurar strategiskt utplacerade. Med mobil måste man alltid gå och släpa på den och dessutom hålla koll på att den inte laddar ur. Fasta lurar fungerar *alltid*.
Men dom som ringer till en ringer till mobilen endå :)
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Goda nyheter från min horisont: Det visade sig att ett sedan länge dolt jack (bakom en möbel) i närheten av användarnoden av någon anledning redan från start fungerar på samma sätt som huvudjacket - alltså kan jag enkelt dra en telefonkabel däremellan (blir ca 9 meter).

Stort tack för alla kloka och roliga inspel - även om jag inte kom så långt som att börja skruva med jacken så var det ändå de som inspirerade mig till att rota vidare eftersom ni fick mig att förstå att jacken inte är så "huggna i sten" som jag tidigare trott.


Trots att det nu löst sig för mig är jag fortfarande nyfiken på svaret till min fråga nr ett, nämligen "Varför behöver man använda telefonadapter över huvudtaget när själva routern redan har ett uttag för telefonen?" Jag skulle inte ha något emot att bli av med den "onödiga" extra apparaten men fattar ju att den måste ha ett syfte. Jag pratar alltså om den lilla låda av fabrikat Tilgin som Telia sålde på oss för att kunna använda oss av fast bredbandstelefoni, trots att routern från Telia som kom i samma veva även den har ett uttag för telefon.
 
L Lärospånet skrev:
Goda nyheter från min horisont: Det visade sig att ett sedan länge dolt jack (bakom en möbel) i närheten av användarnoden av någon anledning redan från start fungerar på samma sätt som huvudjacket - alltså kan jag enkelt dra en telefonkabel däremellan (blir ca 9 meter).

Stort tack för alla kloka och roliga inspel - även om jag inte kom så långt som att börja skruva med jacken så var det ändå de som inspirerade mig till att rota vidare eftersom ni fick mig att förstå att jacken inte är så "huggna i sten" som jag tidigare trott.


Trots att det nu löst sig för mig är jag fortfarande nyfiken på svaret till min fråga nr ett, nämligen "Varför behöver man använda telefonadapter över huvudtaget när själva routern redan har ett uttag för telefonen?" Jag skulle inte ha något emot att bli av med den "onödiga" extra apparaten men fattar ju att den måste ha ett syfte. Jag pratar alltså om den lilla låda av fabrikat Tilgin som Telia sålde på oss för att kunna använda oss av fast bredbandstelefoni, trots att routern från Telia som kom i samma veva även den har ett uttag för telefon.
Angående telefonsdaptern tror jag det beror på vad det är för nät du är ansluten till. Är det Telia Öppen Fiber fungerar det utan, är det tex Ip-Only behövs lådan.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Angående telefonsdaptern tror jag det beror på vad det är för nät du är ansluten till. Är det Telia Öppen Fiber fungerar det utan, är det tex Ip-Only behövs lådan.
Det är mycket riktigt IP-Only som dragit fibern. Jag trodde i min okunnighet att fiber bara var fiber oavsett vem som drog den, att nätet därefter på något sätt tillhör "allmännyttan" men så enkelt är det alltså inte inrättat då. Är Ip-only fortfarande alltså någon slags "nätägare", oavsett leverantör av tjänsterna?
 
L
Kul att när man går till "Tjänsteportalen" hos IP-Only inte kan se något om de olika leverantörer som de i försäljningssyfte pratar om på webbplatsen mm - i alla fall inte nu när vi väl valt Telia: "Här visas de tjänster som går att beställa på din adress idag. Utbudet kan vara begränsat om du redan har befintliga tjänster. Inga erbjudanden kunde hittas med den förvalda filterkombinationen, vänligen försök att använda en annan kombination."
 
  • Gilla
Erik5000
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Det är mycket riktigt IP-Only som dragit fibern. Jag trodde i min okunnighet att fiber bara var fiber oavsett vem som drog den, att nätet därefter på något sätt tillhör "allmännyttan" men så enkelt är det alltså inte inrättat då. Är Ip-only fortfarande alltså någon slags "nätägare", oavsett leverantör av tjänsterna?
Japp, Ip-Only är nätägaren, Telia är bara leverantör av tjänst.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Nu pratade jag med IP-only som sa

1: Dom ska fixa webbplatsen så att man kan se andra leverantörer också, dom har bara inte lyckats bli klara med det än :)

2. Oavsett nätägare så är telefonporten på routern bara till ADSL, man behöver alltid telefonadapter till bredbandstelefoni på fiber.
 
L Lärospånet skrev:
Haha jo såna skojare får jag på mobilen också :) Men vi gillar att ha "riktig" telefon i huset så som det alltid varit, skönt att ha fungerande lurar strategiskt utplacerade. Med mobil måste man alltid gå och släpa på den och dessutom hålla koll på att den inte laddar ur. Fasta lurar fungerar *alltid*.
L Lärospånet skrev:
Fasta lurar fungerar *alltid*.
Nä!!! Inte nu för tiden.:mad:
Förr i tiden när telefon var kopplas direkt till telestation så gick det alltid att ringa även när strömmen försvann! Men nu tystar allt om strömmen går, visserligen funkar fiber från stationen som har batteri och reservkraft men din sida av fibern funkar inte utan batteribackup. Okej med en UPS Som driver fibermodem och router, så funkar en vanlig telefon, t.o.m. en antik med fingerskiva.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Det finns billigare att välja än telia för iptele
Typ: https://www.teletek.se/17/5/ip-telefoni/ där får du nummerpresentation i priset
Men det är lite startkostnade för att komma igång men det kanske gå att förhandla till sig bättre pris

En viktig sak är att du drar ur inkommande gamla teleledningen in i huset, så inte åskan kommer in den vägen!!
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Caramba, jag gjorde nybörjarmisstaget att ropa hej alltför tidigt. Det går inte att ringa till huset när jag använder jacket som sitter närmast panelen. Det funkar alltså utmärkt att ringa ut från samtliga jack när jag kopplar telefonadaptern till det jacket, men att ringa in - nej. Så jag skruvade av locken för att ta mig en titt, men jag är inte så haj på det och undrar därför om någon här kan säga vad det är jag tittar på: De två första bilderna här är på jacket som jag hoppades kunna använda - av för mig okänd anledning sitter det här i själva verket två jack intill varandra - bägge fungerar på samma sätt i det här sammanhanget (möjliggör att telefonera från samtliga jack - men det går inte att ringa till huset).

Bild ett: de två jacken som jag vill använda (det övre infällt, det nedre utanpåliggande).
Bild två: närbild på det övre jacket.

Två öppna telefonjack med exponerad kabelanslutning och skruvterminaler på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på öppet telefonjack med synliga kablar och anslutningsterminaler mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag göra något i detta/dessa jack för att få det att funka? Återkommer med bilder på de två andra jacken som finns på BV.
 
L
Öppet telefonjack med anslutna kablar i en vägg, visande korrekt inkopplade anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på huvudjacket där allt fungerar som det ska vid inkoppling (samtliga jack aktiveras i hela huset för både utgående och inkommande samtal)
 
L
Eluttag monterat i vägg med synliga ledningar och skruvanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på jacket som sitter emellan huvudjacket och de två parkopplade som jag vill använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.