electroluxaren skrev:
Bara byta slangen eller har du någon annan fråga?
Plastskyddet under skåpet gjorde ju jättenytta...
Installera vattenskyddsautomatik.

Att husqvarba electrolux slutade med dessa var ju för att ungrarna inte klarade av att tillverka dessa efter fabriken i Mariestad upphörde
Du nämner väldigt ofta att Ungrare inte klarar av dittan o dattan. Menar du då ungrare som folkslag eller menar du möjligtvis att Electrolux inte lyckas få till det i sin ungerska fabrik? För jag känner en kille från Ungern o han är iallafall väldigt händig. Sen så vet ju både du och jag att då skåpen tillverkades i Mariestad så lyckades ju inte direkt svenskarna så himla bra, sprutade väl vatten precis överallt i generation 1 skåpen. Sen generation 2 blev ju även det lite pannkaka.
 
B
electroluxaren skrev:
Bara byta slangen eller har du någon annan fråga?
Plastskyddet under skåpet gjorde ju jättenytta...
Installera vattenskyddsautomatik.

Att husqvarba electrolux slutade med dessa var ju för att ungrarna inte klarade av att tillverka dessa efter fabriken i Mariestad upphörde
electroluxaren skrev:
Bara byta slangen eller har du någon annan fråga?
Plastskyddet under skåpet gjorde ju jättenytta...
Installera vattenskyddsautomatik.

Att husqvarba electrolux slutade med dessa var ju för att ungrarna inte klarade av att tillverka dessa efter fabriken i Mariestad upphörde
B BM5 skrev:
Hej
Sitter nu o vilar mig lite just pga Husqvarnas dito Kyl/Frys som vi köpte 2012, fast för 25 t för båda k rostfritt. Allt var frid o fröjd tills igår då jag var var tvungen att stanna hemma medans famlijen åkte iväg. Höll med andra saker på OV o skulle ner för ett ärende och jag hörde konstiga ljud och när jag väl kom till köket så var hela köket en stor pöl. O väl framme vid frysen så fattade jag vad som hänt bakom frysen.
Snabbt till grovköket och stängde huvudkranen för komma åt balofixen som är ovanför bakom överskåpet var inte att tänk på. Sen var det snabbt hämta en skrapa och försöka leda bort vattnet som var precis överallt i köket. När det allra värsta var bortledd så kom jag på att resten får jag ta med grovdammsugaren och jag hällde säkert ut minst 10 l bara med det så det som jag ledde bort med skrapan måste varit minst 15/20 liter till. Jag måste tala om att köket totalrenoverades 2017 så hjärtat var i halagropen när jag tänkte på alla köksstommar som är gjorda av spånplatta. När jag dammsugit så gott det gick så var jag lite lugnare o tänka lite klarare och då började nästa orosmoment. Hur ser det ut ovanför och desto mer, hur ser det ut bakom skåpen. Jag stängde av balofixen nu för att kunna sätta på huvudkranen och så såg jag vad orsaken var. Plastmuttern som kopplas till rören hade knäckts och då var det fritt för vattnet att bara spruta ut.
Tömma en hel del av frysen för att kunna dra fram var hel del jobb med tanke på att det måste kunna pressas in den andra frysen och vinkylen som är mellan dessa är ännu tyngre och svårare så det var bara att kavla upp ärmarna ytterligare. När jag väl tömt en del så jag orkade dra fram frysen och vinkylen så kunde man komma åt bakom och vilket xxxx där var. Att gipsväggarna var dyngsura kom knappt som en chock fast man hoppades på att det inte skulle vara så, men när såg att det t.o.m var vatten under golvskydden så var det inte mkt mer att göra än o bara försöka dammsuga upp det som går. Jag hade dess förr innan höjt golvvärmen rejält för att kunna torka både golv och bänkstommena men gav upp när det var runt 30 för jag blev rädd för fukten.
Tur i oturen att jag var hemma för tänk om jag åkt med och inte var hemma efter flera dagar. Undrar vad som hade klarat sig i så fall.
Jag vill inte renovera ett kök till MEN om nån frågar mig så står en sak absolut på listan och det är en golvbrunn i köket och av nån konstig anledning så är det ingen krav som i våtrum mwd tanke på att det händer så många vattenskador.
När jag ringde Folksam så frågade hon om det var med fast anslutning eller med dispenser och då förstår jag varför Elektrolux slutade tillverka sina skåp och varför ingen har det i produktion samt att de andra typ Samsung har det med dispenser så man fyller på med X antal liter.
Summa summarum så är jag förbannad på att det var så simpel konstruktion på muttern av plast som borde vara i metall men jag saknar både min kolsyrade vatten samt ismaskinen.
Nja, vågar knappast för frysen har lagt av allt vatten förmodligen som kommit rinnande på baksidan och fått kortslutning för den är helt död, och det var kylens slang som gått sönder. Jag personligen kommer att sakna både kolsyrat kallt vatten samt is men frugan kommer att bli glad för hon har hatat båda skåpen pga storleken invändigt. Nu är nästa problem att hitta skåp som nåt av ovan nämnda men som är i rätt storlek för annars måste man bygga om hela xxxxx med nya ovanskåp o allt för att inte tala om djupet.
Det får vi se i veckan när nån kommer o tittar igenom eländet.
 
A
D DFYD123 skrev:
Du nämner väldigt ofta att Ungrare inte klarar av dittan o dattan. Menar du då ungrare som folkslag eller menar du möjligtvis att Electrolux inte lyckas få till det i sin ungerska fabrik? För jag känner en kille från Ungern o han är iallafall väldigt händig. Sen så vet ju både du och jag att då skåpen tillverkades i Mariestad så lyckades ju inte direkt svenskarna så himla bra, sprutade väl vatten precis överallt i generation 1 skåpen. Sen generation 2 blev ju även det lite pannkaka.
Jag menar självklart fabriken, hugger aldrig på personer jag inte mött.
 
Jag har liknande skåp fr 2012 med kolsyra och icemaker, finns en ny variant från elux med anslutning så det verkar komma tillbaks. dock side by side och va 15 cm djupsre så viss ombyggnad blir det men efterfrågan finns tydligen där. :)
 
A
O olof63 skrev:
Jag har liknande skåp fr 2012 med kolsyra och icemaker, finns en ny variant från elux med anslutning så det verkar komma tillbaks. dock side by side och va 15 cm djupsre så viss ombyggnad blir det men efterfrågan finns tydligen där. :)
sbs är från kina utan kolsyra
 
aha tack för det, där var jag för snabb. Då finns inget från dem på marknaden tyvärr.
 
A
O olof63 skrev:
aha tack för det, där var jag för snabb. Då finns inget från dem på marknaden tyvärr.
Nä kolsyra är det ingen som vågar sig på igen efter att Mariestadsfabriken lades ner
 
Trist, såg stt Grohe har något alternativ som kopplas till köksblandare. Blir min plan B när gamlahuskvarnan packar ihop. Någon som testat den ?
 
A
O olof63 skrev:
Trist, såg stt Grohe har något alternativ som kopplas till köksblandare. Blir min plan B när gamlahuskvarnan packar ihop. Någon som testat den ?
Jag har en golvstående pjäs som det finns vatten, kyltvatten, kolsyrat vatten samt finns för smaksatt vatten oxå, hög produktivitet. Jättestor kolsyreflaska.
Mycket bra!
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Intressant, vilket märke ?
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jag har en golvstående pjäs som det finns vatten, kyltvatten, kolsyrat vatten samt finns för smaksatt vatten oxå, hög produktivitet. Jättestor kolsyreflaska.
Mycket bra!
Inressant.
Vart hittar man en sådan pjäs?
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
A
P Pyka skrev:
Inressant.
Vart hittar man en sådan pjäs?
Kanske jobmeal
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.