Vad har ni för golv i garaget?

Vilket är lämpligast: klinker eller betongfärg?

 
Varför klinker? Verkar lite onödigt krångligt för en yta som inte direkt har någon spa-kvalitet. Kolla in Alcros färg Rustibus, trevlig färg som tål hårda tag.
 
Skall lägga klinker när tid/lust faller på ;)

Farsan har alltid målat/flakat sina betonggolv i garaget men det har alltid sett ut som skit efter ett par år med dubbdäck på bilen :( Detta var ju några år sen sist så det finns kanske bättre grejor nu?
 
Varför inte lägga ett epoxi golv med färgad sand, du kan få det med eller utan halkskydd, plus att det tål dubbdäck, oljor och tilvisdel batterisyra.
Lyckatill
 
Epoxigubben skrev:
Varför inte lägga ett epoxi golv med färgad sand, du kan få det med eller utan halkskydd, plus att det tål dubbdäck, oljor och tilvisdel batterisyra.
Lyckatill
Vad har du för pris att erbjuda då ? ;)

Har själv slipat och oljat garagegolv förövrigt
 
Granitkeramik rekomenderar jag.
Epoxilackade golv har en tendens att se ut som skit efter ett antal år plus att det inte är så mycket billigare än granitkeramik
 
Jag tycker att ett garagegolv skall vara slätt. Klinkerfogar är inte kul när man skall rulla garagedomkrafter och annat på golvet, och omöjliga att rengöra efter oljedropp och dylikt. Det är många som förespråkar epoxigolv, men min erfarenhet är att vad man än målar golvet med, så ser det inte kul ut efter några år. Därför tycker jag det känns som bortkastade pengar att kosta på garaget ett dyrt epoxigolv. Är det någon som har förslag på billigare färger? Jag målar hellre om med några års intervall.
 
Har någon erfarenhet av t.ex. Beckers färg "Starka Golv"?
 
Jesca_j skrev:
Granitkeramik rekomenderar jag.
Epoxilackade golv har en tendens att se ut som skit efter ett antal år plus att det inte är så mycket billigare än granitkeramik

Granitkeramik när garaget används delvis till verkstad? (inte bara i mitt fall utan av många andra hobbymeckar)

Så, varför rekommenderar ni granitkeramik? :-?
 
Många av dom garagegolven som ser ut som skit, brukar det ligga någon billig epoxifärg.
Dom garagen som jag själv har lagt ser bra ut efter 15 år men det är mycket hur man sköter det med.
Dagens epoxi har blivit bättre och tål solljus bättre än vad den gammla epoxin gjorde, lacka ett garage är inte det bästa man kan göra för det måste tåla en del, ett epoxigolv med färgad sand 3-4 mm är ett bra och slitstarkt golv kostar runt 250:- m2 om man gör det själv, Eradur eller peran gör bra epoxi skit i beckers eller nordsjös saker dom får du bara slipa bort om 3 år.
 
arny skrev:
Jag tycker att ett garagegolv skall vara slätt. Klinkerfogar är inte kul när man skall rulla garagedomkrafter och annat på golvet, och omöjliga att rengöra efter oljedropp och dylikt. Det är många som förespråkar epoxigolv, men min erfarenhet är att vad man än målar golvet med, så ser det inte kul ut efter några år. Därför tycker jag det känns som bortkastade pengar att kosta på garaget ett dyrt epoxigolv. Är det någon som har förslag på billigare färger? Jag målar hellre om med några års intervall.
Ett epoxigolv är väll ett bra alternativ. Bara man ser till att rengöra det när man smutsar ner det.

Olja fäster ju inte. Bara på med avfettning och spola ner det i brunnen. Möjligen att det inte tål hårda slag och stötar från vassa föremål.

Men klinkers känns som du säger jäkligt jobbit när man behöver justera domkraften bara sådär lite och hamnar i en fog. Det skulle jag nog inte ha i ett mekgarage utan möjligen i ett uppställningsgarage/nattgarage.
 
Om man lägger klinker i ett garage och vill ha det lika jämnt som klinkergolvet på stormarknaden är det tre saker man bör tänka:
- Underarbetet. Helt slätt golv utan "ryggar" krävs om klinkerna skall bli plana utan märkbara skarvar.
- Använd flytfix som bygger väldigt lite och flyter ut lätt.
- Torrfoga efter att fogmassan har arbetats ner. Strö alltså torrt bruk över den fuktiga fogmassan och slipa sedan av den halvfuktiga geggan med gröna ScotchBrite-block

Då blir det lika plant som målat golv...och tåligare.
 
Beppo skrev:
Men klinkers känns som du säger jäkligt jobbit när man behöver justera domkraften bara sådär lite och hamnar i en fog. Det skulle jag nog inte ha i ett mekgarage utan möjligen i ett uppställningsgarage/nattgarage.
Det finns bilverkstäder som har klinkergolv.  :surprised: Jag hajade till första gången jag såg det.  
::) Fast det är klart de hade ju tvåpelarlyft. :-/ Vill man ha ett slätt klinkergolv och använder sig av en simpel domkraft så är det Johan´s alternativ som gäller. :)
 
Johan Gunverth skrev:
Om man lägger klinker i ett garage och vill ha det lika jämnt som klinkergolvet på stormarknaden är det tre saker man bör tänka:
- Underarbetet. Helt slätt golv utan "ryggar" krävs om klinkerna skall bli plana utan märkbara skarvar.
- Använd flytfix som bygger väldigt lite och flyter ut lätt.
- Torrfoga efter att fogmassan har arbetats ner. Strö alltså torrt bruk över den fuktiga fogmassan och slipa sedan av den halvfuktiga geggan med gröna ScotchBrite-block

Då blir det lika plant som målat golv...och tåligare.
Det där är jag med på, ställde ovan frågan eftersom jag är nyfiken själv och ser det som ett seriöst alternativ. Jämnheten ser jag inte som problem men

Men det kommer bli en del mc-meckande och oljespill är oundvikligt. Hur klara då sig fogen (ser ut som skit eller köra med svart fog :-/), eller behandla. I så fall med vad?
 
Badger skrev:
Hur klara då sig fogen (ser ut som skit eller köra med svart fog :-/), eller behandla. I så fall med vad?
Klinkersolja borde funka. :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.