Hej!

Jag har köpt en kristallkrona som, vad jag kan se, nyligen har blivit renoverad. Från kristallkronan går det två blå och två bruna sladdar, som har sammanfogats till en blå resp brun sladd som tillsammans med jordningen installerats i kontakten. Det kanske är så att någon försökt göra om en "kronokoppling" till "vanlig"?

När jag kopplar i kontakten från kristallkronan i den som är i taket (som endast har två sladdar + jord) så blinkar kristallkronan och slocknar sedan. Jag har försökt fundera på vad problemet kan vara men går bet. Är det så att jag behöver göra om något med elen i kristallkronan, eller är det kanske min strömbrytare som ställer till det, och att jag behöver byta till en "kronkoppling" där? Men då har jag förstått det som att det borde komma ner fyra sladdar + jord från taket?

All hjälp uppskattas. Då jag inte är så kunnig när det kommer till el ber jag om ursäkt för min taffliga beskrivning men hoppas att ni kan förstå. Se bifogade bilder.

Väggmonterad vit ljusströmbrytare med två knappar i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elanslutning för taklampa med synliga trådar och urkopplat eluttag mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning,

Olle
 
@
N Nossrep95 skrev:
Hej!

Jag har köpt en kristallkrona som, vad jag kan se, nyligen har blivit renoverad. Från kristallkronan går det två blå och två bruna sladdar, som har sammanfogats till en blå resp brun sladd som tillsammans med jordningen installerats i kontakten. Det kanske är så att någon försökt göra om en "kronokoppling" till "vanlig"?

När jag kopplar i kontakten från kristallkronan i den som är i taket (som endast har två sladdar + jord) så blinkar kristallkronan och slocknar sedan. Jag har försökt fundera på vad problemet kan vara men går bet. Är det så att jag behöver göra om något med elen i kristallkronan, eller är det kanske min strömbrytare som ställer till det, och att jag behöver byta till en "kronkoppling" där? Men då har jag förstått det som att det borde komma ner fyra sladdar + jord från taket?

All hjälp uppskattas. Då jag inte är så kunnig när det kommer till el ber jag om ursäkt för min taffliga beskrivning men hoppas att ni kan förstå. Se bifogade bilder.

[bild] [bild]

Med vänlig hälsning,

Olle
Du har kanske någon form av dimmer?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det är väl en krondimmer du har. Dessa kräver att du belastar ”kanal A” före du belastar ”kanal B”. Du kan alltså inte ha last ansluten till den högra knappen om du inte har något på den vänstra. Det kan också bero på vilka ljuskällor/lampor som sitter i ljuskronan. Ta kort.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jag hade samma problem och kopplade bort dimmern. Då fungerade kronan.
 
Tack för alla snabba svar. Den högra knappen går till en annan taklampa i samma rum. Såhär ser kronan ut (om det var det som du menade Johan456). Om jag tar ut några lampor så lyser några av de kvarvarande svagt. Menar ni att det finns en dimmer i själva kontakten som jag kan koppla bort?

Krona med kristallhängen och tända ljuskällor mot vit takrosett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En öppen väggmonterad Schneider Electric dimmer utan kopplad jordledning i ett omonterat tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen väggdosa med en dimmer i handen, oansluten jordledning synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser dimmern ut, inser nu att jordningen inte verkar vara ikopplad..
 
@
N Nossrep95 skrev:
[bild] [bild]

Såhär ser dimmern ut, inser nu att jordningen inte verkar vara ikopplad..
Du har väl led lampor i kronan som inte är dimbara? Börja med att byta till dimbara led lampor och testa...
 
”Slår mig sakta i pannan”. Så kan det mycket väl vara. Ska testa bums!
 
Hej igen,

Som ni trodde så hade jag helt enkelt fel lampor i. Tyvärr verkar två lampor vara trasiga men man kan ju inte få allt här i världen. Kanske lämnar in den någon gång men nöjd över att den funkar trots allt. Tack för all hjälp! Taklampa med kristallprismor och tända ljuskällor, varav två är trasiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snygg krona!
 
Kan tilläggas att dimmern du har är avsedd för glödljus och konventionell transformator. Det ska alltså inte fungera till LED men kan mycket väl göra det, dock kan du få problem med flimmer osv. Det kan också vara en sådan som detekterar lasttyp. Så när du bytt ljuskällor kan du prova att göra dimmern spänningslös genom att ta ur säkringen till den aktuella gruppen i några sekunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.