Hej, jag har precis införskaffat en Bosch 3000i luftvärmepump som jag tänkte få installerad snart. Detta är husets andra luftvärmepump för att få lite extra effekt i sovrummet, finns redan en annan luftvärmepump på bottenvåningen. Behöver bestämma placeringen av pumpens utomhusdel.

Inomhusdelen ska placeras i sovrummet på våning 2, tänkte sätta den 1,5m till vänster om sängen, på 1,8m höjd över golvet. Placeringen av inomhusdelen är jag ganska säker på att den är rätt.

Placeringen av utomhusdelen är inte lika självklar. Har googlat lite, och får fram att det är bäst att placera utomhusdelen i söderläge (om det finns flera alternativ att välja mellan, och allt annat är lika). Många källor säger att skillnaden i effektivitet mellan norr och syd-läge "inte är så stor", men det är väldigt oklart "hur stor" skillnaden i effektivitet är. Det verkar mest handla om att solstrålarna kan avfrosta maskinen på vintern så att den elektriska avfrostningen behöver arbeta mindre, ev. mindre is överhuvudtaget. Har man en stenvägg bakom utedelen så kan den utgöra en värmebuffert (det har jag inte - det är ett trähus) som generellt sänker elanvändningen när pumpen körs i värmeläge. Finns en tråd i värmepumpsforumet om placering av utedelen på södervägg/norrvägg, se här. Det som är oklart är hur mycket extra man ska sträcka sig för att få till en söder-placering? Känns som att testa båda möjliga placeringarna är den mest vetenskapliga vägen, men eftersom installationskostnaden är hög i sammanhanget så får man väl chansa på den placeringen som man tror blir bäst.

Det går att sätta den på syd-öst-väggen i mitt fall, både högt upp och långt ner på fasaden. Att sätta den där blir till flera extra kostnader. Rördragningen blir 3 meter längre (värmepumpsfirman skulle ha 700kr per meter utöver 5m, totalt blir det 7m rör istället för 4m rör, så 2 meter längre rördragning än standard kostade 1400kr extra) och nya pumpen kommer sitta precis under luftintagen till FTX-ventilationen (som kanske kommer sprida fläktljudet från LLVP genom ventilationskanalerna?), alternativt precis under sovrumsfönstret (verkar kunna ge oljud genom fönstret - dock är fönstret 3-glas och brukar hållas stängt) eller under en brandstege (blir ju väldigt lockande att ta sista fotsteget på luftvärmepumpens ovansida om man ska utrymma genom brandstegen, kanske utedelen får sig en buckla i locket då? (Står i manualen att man inte får kliva på den. Behöver kanske bygga upp en planka som fotsteg ovanför utedelen som skydd). Dessutom får jag 3 meter synlig rördragning utanpåliggande inne i sovrummet. Det går alltså att få till en söderplacering, med lite vilja och ansträngning. Men är det värt det?

Alternativet är att leda ut rören rakt bakom innerdelen och placera utedelen direkt utanför på väggstativ, då blir det i norrläge, inga konstigheter. Dock har jag ett litet irriterande "men" med den placeringen. Och det är att huset kanske ska byggas ut i norrsidan, så inom 5-10 år kanske pumpen måste flyttas från den väggen av den anledningen. Det är inte lätt när man har många lösa framtidsplaner...

Hur hade ni gjort?
Tacksam för råd.
 
A
Det HELT betydelselöst om det är i norr eller söder för utedelen
Det är INGEN elektrisk avfrostning
Du skall vara få till en vettig rördragning och se till att eliminera i största möjliga omfattning att ev ljud går in i sovrummet.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Utedelen leverar helt klart bättre effektivitet i fritt söderläge.

Det är knappast ”rocket science”, det handlar om att luften i söderläge mot en fasad är varmare än t ex i norr, väster eller öster, vid solstrålning, vilket framförallt påverkar verkningsgraden vår och höst, knappast på vintern.

Högre temperatur på luften som sugs in i enheten ger bättre COP. Tänk en klarblå dag i mars med minusgrader nattetid men dagtid värmer solen upp omgivande luftmängder så att det skiljer kanske 5 grader.

Å andra sidan förloras värmeeffektivitet för varje meter extra mellan inom- och utomhusenhet.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det HELT betydelselöst om det är i norr eller söder för utedelen
Det är INGEN elektrisk avfrostning
Du skall vara få till en vettig rördragning och se till att eliminera i största möjliga omfattning att ev ljud går in i sovrummet.
Fast nån slags avfrostning är det ju, den tar luft inifrån rummet och avfrostar? Om man har utedelen i söderläge, så kanske den funktionen inte aktiveras så ofta?
 
A
U Uppfinnar-Nils skrev:
Fast nån slags avfrostning är det ju, den tar luft inifrån rummet och avfrostar? Om man har utedelen i söderläge, så kanske den funktionen inte aktiveras så ofta?
Spelar liksom ingen roll när fläkten blåser igenom 750m3 i minuten.
 
electroluxaren skrev:
Spelar liksom ingen roll när fläkten blåser igenom 750m3 i minuten.
Det stämmer inte. Jag har en gammal Dakin luftvärmepump. Den har något avfrostningsläge som den går in i lite då och då (bara på vintern), man brukar höra på ljudet när avfrostningen pågår.
 
A
U Uppfinnar-Nils skrev:
Det stämmer inte. Jag har en gammal Dakin luftvärmepump. Den har något avfrostningsläge som den går in i lite då och då (bara på vintern), man brukar höra på ljudet när avfrostningen pågår.
Du hör att växelventilen har ändrat riktning på köldmedelsflödet och avfrostningsautomatiken tagit över kompressor och fläktstyrning
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Utedelen leverar helt klart bättre effektivitet i fritt söderläge.

Det är knappast ”rocket science”, det handlar om att luften i söderläge mot en fasad är varmare än t ex i norr, väster eller öster, vid solstrålning, vilket framförallt påverkar verkningsgraden vår och höst, knappast på vintern.

Högre temperatur på luften som sugs in i enheten ger bättre COP. Tänk en klarblå dag i mars med minusgrader nattetid men dagtid värmer solen upp omgivande luftmängder så att det skiljer kanske 5 grader.

Å andra sidan förloras värmeeffektivitet för varje meter extra mellan inom- och utomhusenhet.
Helt omöjligt att den stora mängden luft som passerar utedelen ska stiga 5 grader på höst och vår, den lilla värmen som skulle stråla från fasaden blir så gott som obefintlig, bara ta fram termometern och mätt så ser du.
Det man kan se på vår och höst är att solen kan tina lite frost på plåten runt om.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Helt omöjligt att den stora mängden luft som passerar utedelen ska stiga 5 grader på höst och vår, den lilla värmen som skulle stråla från fasaden blir så gott som obefintlig, bara ta fram termometern och mätt så ser du.
Det man kan se på vår och höst är att solen kan tina lite frost på plåten runt om.
Ja, jag menade inte att luften som går igenom utedelen är 5 grader varmare.

Den kanske är 1 grad varmare i ett soldränkt söderläge i mitten på mars jämfört med ett norrläge.

Men en grad högre temperatur ger bättre COP.
 
Värmen från väggen ger inte ens 1 grad då det är väldigt stora luftvolymer som passerar.
Möjligen om det är i en vinkel men knappast då heller.
 
A
B Boende45 skrev:
Ja, jag menade inte att luften som går igenom utedelen är 5 grader varmare.

Den kanske är 1 grad varmare i ett soldränkt söderläge i mitten på mars jämfört med ett norrläge.

Men en grad högre temperatur ger bättre COP.
men du får ju inte någon ökning i förångaren och då är ju hela resonemanget helt egalt.
dvs det är ingen parameter över huvud taget, snarare så gör det mer att luftvärmepumpens utedel skuggar huset och du tappar fri värme.
Jag vet om ett ställe som tänkte att innergård och sol väldigt varmt på sommaren skulle bli kalas men bytte till skuggat norrläge där det aldrig blev dagsljus.--det blev bättre
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.