Hej
I februari skrev jag avtal med en entreprenör som skulle renovera vårt badrum (totalentreprenad). Avtalet innehåller vad de olika disciplinerna ska göra, material som ingår, arbeten och material som inte ingår, ett ca pris och lite om hur fakturering kommer ske. På mejl har vi bestämt att de ska börja 30 augusti.

Jag fick igår ett mejl att hens rörmokare fått ett stort jobb och inte skulle ha tid med vårt badrum. Och hen hade ett stort försäkringsärende som tog upp all tid. Sedan fick jag nummer till andra företag som hen tyckte jag skulle kontakta istället.

Den offert jag fick och det avtal vi skrev i februari har ett väldigt bra pris och jag tror inte jag skulle hitta någon annan som gör det lika billigt (och bra, de har haft bra recensioner och referenser) i dagsläget.

min fråga är: avtalet inte är hävt (jag kommer inte gå med på det) och jag kan enligt konsumenttjänstlagen paragraf 28 kräva att få tjänsten utförd. Vad händer om entreprenören inte utför tjänsten ändå? Om jag anlitar en annan entreprenör som är dyrare, skulle mellanskillnaden betalas av entreprenören i form av skadestånd?

Det här är såklart en väg jag inte vill gå, vore intressant att veta vad andra tänker.
 
A mandahed skrev:
Om jag anlitar en annan entreprenör som är dyrare, skulle mellanskillnaden betalas av entreprenören i form av skadestånd?
I teorin har du rätt till ersättning om det blir dyrare än ni kommit övverens om.

I praktiken lär det inte ske. Det kommer att finnas en oändlig massa invändningar från din nuvarande entreprenör. Han kommer att hävda att din nya entrprenör gör det onödigt dyrt, att omfattningen inte är exakt densamma osv.

Och OM du vinner i rätten om 3 - 5 år, så kommer han ändå inte att betala skadeståndet. I slutänden kommer han att sätta firman i konkurs, och fortsätta med en ny firma med samma namn.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om jag anlitar en annan entreprenör som är dyrare, skulle mellanskillnaden betalas av entreprenören i form av skadestånd?
Det är korrekt och något jag tycker du kan upplysa entreprenören om. Skulle mellanskillnaden dessutom landa på mindre än ett halvt prisbasbelopp kommer en sådan stämning att hanteras som ett förenklat tvistemål, med alla dess fördelar.

Har entreprenören ett inarbetat och känt namn kanske hen inte vill försätta bolaget i konkurs så det som hempularen skriver måste inte heller nödvändigtvis ske, även om det naturligtvis är en risk.
 
  • Gilla
Aml-h och 1 till
  • Laddar…
Hade du fler offerter i februari? Be i så fall någon av dem om en ny offert. Fördyringen där tar du sedan till den du har avtal med och säger att det är minimum vad du kommer kräva om de inte fullföljer avtalet.

Sen börjar ni förhandla om hur de kan fullfölja avtalet eller köpa sig ur det. Domstolsvägen är en sista utväg, innan dess är det alltid bäst att göra upp i godo men med hotet om en rättsprocess som piska för att komma till ett avslut.
 
  • Gilla
Aml-h
  • Laddar…
A mandahed skrev:
jag kan enligt konsumenttjänstlagen paragraf 28 kräva att få tjänsten utförd. Vad händer om entreprenören inte utför tjänsten ändå? Om jag anlitar en annan entreprenör som är dyrare, skulle mellanskillnaden betalas av entreprenören i form av skadestånd?
28 § KTjL innehåller även stycke nr. 2 (som du verkar ha missat) enligt följande lydelse:

Näringsidkaren är inte skyldig att utföra tjänsten, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om utförandet skulle medföra olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till konsumentens intresse av att avtalet fullföljs
Sedan ska också sägas att KTjL reglerar "skada" vilket alltså inte är samma sak som "förmögenhetsskada" (som du fiskar efter när du beräknar mellanskillnad i offerter).

"Skada" pga näringsidkarens dröjsmål innebär t.ex. att ditt parkettgolv kan bli förstört av regn om din takläggare är i dröjsmål med att lägga dit det nya taket efter att han tagit bort det gamla.
 
Att man hellre gör andra jobb än det man tagit på sig är näppeligen ett hinder.
 
  • Gilla
globaljuggler och 6 till
  • Laddar…
Det kan ju vara så att inflationen gjort jobbet olönsamt till avtalad kostnad. Och det är inget problem att få jobb som är bättre betalda nu.
Som Nötegårdsgubben skrev, ta upp ett par nya offerter med identiskt underlag, och skicka sen ett förslag på hävningsavtal där de ersätter mellanskillnaden.
I stora avtal reglerar man ibland hur man hanterar större avvikelser i prisindex när det skall utföras en bit fram i tiden, men antar att det inte finns i mindre hantverksavtal?
 
Tack för era svar, det var ett tag sedan tråden startade.
Själv gillar jag när trådskapare uppdaterar, så här kommer en, om någon undrar.

Efter att jag meddelat att jag ville lösa tvisten innan 1 september, annars skulle jag be en jurist hjälpa oss, sa entreprenören att de skulle göra jobbet, men i "typ november/december" (dvs 9 månader efter avtalsskrivning och 2-4 månader försenat).
Förtroendet för entreprenören var totalt borta. Om han inte kan boka upp en rörmokare med 6 månaders framförhållning, hur ska det då gå med att hålla tider... Jag pratade med kommunens konsumentrådgivning som sa att jag har all rätt att häva avtalet och gå till någon som värnar om sina kunder. Jag hävde avtalet med hänvisning till hans avtalsbrott (att han bokstavligt talat skrev "vi måste tacka nej")- entreprenören accepterade och nu ska jag ta in en annan!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.