Har ett gammalt hus som i en del rum är tilläggsisolerad invändigt, med platta livlösa gipsskivor uppskruvade i ett vanligt 60 cc regelverk. Det ser förjäkligt ut... Ytan blir alldeles platt, livlös och intetsägande. Säkert snyggt i ett modernt hus med strama linjer men i ett sånt här gammalt hus ser det bara knäppt ut.

Jag vill fortfarande ha kvar isoleringen, någon ultrakonservativ byggnadsvårdare är jag inte, men platta gipsskivor går ju bara inte. Vad ska man ta istället, plyfa? Annan sorts skiva? Pappspänning ovanpå gips känns ju lite knäppt...

Jag blir inte klok på det här, hur har ni gjort? Någon kanske har en bra idé?
 
Lerlining skulle kunnat vara ett alternativ om underlaget inte varit gips utan råspont eller eventuellt någon träbaserad skiva. Annars kanske du kan putsa gipsskivan med gipsputs?
 
Lumppapp i ett eller flera lager är ett ganska enkelt sätt att få det någorlunda bättre.
 
eller juteväv som klistras som tapet¨innan lumpen/nya våderna...
 
Riv ner skiten och mura upp med leca och putsa. Du kan ändå ha isolering bakom och slippa 70-tals-känslan. Du får då en vägg som känns gedigen.
 
Lumppapp:
Är helt klart ett alternativ, men jag är rädd för att det bara blir platt med synliga skarvar, eller? Jag tänker på såndär vanlig grå tjock papp som brukar läggas under parkett eller läggas som golvskydd, eller finns det olika kvalitet? Vad för lumppapp ska man ha?

Juteväv:
Hm. Blir säker bra, men dubbla lager juteväv 550 kr metern (gysinge) blir 12 000 kr för _ett_ rum av ca 10 rum. Sen tillkommer eventuell tapet. :(

OSB-skiva eller plywood:
Vad tror ni om detta istället för gips? Då får man en inte helt plan yta. Sen kanske man kan köra med lumppapp på det?

Leca med puts:
Inget riktigt alternativ tycker jag...
 
I vårt gamla hus sitter Tretex-skivor på väggarna. Det är lite så där lagom knöligt och finns som jag förstår det fortfarande att köpa nytt. (För brandskydd ska du kanske sätta ett tunt lager gips bakom om du väljer Tretex-alternativet.)
 
Problemet kanske inte bara gipset, utan även att man har reglat? Det brukar väl innebära att man får väldigt raka och räta linjer. Vårt hus är till exempel täckt med målad 6 mm masonit över fasspontad panel, eller tapetserad treetex, och det ser också alltför stumt och livlöst ut i min mening.

Om jag vore du skulle jag sätta upp en råspont och pappspänna på denna. Jag tror att det ger ett betydligt mer levande och "äkta" intryck än att byta ut gipset mot någon träfiberskiva. Dessutom blev ju spännpappen ersatt av just masonit, om man ska vara total byggnadsvårdsnörd...
 
jon_h skrev:
Lerlining skulle kunnat vara ett alternativ om underlaget inte varit gips utan råspont eller eventuellt någon träbaserad skiva. Annars kanske du kan putsa gipsskivan med gipsputs?
Lerklining:
Blir verkligen fint, har sett kanonfina bilder i andra trådar. Men det känns som om det är en lite för ålderdomligt metod för mig. Svårt att sätta upp saker på väggen, lossar om man inte är extremt försiktig etc...
 
Vi körde med lumppapp på våra gipadse vägger. Visserligen reglades det inte upp till perfektion och golven var redan på sniskan men.....det blvv kanon bra - billigt, kul att slaska upp och väggarna blev livfulla.

Vi limmade på grålumppapp, inte den sorten som är till för att skydda golv (lite beige är den va ?). Nä -det var en billig sort som man hittar på brädgården, som ska vara under parkett osv (mest grå med med olikfärgade partiklar). Den är ganska så "grovkornig".

Sen mättades den med limvatten och målades med Gysinges matta linoljefärg. Det framhävde de överlappande skarvarna och den redan grova ytan ännu mera. Väggen ser nästan lite kalkad ut tills man känner på den.

Billigt, enkelt & tokbra result. Man kan kanske tom, med flit, skicka på lite krokiga lister mm ?
 
Ja du kan ha rätt konichiwa girl, reglingen förstör. Tänkte faktiskt låta bli att vara så noggrann, ex så lutar ytterväggen ut ca 5 cm från golvet till taket, det tänkte jag strunta i och inte loda utan följa den ursprungliga väggen... och nu när jag tittar efter så är råspont i princip jämförbart med OSB-skiva i kostnad per kvadratmeter. Hmm. Lättare och snabbare med skiva, men råspont känns ju rejälare, är den det? Rent utseendemässigt så borde det ju inte göra någon skillnad om man pappspänner sen.
 
selala skrev:
Vi körde med lumppapp på våra gipadse vägger.
Kul med någon som provat! Det låter ju hoppfullt! :) Men då hänger det på att man målar antar jag, eller vad tror du, kan man tapetsera ovanpå och hur blir resultatet?
 
"Men då hänger det på att man målar antar jag, eller vad tror du, kan man tapetsera ovanpå och hur blir resultatet?"

Nä - skulle tro att det går fint att tapetsera över också. Men vi målade då vi inte kunde hitta en hygglig gammal tapet som skulle vara tvättbar (klåfingriga barn händer). tänkte vi målar nu och när man vill ha förändring kan man ju leka lit med schablonmålning :)

Tänkte tom köra denna metod som "tillfällig" renovering i ett rum där jag inte ids spckla & slipa osv, bara limma upp över allt och ännu mer liv i det hela !
 
Fördelen med råspont är ju att det håller för att hänga tunga saker på, om du skulle vilja det. Jag tror att du kan få ett mer levande utseende med det, en vägg/tak av råspont är inte helt plan utan blir lite ojämn.

Om det dessutom finns en naturlig skevhet i huset kanske du kan bygga dit en liten lutning på bara någon millimeter? Observera dock min praktiska okunskap i just denna fråga, jag spånar bara... :)
 
Ytterligare ett exempel jag sett i ett hus är makulering, ett par lager tidningssidor (även annan papp bör kunna användas) på råspont. Det vackra i detta hus var att man i bruksrummen tapetserat ovanpå dessa men i kattvindarna/undantagen låtit tidningarna utgöra tapeten. Som alternativ till dubbel jute kan man ju köra tidning under. Smalare varianter än den Gysinge erbjuder kan användas (kanske tom mer tidriktiga) och Gysinge är inte den enda som säljer jute:

Nordicnet-Juteväv
Grovt linne typ juteväv - viking
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.