Hej,

Vi har ett beviljat bygglov, men ska ha tekniskt samråd med kommunen och få startbesked i augusti. Vi vill ändra fasadfärgen som står på ritningarna som är inskickat på bygglovet. Är fasadfärg en stor ändring som i såna fall kommer att försena processen, dvs. Behöver kommunen gå ut med info/möjlighet till grannarna att tycka till igen osv? Eller tror ni att vi kan ändra fasadfärgen utan att det påverkar att få startbesked? Vi vill också ta bort några takfönster som arkitekten ritat in och som vi inte vill ha. Vad är er erfarenhet? Vi vill inte försena processen då byggaren är avtalad för att påbörja sitt arbete i september, vilket därför kan stå oss dyrt.
Tack på förhand!
 
BirgitS
Du måste höra med kommunen om hur de vill ha det. Det kan t.ex. variera med i vilket område du bygger.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I grund och botten finns inte denna möjlighet att ändra på bygglovet utan att få ett nytt bygglovsbeslut:

[länk]

Tusen tack för era svar! Men här kommer lite mer funderingar:
Man måste väl kunna ändra efter startbeskedet? Om man tar bort ett fönster tex för att budget inte räcker till. Blir det en helt ny bygglovsansökan för 25000 då och måste bygget stoppas? (Ska vi stå med öppet tak pga att vi kanske inte har råd med fönstren?) eller kan det räknas som en annan ”anmälan om ändring” till kommunen? Det måste ju varit fler som varit med om detta och behövt ändra under byggets gång för att det måste prutas. Skillnaden är att vi redan nu tror att det kommer bli så för oss :)
 
BirgitS
Att ändra fasaden, t.ex. ta bort fönster eller byta färg är något som kräver ett bygglov när det görs på hus som redan är färdigbyggda. Kostnaden för ett bygglov beror på vad det gäller.

Om man vill spara pengar vid bygget är det bättre att göra det inomhus t.ex. med billigare kök och badrum (dock måste fortfarande tillgänglighetsregler etc. uppfyllas).
 
  • Gilla
Lisett och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att ändra fasaden, t.ex. ta bort fönster eller byta färg är något som kräver ett bygglov när det görs på hus som redan är färdigbyggda. Kostnaden för ett bygglov beror på vad det gäller.

Om man vill spara pengar vid bygget är det bättre att göra det inomhus t.ex. med billigare kök och badrum (dock måste fortfarande tillgänglighetsregler etc. uppfyllas).
BirgitS BirgitS skrev:
Att ändra fasaden, t.ex. ta bort fönster eller byta färg är något som kräver ett bygglov när det görs på hus som redan är färdigbyggda. Kostnaden för ett bygglov beror på vad det gäller.

Om man vill spara pengar vid bygget är det bättre att göra det inomhus t.ex. med billigare kök och badrum (dock måste fortfarande tillgänglighetsregler etc. uppfyllas).
Tack för svar! Jag kommer ju givetvis att prata med kommunen om detta i veckan. Men får man alltså ändra om det är ett nybygge (som inte är färdigbyggt)? :)
 
Claes Sörmland
L Lisett skrev:
Tack för svar! Jag kommer ju givetvis att prata med kommunen om detta i veckan. Men får man alltså ändra om det är ett nybygge (som inte är färdigbyggt)? :)
Vill man ändra under byggnationen på bygget så krävs som sagt nytt bygglov för ändringen.

Har grannar som vill ändra höjdplaceringen något av huset efter beviljat bygglov. Nya uppgifter framkom om översvämningsrisk i området så de villa ha upp huset någon halvmeter. Det var helt stopp utan nytt bygglov.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vill man ändra under byggnationen på bygget så krävs som sagt nytt bygglov för ändringen.

Har grannar som vill ändra höjdplaceringen något av huset efter beviljat bygglov. Nya uppgifter framkom om översvämningsrisk i området så de villa ha upp huset någon halvmeter. Det var helt stopp utan nytt bygglov.

Ja det var ju en väldigt stor ändring så det förstår jag :) det räknas nog som en helt ny tillbyggnad!

De ändringar vi vill göra är ju bara kosmetiskt. Min förhoppning är i alla fall att vi kan få startbesked på det bygglov som är beviljat och sedan under byggets gång söka nytt bygglov för ändringarna så att vi kan bygga som vi vill med det nya lovet. Det hade varit det bästa för oss, men vi får se vad de säger :)
 
när jag bytte tak på befntlig byggnad ville jag ha in ett takfönster, ringde kommunen och dom sa att jag inget bygglov behövde för det..., jag har grannar men ett 50 meter bort ungf. nu sitter där ett takfönset och ingen har klagat på det...
 
  • Gilla
Lisett
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
när jag bytte tak på befntlig byggnad ville jag ha in ett takfönster, ringde kommunen och dom sa att jag inget bygglov behövde för det..., jag har grannar men ett 50 meter bort ungf. nu sitter där ett takfönset och ingen har klagat på det...
Härligt! Vad schysst att du slapp söka nytt bygglov för det :) det är semestertider nu så kommunen har inte svarat mig, men jag hoppas att det inte blir några problem för själva startbeskedet. Vi hinner ju fixa nytt bygglov under byggtiden om så krävs men känns bara lite onödigt att behöva göra så när vi har ett pågående ärende och redan nu vet att vi vill ändra saker hehe :D
 
Claes Sörmland
M MagicFingers skrev:
när jag bytte tak på befntlig byggnad ville jag ha in ett takfönster, ringde kommunen och dom sa att jag inget bygglov behövde för det..., jag har grannar men ett 50 meter bort ungf. nu sitter där ett takfönset och ingen har klagat på det...
Handlar om att en sådan fasadändring inte är bygglovspliktig om man bor utanför detaljplanerat område och kommunen inte har tagit särskilda områdesbestämmelser som höjer bygglovskravet. Lite mer frihet på bystan.

Läs Boverkets mer kompletta genomgång:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/andring/
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Handlar om att en sådan fasadändring inte är bygglovspliktig om man bor utanför detaljplanerat område och kommunen inte har tagit särskilda områdesbestämmelser som höjer bygglovskravet. Lite mer frihet på bystan.

Läs Boverkets mer kompletta genomgång:

[länk]

Tack för alla svar.

Jag vet att det skiljer mellan ett icke och detaljplanerat område, samt att det kan vara olika områdesbestämmelser som avgör vad som kräver bygglov :)

Jag tror kanske att min fråga har misstolkats lite av vissa i den här tråden, för jag menar inte att jag vill slippa en anmälan på en anmälningspliktig åtgärd, utan att jag undrar om det är möjligt att anmäla det nu - innan startbeskedet förutsatt att det inte försenar processen, eller om det kan göras efter startbeskedet och då behandlas som en ny ansökan… för vi måste komma igång med byggnationen så det kan vi ju göra med befintligt lov :) Det måste finnas fler som velat ändra under byggets gång o de har säkert kunnat göra det via en ny ansökan? Det borde inte vara omöjligt att ändra ett lov genom ett nytt lov. Bygglov har ju semester nu så jag har inte fått svar av dem ännu på vad vi ska göra, men jag hoppas de kan ge ett tydligt besked hur det funkar. Det är säkert olika i olika kommuner och vad de föredrar :)
 
  • Gilla
foppa
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lisett skrev:
Jag tror kanske att min fråga har misstolkats lite av vissa i den här tråden, för jag menar inte att jag vill slippa en anmälan på en anmälningspliktig åtgärd, utan att jag undrar om det är möjligt att anmäla det nu - innan startbeskedet förutsatt att det inte försenar processen, eller om det kan göras efter startbeskedet och då behandlas som en ny ansökan… för vi måste komma igång med byggnationen så det kan vi ju göra med befintligt lov :)
Så här:

Eftersom ni formellt äger en obebyggd fastighet tills den dag ni får slutbesked för det nya bostadshuset så går det inte att genomföra ändringar av huset som legalt inte finns. Det är samma sak som att du inte kan bygga en friggebod som ju är bygglovsbefriad förrän slutbeskedet är utfärdat, först då finns en en- eller tvåbostadshus som kan fungera som legal grund för friggeboden.

Så ändringar av ett beviljat bygglov men före slutbeskedet? Ja mindre ändringar av ett redan beviljat bygglov kan en smidig kommun handlägga rätt snabbt. Men det beror helt på kommunen och hur handläggaren bedömer ändringen. Och hur kraschad bygglovsavdelningen p g a högt söktryck och problem att rekrytera medarbetare (båda är rejäla problem i många kommuner men det varierar.) Är det större ändringar (troligen inte i ert fall) så drar man hela bygglovsprocessen igen.
 
  • Gilla
oxöga och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så här:

Eftersom ni formellt äger en obebyggd fastighet tills den dag ni får slutbesked för det nya bostadshuset så går det inte att genomföra ändringar av huset som legalt inte finns. Det är samma sak som att du inte kan bygga en friggebod som ju är bygglovsbefriad förrän slutbeskedet är utfärdat, först då finns en en- eller tvåbostadshus som kan fungera som legal grund för friggeboden.

Så ändringar av ett beviljat bygglov men före slutbeskedet? Ja mindre ändringar av ett redan beviljat bygglov kan en smidig kommun handlägga rätt snabbt. Men det beror helt på kommunen och hur handläggaren bedömer ändringen. Och hur kraschad bygglovsavdelningen p g a högt söktryck och problem att rekrytera medarbetare (båda är rejäla problem i många kommuner men det varierar.) Är det större ändringar (troligen inte i ert fall) så drar man hela bygglovsprocessen igen.

Åh ok nu förstår jag processen! Tack för ditt utförliga svar :)
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
Under min tillbyggnation tillkom några mindre ändringar, såsom att ett litet fönster togs bort och annan typ av räcke i en trappa utomhus.

Kommunen bedömde det som mindre ändringar som ej krävde åtgärd. I samband med slutbesked fick jag då lämna in en ny uppdaterad fasadritning som en slags relationshandling.

Det är sedan den ritningen som visar hur det faktiskt blev som är den som arkiveras för framtiden hos kommunen. Dock var det ju som sagt mindre ändringar.

Om annan fasadfärg kräver åtgärd beror väl på kommunen och ev detaljplan. Du kan ju alltid fråga. Jag hade massor av frågor till min handläggare och en dialog om olika detaljer under byggtiden.
 
  • Gilla
Lisett
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.