Jo jag inser jag gjort en tankevurpa i hur jag räknat, kan inte ta 0-19 som 100% på skalan utan det måste bli 27 grader temperaturskillnad som representerar 100%, jag får istället 60% verkningsgrad då jag räknar så.

Jag har ju varit och skruvat på ventilerna själv, öppnat upp tilluftsventilerna i rummen, kanske det har ställt till det med till och frånluftens relation då.
 
Det spelar ingen roll hur du räknar men du ska normalt sett få en högre tilluftstemp än 8 grader om det är -8 ute. Flödet kan vara för högt, alltså skruva igen tilluftsdonen något och mät igen lite senare. Hur mäter du tempen förresten?
 
Den mäts vid en tilluftsventil i taket. Satt dit en temperatursensor.
 
Slog på en räknare nu och kommer också fram till runt 60%, dum i huvet idag. Hyfsad iaf.
 
Detta tog sin stund men nu idag tog jag mig upp och tittade in på kallvinden och såhär ser det ut:
XZ1IhIt.jpg

Jag hade trott dom skulle varit begravda i isoleringen men dom ligger ovanför den. Jag kan tro isoleringen inte räcker till helt och det är därför som det kyls ner på vintern.

Lösningen är väl att isolera kanalerna mera, men vad bör man nyttja för isolering? Bör ha detta gjort innan vintern.
 
För att göra det enkelt så köper du https://www.bauhaus.se/brandisolering-isover-30x600x10500mm-6-3m-paket av den tjockleken du vill ha. Skulle väl säga att det bör vara minst 100mm tjockt allt som allt. Bättre om du får plats med lite mer. Där du inte kan linda runt mattan så kan du lägga det som ett täcke och försöka trycka in så mycket som möjligt under kanalen
 
Det var det jag undrade över, man kan ju gräva bort lösullen, den ersätts ju med ullen runt isoleringen, sen kan man lägga lösullen tillbaka runt rören på sidorna. Alternativt funderade jag om man skulle haft stora mattor med lösull som man bara lägger över rören så det blir som ett sorts tält med isolering istället för att virra runt.
 
Att bara lägga lösull runt rören, om det var de du menade låter lite bökigt. Ett alternativ kan ju vara att lägga byggmatta som ett ”tält” och fylla luftfickorna med lösull
 
Nä jag menade jag köper ull på rulle och rullar runt rören, för att få rum under dom kan jag gräva bort lösullen och sedan lägga tillbaka lösullen runt de extraisolerade rören.
 
  • Gilla
Ullhund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.