Det ska installeras ett eller två minireningsverk, Avalon 20 alternativt 5 och 10 på min Mors tomt. Läget är sjönära och har övriga förhållanden som gör det mycket komplicerat.

För att vara juste mot grannen, vars tomt ligger på f d sjöbotten är tanken att antingen dela minireningsverk, eller att han får placera eget på Mammas mark, brevid hennes. De är båda i 80-årsåldern.

Vad är viktigt att tänka på vid skrivande av servitut?

Är det rimligt att grannen betalar en engångskostnad för att få placera eller dela minireningsverk med Mamma? Vad är i så fall rimligt att grannen får betala?

Jag tänker att det är viktigt att det står med att grannfastigheten bekostar ev borttagande av minireningsverket om grannen har eget alternativt att kostnaden delas om de delar.

Vad ska vi mer tänka på?
Hoppas så att ni kan hjälpa mig!
 
Åsa Lund
Detta ska skrivas in som servitut tycker jag
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
wildeside
Skriv avtal.
Installera två reningsverk så uppkommer inte någon diskussion om vem som betalar vad.
Som du skrev så avtala om kostnader m.m. om grannen väljer att avveckla sitt reningsverk.
Tycker det är lite småaktigt att kräva någon betalning för arrendet om det är på en markbit som inte stör/hindrar din mamma att använda sin fastighet och eventuella framtid byggnationer/installationer.
 
Claes Sörmland
Håller med om att inte dela reningsverk p g a att kravet på driften är rätt omfattande och kan bli dyr. Jag menar inte att man nödvändigtvis utför en massa moment själv men det ska ändå köpas in olika tjänster och kemikalier för att säkra driften löpande. Och alla pumpar och all styrelektronik får förr eller senare sönder och behöver service.

Dessutom två äldre grannar som vilken månad som helst kanske inte bor kvar. Vem vet vem som flyttar in näst och hur enkla de är att samarbeta med?

Så om grannen ska ges möjlighet att lägga ett avloppsreningsverk på fastigheten, skriv ett avtalsservitut och registrera det. Ersättning är en smakfråga. Rör det sig om en liten villatomt är marken naturligtvis mycket mer värdefull än om fastigheten är stor.

Jag tror inte man kan skriva konditionala servitut med på det sättet, servitut gäller i regel tillsvidare. Kanske går det att lösa med ett arrende?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.