Jag ska bygga ett inglasat uterum med klinkers/golvvärme och har funderingar kring om jag ska bygga på plint eller behöver gjuta platta.

Här är lite grundförutsättningar:
Storlek 6 meter (längs huset) x 4,6 ut, dvs nästan 28 kvm. Långsidan samt ena kortsidan kommer att vara glaspartier. På golvet ska vi lägga klinker och golvvärme (el). Vi har tänkt att göra det vinterbonad eller i alla fall så att vi kan utnyttja det i stort sett hela året.
Marken består av lera och det är inte tillåtet att dränera bort vatten eftersom husen då riskerar att sätta sig. Lokalt återtag tror jag kommunen kallar det. Huset ligger på västkusten/Bohuslän.

Tidigare låg det en altan på samma plats men den var bara ca 3 meter ut från huset. Grundarbetet bestod då av slipers, 3 rader, parallellt med huset. På dessa ligger bärare (reglar) och på detta låg sedan golvbrädorna.

Rekommendationen jag fått är att komplettera med en rad plintar längst ut (ca 4,50 från huset) där den yttre bärlinan ska fästas och att man kan återanvända den gamla sliperskonstruktionen som stöd för de nya reglarna. Plintarna är tänkt att vara 20 cm diameter och grävas 1 meter ner. Dessa ska placeras med 120 cm avstånd. Reglarna fästs med vinkeljärn var 60 cm. Virkesdimension 45*145.

Så till själva frågan: Kommer detta att hålla eller riskarar jag få sättningar? Eftersom jag ska lägga klinker och värmeslingor så känns det extra viktigt att det verkligen inte blir några förskjutningar. Är det bäst att gjuta en platta istället eller är det overkill? Jag vill ju inte lägga ner mer pengar än nödvändigt men samtidigt inte riskera att få riva upp det igen. Tacksam för era tips och synpunkter.
Detta är tidigare postat under "grund-markarbeten" men fick ingen återkoppling. Kanske är detta forum mer rätt? Ber om ursäkt för dubbelpostningen :surprised:
 
I
Du ska nog inte satsa på att behålla de gamla slipersen eftersom marken inte verkar var så värst väldränerad? De emitterar med tiden kreosot och andra giftiga ämnen och kan oxå börja lukta illa när impregneringen slutar skydda virket.

Plint är heller inget att satsa på i vattensjuk mark. Då får du gräva gropar som är stora till frostfritt djup för att kunna få ordentlig tryckutbredning från plintskaftet till mark med en sula under skaftet för att inte riskera tjälning/uppfrysning och sättningar.

Satsa istället på att gjuta en (värmeisolerad) platta som inte hänger samman med husgrunden. (Då får du oxå bäst nytta av din golvvärme.) Det finns idag ett antal system för att bygga en grund med vinkelelement av cellplast med fiberbtg. i sockelsidan, med armerade kantbalkar + tryckspridande voter och sprickarmering centriskt i plattan, men det är bättre ur hållfasthetssynpunkt att armera med andra byglar än de som säljs färdigbockade och kraftigare armering i ök platta och kantbalkar.

Men innan du börjar med det ska du se till att göra underarbetet ok för att minska risken att plattan sätter sig och spricker. Lägg då en markduk direkt på leran så att inte påbyggnaden (med fyllnadsgrus) blandar sig med leran. Du behöver en bädd på minst 25 cm tjocklek. Den ska packas med vibrator utan vattenbegjutning.
___________________
Byggaren
 
Hej!

Detta är en nästa 10 år gammal tråd men jag testar!
Petod, hur gjorde du tillslut och hur har det funkat?
Jag provar eftersom att jag just nu är i lite samma sits som du beskriver med leriga markförhållande och en ny altan med inglasning på gång...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.