P
Ett sågbord vore inte så dumt att ha då det är ganska jobbigt att handsåga 2,5 meters bitar på längden. Vad tror ni om ett sådanthär bord till min cirkelsåg

Jula Postorder AB

Eller är det bara smäck?
 
Peter_K skrev:
Ett sågbord vore inte så dumt att ha då det är ganska jobbigt att handsåga 2,5 meters bitar på längden. Vad tror ni om ett sådanthär bord till min cirkelsåg

Jula Postorder AB

Eller är det bara smäck?
Förmodligen är alla sågbord bra nog för det område de lämpar sig för. Det vill säga, skall du grovsåga plus minus 2 millimeter funkar ett sågbord, skall du finsåga plus minus 1/10-dels grad krävs ett annat sågbord.

Så första frågan blir väl närmast vad du vill kunna göra med det. Har precis letat igenom marknaden själv och här är mina tankar:

1. Någon typ av lngdanslag är en nödvändighet, för att man skall kunan klyva. Viktigt det längdanslaget inte flyttar sig i ena sidan om man trycker en bräda mot det (enda sättet vara säker på man följer det). Redan den enkla synpunkten begränsar dig snabbt, för håller du med, är det i princip bara spgbord kvar som har spänn på båda sidorna längdanslaget (som Bosch, både PTS och om det nu heter GTS eller så)

2. Jag vill kunna såga i vinklar med sågbordet, det vill säga det måste finnas något som i någon typ av spår kan flytta ett vinkelanslag. Om detta är viktigt, och vinkeln är viktig börjar det bli riktigt trist, de flesta vinkelanslag är korta, och går ostadigt. Horbach har ett sågbord, tyskt märke, som klarade detta rätt bra, men vi är då uppe i flera tusen spänn.

3. Jag har köpt två billiga rullstöd på k-rauta (150 spänn styck), men ett sågbord måste ha en så stor bredd att jag kan såga skivor (minst 60 centimeter kom jag fram till).

Alla tre punkterna ovan ihop gör att jag hade svårt hitta något som inte direkt stack iväg till 3000 SEK eller mer.

Såbörja med att bestämma ditt behov. Är det bara att klyva långa brädor, så är nog två metallskenor och en uppochnervänd såg mellan dessa bättre än många riktigt billiga sågbord.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.