Status
Inte öppen för fler kommentarer.
peteds01 peteds01 skrev:
Javisst, men hur mycket har kapitalet och deras lakejer brytt sig om arbetarna?
Varför hade tidigare svenska generationer vilda strejker?
Var det för att arbetsgivare var snälla och brydde sig om kollektivet?
Fundera lite över det här med fackföreningar och samhället lite istället för att kasta skit över dem som ordnat så att så många som möjligt fått det bra.
Finns ingen på den politiskt högra sidan som ordnat rösträtt, semester, sjukvård osv.
Tänk lite längre än er egen plånbok.
Rösträtt var dåtidens liberaler som införde Mao borgare
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag har under större delen av livet varit med i facket. Periodvis som fackombud mm.
Sett tillbaka på det så kan jag konstatera att jag aldrig haft personlig nytta av facket. Minns inte att jag sett någon annan som haft det. Iofs har jag "försvarat" medlemmar i löneförhandlingar men inte sett något reellt resultat av det.
Däremot har jag kunnat konstatera att facket är mycket toppstyrt, till den grad att lokala klubbar alltid blivit överkörda av förbundet vid meningskiljaktligheter.
Jag har reagerat starkt på situationen i LO-området (jag tillhörde inte det) där de som väljer att vara utanför facket i regel blir mobbade kontinuerligt (i högre eller lägre grad) samtidigt som en stor del av fackavgiften gick till Socialdemokraterna. Dvs i praktiken ett påtvingat partistöd till det parti som satt vid makten. Lägg till det att LO vid tillfällen (och kanske kontinuerligt) hotat, utpressat och mutat regeringen för en viss politik. Detta av en instans som inte är demokratiskt vald av folket.
 
  • Gilla
  • Älska
fremax och 8 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har under större delen av livet varit med i facket. Periodvis som fackombud mm.
Sett tillbaka på det så kan jag konstatera att jag aldrig haft personlig nytta av facket. Minns inte att jag sett någon annan som haft det. Iofs har jag "försvarat" medlemmar i löneförhandlingar men inte sett något reellt resultat av det.
Däremot har jag kunnat konstatera att facket är mycket toppstyrt, till den grad att lokala klubbar alltid blivit överkörda av förbundet vid meningskiljaktligheter.
Jag har reagerat starkt på situationen i LO-området (jag tillhörde inte det) där de som väljer att vara utanför facket i regel blir mobbade kontinuerligt (i högre eller lägre grad) samtidigt som en stor del av fackavgiften gick till Socialdemokraterna. Dvs i praktiken ett påtvingat partistöd till det parti som satt vid makten. Lägg till det att LO vid tillfällen (och kanske kontinuerligt) hotat, utpressat och mutat regeringen för en viss politik. Detta av en instans som inte är demokratiskt vald av folket.
Och om jag inte missminner mig så var en fackanslutning detsamma som ett omedelbart medlemskap hos socialdemokraterna för inte allt för länge sedan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kollektivanslutning
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
Javisst, men hur mycket har kapitalet och deras lakejer brytt sig om arbetarna?
Varför hade tidigare svenska generationer vilda strejker?
Var det för att arbetsgivare var snälla och brydde sig om kollektivet?
Fundera lite över det här med fackföreningar och samhället lite istället för att kasta skit över dem som ordnat så att så många som möjligt fått det bra.
Finns ingen på den politiskt högra sidan som ordnat rösträtt, semester, sjukvård osv.
Tänk lite längre än er egen plånbok.
Ingen vad jag kunnat läsa i denna tråden har menat att socialdemokraterna historiskt sett inte betytt mycket för hur det ser ut på arbetsmarknaden idag. Men ta inte i för mycket, Sverige var ett av få länder i Europa som gick oskadda och välbehållna ur andra världskriget med rejält i kistorna efter att ha försörjt nazisternas krigsmaskin med Svenskt stål mot judiskt "smittat" tandguld som betalning. Vi hade ett rejält försprång med andra ord. Men nu är vi omsprungna av våra grannländer. Finland är dom som verkligen steppat upp senaste åren. En riktig förebild. Men Nej jag ser ingen anledning att vara ansluten till facket i den form som facket är idag. Skulle Facket däremot bli mer öppet och opartiskt så är jag intresserad, när arbetstagaren står i fokus och inte föråldrade principer står i vägen för Sveriges arbetare & arbetsgivares framtid. Jag anser att ett bra förslag är bra oavsett om det är kommunisterna eller SD som lägger fram det.
 
  • Gilla
  • Älska
och en till och 6 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har under större delen av livet varit med i facket. Periodvis som fackombud mm.
Sett tillbaka på det så kan jag konstatera att jag aldrig haft personlig nytta av facket. Minns inte att jag sett någon annan som haft det. Iofs har jag "försvarat" medlemmar i löneförhandlingar men inte sett något reellt resultat av det.
Däremot har jag kunnat konstatera att facket är mycket toppstyrt, till den grad att lokala klubbar alltid blivit överkörda av förbundet vid meningskiljaktligheter.
Jag har reagerat starkt på situationen i LO-området (jag tillhörde inte det) där de som väljer att vara utanför facket i regel blir mobbade kontinuerligt (i högre eller lägre grad) samtidigt som en stor del av fackavgiften gick till Socialdemokraterna. Dvs i praktiken ett påtvingat partistöd till det parti som satt vid makten. Lägg till det att LO vid tillfällen (och kanske kontinuerligt) hotat, utpressat och mutat regeringen för en viss politik. Detta av en instans som inte är demokratiskt vald av folket.
Jag har mha facket ( Unionen) fått ut den slutlön jag enl kollektivavtalet var berättigad till plus skadestånd då fd arbetsgivaren vägrade betala rätt slutlön. i mitt fall handlade det om ca 60000 som fattades. inte småpengar direkt.
Skulle dock aldrig i livet ge en jävla spänn i fackavgift till LO-sfären.
LO = maffia i mina ögon
 
T
peteds01 peteds01 skrev:
Ja, vad tror ni annars?
Finns det någon på högersidan av politiska världen som bryr sig om kollektiv anställda och deras eventuella rättigheter och säkerhet.
Nä, där räknas lönsamhet(läs kapitalism).
Arbetare skall helst vara daglönare.
Klart det finns. Antar att du trollar, för så obegåvad är väl ingen? Oavsett vilket är vidare diskussion meningslös.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
jag har ingenjörsexamen, jobbar varje minut, kan räkna mina sjukdagar på min ena hand efter 45 års anställning i privata bolag, kommunala bolag och i stlig tjänst.
Men lik förbannat så är den svenska modellen på arbetsmarknaden med centrala avtal och fredsplikt det som gjort Sverige så framgångsrikt.
Så även om det finns dåligheter så ska man inte dra fackföreningar över en kam och definitivt inte S-regering som gjort väldigt bra under dessa 8 år i parlamentariskt underläge efter 8 år av katastrof.
Det finns mycket som är bra med fackförbunden, men den ideologiska grunden som ofta genomsyrar den är ordentligt rutten. Av denna orsak så skulle jag vilja bryta ut de frågor som gäller arbetsmiljö osv till en egen organisation som inte är politiskt driven.

Hos min arbetsgivare har facket totalt misslyckats med diskussionerna runt hemarbete och arbetsmiljöfrågor i samband med detta, samt samma sak på det flexibla kontoret. Det är enskilda individer som har drivit dessa frågor, inte facket. Facket hade dessutom ingen förståelse för att arbetet blir lidande då alla inte är på plats på kontoret och arbetsgivarenbapplåderar detta då det blir billigare. Än en gång så är det enskilda anställda och chefer som får driva frågan. De har helt enkelt inte kompetensen som behövs.
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Jag skulle av rent solidariska skäl vilja vara med i facket men med tanke på hur politiskt ideologiska dem är så kommer jag aldrig gå med i facket. Dessvärre så gäller detta i stort sett alla svenska fack då nästan alla är anslutna till LO.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
fsn och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jag har mha facket ( Unionen) fått ut den slutlön jag enl kollektivavtalet var berättigad till plus skadestånd då fd arbetsgivaren vägrade betala rätt slutlön. i mitt fall handlade det om ca 60000 som fattades. inte småpengar direkt.
Grattis. Nästan så att du kommer att gå plus/minus noll på fackavgiften, sett till alla år du betalar den.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har ju iof erfarenhet från att just automatisera manuellt jobb. Och det har hänt mycket bara senaste 5 åren. Ge det 15 år till så finns det inte många jobb kvar vid löpande bandet

Tycker man hört precis samma sak i årtionden.

Konstigt då att Amazon som troligtvis ligger i absolut framkant fortfarande behöver en massa arbetare till "lätta" jobb och betalar dom slavlöner.


Det mesta du skriver är ju bara rent svammel, är det din egen självbild du försöker blåsa upp ?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, det gjorde jag inte. Jag jobbar med teknisk produktutveckling. Har tidigare jobbat med bla produkt och produktionsutveckling inom fordonsindustri för flera olika kunder samt produktutveckling telecom.
Låter onekligen kvalificerat. Men varför behovet av att nedvärdera andra yrken?
 
nja Unionens fackavgift är 235kr
sen betalar jag 50kr /mån i inkomstförsäkring
( har tidigare nyttjat denna och då gått "plus" med 90k mot all betald extra kostnad)
Får via facket rabatt 1500/år på en tidning jag prenumererar på (och skulle göra även om jag inte var med i facket )
Så "fack" kostnaden är 1320kr per år eller 110kr /mån

Skulle jag teckna en privat inkomstförsäkring så skulle det kosta mig 350kr/mån

Så vill jag ha inkomstförsäkring o tar den via facket så sparar jag nästan 200 / månad mot en privat en.

Så i just mitt fall, hur jag än räknar på det tjänar jag på att vara medlem i Unionen.

Men som sagt , skulle dock aldrig någonsin betala en kr till ett LO förbund
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Garningen Garningen skrev:
Och om jag inte missminner mig så var en fackanslutning detsamma som ett omedelbart medlemskap hos socialdemokraterna för inte allt för länge sedan.

[länk]
Hur funkade det för de tvångsanslutna som inte röstade på sossarna?
Farsan har nog aldrig röstat på de, vet inte vad han röstar men aldrig på de. Han blev som många andra tvingade att gå med i facket om han skulle jobba. Det inom bygg.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Tycker man hört precis samma sak i årtionden.

Konstigt då att Amazon som troligtvis ligger i absolut framkant fortfarande behöver en massa arbetare till "lätta" jobb och betalar dom slavlöner.


Det mesta du skriver är ju bara rent svammel, är det din egen självbild du försöker blåsa upp ?

I Sverige är denna populär

 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I Sverige är denna populär

[media]


Det där svarar inte på min fråga
E cool video på en plockrobot säger inte så mycket .


Det handlar ju om att kunna räkna av en investering också.
Visst att Amazon och andra storföretag kan räkna hem sådana investeringar på några år.

Men hur länge tror du det tar innan mindre företag kan ha råd med det ?

Dom som sköter servicen på samma grejer är ju förmodligen också fackligt anslutna.

Eller är det bara "några år" tills icket kollektivt anslutna AI robotar servrar plockrobotorna på Lasses spedition AB?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.