M maria01 skrev:
när vart swedol en proffsbutik
Dom riktar sig definitivt till företagare..
Bara att kolla på deras öppettider i butikerna..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Dom riktar sig definitivt till företagare..
Bara att kolla på deras öppettider i butikerna..
Och att priserna som standard visas utan moms.
 
Cheesen
P Pysslarn skrev:
Det blir allt vanligare att proffsbutiker blandar upp sitt sortiment bestående av de gamla vanliga etablerade märkena med ett något billigare alternativ; Ironside, AmPro och Bond Tools är väl bara några exempel.

Måste erkänna att jag ryggar inför de här — för mig okända — märkena, de ger mig samma vibbar som t ex Hardhead från Jula med flera varumärken från olika lågprislador.
Köpte i och för sig en sats AmPro insexnycklar hos Swedol; stod länge och höll i ett motsvarande set från Wiha eller om det var Wera men kunde inte riktigt motivera kostnaden på + hundra kr till. Inget att anmärka på hittills men jag är en sällan-mekare av format så nycklarna har inte riktigt fått bekänna färg.

Så nu till mina frågor: Är de här billigare märkena som erbjuds i proffsbutikerna något att ha? Duger de gott åt en glad amatör som jag eller ska jag fortsätta lägga lite extra pengar på de varumärken med proffsstatus jag känner igen sedan barnsben i stort sett?
Vilka är dina erfarenheter?

Vill förtydliga med att jag av olika skäl — miljö bland annat —inte är anhängare av principen "köp så billigt som möjligt, det är bara att reklamera vid failure" alternativt "genom att köpa billigt kostar det ju väldigt lite att ersätta verktyg som går sönder."

Vore intressant att få lite relevant input på det här och uppskattar särskilt inlägg som utvecklar och argumenterar för sina synpunkter.
Stort tack!
//Ronnie


Nedan lite citat från olika hemsidor.

Ahlsell/Prevex/K-Rauta/Proffsmagasinet m fl:

"Ironsides verktygssortiment är framtaget för proffs och håller hög kvalitet med livstidsgaranti på handverktyg. Det breda sortimentet gör att du inte saknar något verktyg oavsett om du är snickare, elektriker eller rörmokare. Sedan starten har sortimentet breddats utifrån kundernas professionella behov, alltid med fokus på kvalitet och prestanda."

Swedol/tools.se:

"AmPro verktyg för proffs
Ur uttrycket ”I am Pro” togs varumärket AmPro fram för 30 år sedan i USA. Målet var att skapa professionella verktyg till konkurrenskraftiga priser.
Numera erbjuder AmPro sina produkter över hela världen och upparbetade produktionsled ansvarar för kvalité och leverans för både våra kunder och deras verksamhetsmål.

AmPro och TOOLS
Tillsammans med AmPro möjliggör TOOLS en sortimentsuppbyggnad i Sverige för att anpassa utbudet mot kund och olika typer av industrimarknader.
  • Rätt priser - kvalitet ska inte behöva kosta onödigt mycket
  • Rätt sortiment - vi vet vad våra kunder efterfrågar
  • Professionella verktyg - våra kunder är proffs, därför erbjuder vi endast de bästa produkterna"

Skene Järn:


"BondTools är vårt eget varumärke inom handverktyg, utvecklat i nära samarbete med professionella användare och ledande tillverkare. Det är ett prisvärt sortiment av verktyg och satser som håller industrikvalité. BondTools har livstidsgaranti och finns lagerlagt för snabb leverans."
Har erfarenhet av två märken som du nämner. AmPro och Ironside. Skulle kunna tänka mig att ha någon av dom hemma, men det är då ingen höjdare att använda någon av dom. Ironside har dålig finish på sina saker och verktygen kärvar. AmPro det var den blocknyckeln som sprack... Inte speciellt förtroendeingivande.
 
AmPro har jag inte haft några problem med. Däremot är ironside rent skräp i mina ögon. Har stört mig på ett eller annat vis på varenda verktyg jag provat från ironside. Då ett tidigare jobb envisades med att nästan uteslutande köpa ironside så har jag provat en del från det märket.

Väljer till och med meec/hardhead från jula före ironside.
 
Blir säkert utskrattad nu men när jag starta mitt företag 2018 köpte jag handverktyg blocknycklar , hylsverktyg på biltema med 10års garanti dom fungerar riktigt bra och inget som gått sönder. Skruvar dagligen med grävmaskiner. Skulle dock inte köra på biltema skruvdragare osv.
 
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Som många andra sagt är det mesta ok, men ironside är en ren pinsamhet, hur kan man misslyckas med en polygrip så fatalt???
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
O Optimisten2016 skrev:
Blir säkert utskrattad nu men när jag starta mitt företag 2018 köpte jag handverktyg blocknycklar , hylsverktyg på biltema med 10års garanti dom fungerar riktigt bra och inget som gått sönder. Skruvar dagligen med grävmaskiner. Skulle dock inte köra på biltema skruvdragare osv.
Det har förekommit en del bra blocknycklar och hylsnycklar på Biltema. Mina tums hylsor och några av tums blocknyklarna är därifrån. Problemet är att hitta de bra verktygen bland all skit.
 
  • Gilla
in2kma
  • Laddar…
De tänger jag testat av Ironside är jag inte imponerad. Dock har de ett tält som är bra

Någon som har koll på Kvaliten på Pelas grejer? (Verktygsbodens märke) Har testat en tång och den var väl OK. Definitivt ingen knipex, men inte helt värdelös. men de har ju väldigt mycket mer än tänger. Någon som har koll?

Gissar att marginalerna har krympt för mycket på kvalitetsmärkena att många företag tar in kina-grejer för att höja marginalen. Jösses vilken utveckling…
 
Cheesen
O Optimisten2016 skrev:
Blir säkert utskrattad nu men när jag starta mitt företag 2018 köpte jag handverktyg blocknycklar , hylsverktyg på biltema med 10års garanti dom fungerar riktigt bra och inget som gått sönder. Skruvar dagligen med grävmaskiner. Skulle dock inte köra på biltema skruvdragare osv.
Jag har väldigt mycket Biltema verktyg, mest fasta nycklar. Gillar många av dom väldigt mycket. Det är ju ingen hazet, geodore eller Sandvik kvalité men mer verktyg per krona tror jag är svårt att hitta.
Köpte Biltemas verktyg just för att dom är inte speciellt stöldbegärliga, men dom fungerar onekligen.
 
  • Gilla
ulfem och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har väldigt mycket Biltema verktyg, mest fasta nycklar. Gillar många av dom väldigt mycket. Det är ju ingen hazet, geodore eller Sandvik kvalité men mer verktyg per krona tror jag är svårt att hitta.
Köpte Biltemas verktyg just för att dom är inte speciellt stöldbegärliga, men dom fungerar onekligen.
När jag flyttade till villa med garage 1996 köpte jag Biltemas stora hylsnyckelsats och den funkar fortfarande perfekt. Jag har mekat mycket bil, båt, traktor, grävmaskin m.m. och den har aldrig svikit.
 
Biltemas handverktyg med 10 års garanti är helt ok. Dock kostar dom lite mer, så om dom är prisvärda vet jag inte?
Jag har en hel del av dom, men det beror mest på att man är på biltema ofta så det är enkelt att fylla på förrådet...
 
  • Gilla
ulfem och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Dom riktar sig definitivt till företagare..
Bara att kolla på deras öppettider i butikerna..
handla där som ung för var det lastbils delar mest sen började dom bli mer ett biltema för företag sen köpte dom nima började säljas mer till bönder

har köpt en kompressor rena skiten gick sönder efter en vecka dom vägra ge mig en ny den skulle skickas till tillverkaren så jävla löjligt av nån som kallar sig proffsbutik
 
Cheesen
M maria01 skrev:
handla där som ung för var det lastbils delar mest sen började dom bli mer ett biltema för företag sen köpte dom nima började säljas mer till bönder

har köpt en kompressor rena skiten gick sönder efter en vecka dom vägra ge mig en ny den skulle skickas till tillverkaren så jävla löjligt av nån som kallar sig proffsbutik
Jag har också kluvna erfarenheter av Swedol. Man fick då inte ett speciellt proffsigt bemötande när man ville göra b2b affärer med dom. Dom är mil efter Ahlsell.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har också kluvna erfarenheter av Swedol. Man fick då inte ett speciellt proffsigt bemötande när man ville göra b2b affärer med dom. Dom är mil efter Ahlsell.
ska man få ett bra b2b förhållande till swedol ska man köpa väldigt mycket grejer isåfall. De är alltför vana med mindre företag som lovar en massa och vill ha mycket rabatt och sen köper för nå småpengar.
 
Cheesen
S Stefan1972 skrev:
ska man få ett bra b2b förhållande till swedol ska man köpa väldigt mycket grejer isåfall. De är alltför vana med mindre företag som lovar en massa och vill ha mycket rabatt och sen köper för nå småpengar.
Ja dom slapp då sälja boschverktyg för 15 000:- till mig då jag var in till dom och var intresserad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.