T
Hallå,

Bredvid huset vi nyss flyttat in i står ett ca 3x4m gästhus som vi också kommer använda som kontor, i dagsläget sitter det bara en liten ventilation uppe i ena hörnet. Bifogar bild, den röda cirkeln är vart "hålet i väggen" sitter. Det är ingen mekanisk ventilation eller så, luften där inne står oerhört stilla så jag funderar helt enkelt på hur jag löser det.

Det röda sträcket till vänster om min fina dörr i bilden är elementet. Jag funderar på om man ska ta och göra ett hål för "in-luft" där i stället och använda existerande hål för att suga ut luften med typ en PAX-fläkt, så att luften som kommer in värms av elementet, är det dumt tänkt?
 
  • Skiss av rum med markerad föreslagen plats för eluttag och kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja en friskluftsventil genom väggen bakom elementet brukar vara bra.
 
T
J Josth skrev:
Ja en friskluftsventil genom väggen bakom elementet brukar vara bra.
Då var jag inte helt ute och cyklade här, och för att få luften att faktiskt röra sig? Duger en PAX?

Bifogar bild på befintligt hål, antar att det är ett friskluftsintag(?) men det finns ju ingenting som tvingar in luften så att säga ..
 
  • Ett rundat ventilationssystemshål med en droppformad handtag i takkanten av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det är ju bara ett litet hus så en PAX-fläkt passar utmärkt. Finns olika modeller beroende på hur man vill kunna styra den. Timer är kanske bra? Men på sommaren måste man nog även vädra via dörr eller fönster om två personer jobbar där.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
T
J Josth skrev:
Det är ju bara ett litet hus så en PAX-fläkt passar utmärkt. Finns olika modeller beroende på hur man vill kunna styra den. Timer är kanske bra? Men på sommaren måste man nog även vädra via dörr eller fönster om två personer jobbar där.
Kanon, har en PAX Calima inne på toaletten och gillar att man kan styra med hjälp av en app, såg att ett sånt paket var under 2000 så om du tror en sån fungerar så blir det nog den jag kör på, vi kommer inte sitta här båda två och jobba samtidigt tack och lov!
 
Jag har oxå PAX-calima, 4st till antalet. Fungerar bra men finns en modell jag installerade åt en kollega som heter intellivent, denna känner inte endast av fukt utan även lukt. Kostade lite mer, men var både smäckrare och tystare än PAX.
 
T
Garningen Garningen skrev:
Jag har oxå PAX-calima, 4st till antalet. Fungerar bra men finns en modell jag installerade åt en kollega som heter intellivent, denna känner inte endast av fukt utan även lukt. Kostade lite mer, men var både smäckrare och tystare än PAX.
Är det denna du menar?

https://fresh.se/produkter/flaktar/badrumsflaktar/197302
 
Garningen Garningen skrev:
Denna monterade jag -> Intellivent SKY Fresh.se,

Fresh Ventilation Intellivent Sky - Hitta bästa pris på Prisjakt

1649kr på hornbach
T tunellm skrev:
Då var jag inte helt ute och cyklade här, och för att få luften att faktiskt röra sig? Duger en PAX?

Bifogar bild på befintligt hål, antar att det är ett friskluftsintag(?) men det finns ju ingenting som tvingar in luften så att säga ..

Men om du monterar en frånluftfläkt i befintlig kanal bör du ju ta upp en tilluftventil i fönstret eller liknande. D.v.s. om du inte har ett angränsande rum med tilluft genom fönster eller liknande, isåfall får du ju in luft i dörrspringorna.
 
T
Garningen Garningen skrev:
Denna monterade jag -> Intellivent SKY Fresh.se,

Fresh Ventilation Intellivent Sky - Hitta bästa pris på Prisjakt

1649kr på hornbach
Var ju inte så blodigt pris ändå, kan vara skoj att testa ”bara för att”, då har man ju båda hemma och kan jämföra inför nästa byte också. Tack för tipset!

En potentiellt dum fråga då, är ny husägare. Visst är det en hålsåg man enklast använder för att ta upp hålet?

Ännu en, såg att Intelliventen fungerar med 125mm hål också och då tydligen går tystare, om jag gör ett 125mm hål för den, behöver friskluftsintaget också vara 125mm?
 
T
Garningen Garningen skrev:
Men om du monterar en frånluftfläkt i befintlig kanal bör du ju ta upp en tilluftventil i fönstret eller liknande. D.v.s. om du inte har ett angränsande rum med tilluft genom fönster eller liknande, isåfall får du ju in luft i dörrspringorna.
Det är jag med på, lutar åt att jag tar upp ett tillluftshål bakom elementet och använder befintligt hål att montera fläkten som suger ut luften
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Var ju inte så blodigt pris ändå, kan vara skoj att testa ”bara för att”, då har man ju båda hemma och kan jämföra inför nästa byte också. Tack för tipset!

En potentiellt dum fråga då, är ny husägare. Visst är det en hålsåg man enklast använder för att ta upp hålet?

Ännu en, såg att Intelliventen fungerar med 125mm hål också och då tydligen går tystare, om jag gör ett 125mm hål för den, behöver friskluftsintaget också vara 125mm?
Bra fråga, om befintliga tilluft är 100 och du nu borrar ett frånluft 125 så kommer ju det egentligen bara innebära att det blir snabbare flöde av luft i 100-röret, det kan hända att du får ett vind-brus/sus därifrån när fläkten går för fullt. Men dessa frånluftsfläktar går inte så intensivt så du behöver nog inte vara orolig. Hör du ett enerverande ljud från tilluftsventilen så öppna den bara mer så bör de bli tyst. (y)
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
T
Garningen Garningen skrev:
Bra fråga, om befintliga tilluft är 100 och du nu borrar ett frånluft 125 så kommer ju det egentligen bara innebära att det blir snabbare flöde av luft i 100-röret, det kan hända att du får ett vind-brus/sus därifrån när fläkten går för fullt. Men dessa frånluftsfläktar går inte så intensivt så du behöver nog inte vara orolig. Hör du ett enerverande ljud från tilluftsventilen så öppna den bara mer så bör de bli tyst. (y)
Se där, då löser det sig oavsett! Den andra dumma frågan då, är det en hålsåg jag ska köpa?
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Se där, då löser det sig oavsett! Den andra dumma frågan då, är det en hålsåg jag ska köpa?
Ja, hålsåg torde vara utmärkt, kör försiktigt med skruvdragaren, så stora hålsågar brukar fördärva skruvdrargaren om man är för intensiv. Ventilationsteknikerna har ofta sladddrivna dragmaskiner när dom gör hål. Har tagit upp ett 20-tal 125mm-hål med min dewalt, och den är inte riktigt det den var med växellådan, om det beror på tapp från byggnadsställningar eller hålssågssessioner vet jag inte. Du kan ju nöta en stund med hålsågen, låta dragaren svalna och sedan köra igen. Kollegans hitatchi-dragare började brinna när han körde hålsåg. :crysmile:
 
T
Garningen Garningen skrev:
Ja, hålsåg torde vara utmärkt, kör försiktigt med skruvdragaren, så stora hålsågar brukar fördärva skruvdrargaren om man är för intensiv. Ventilationsteknikerna har ofta sladddrivna dragmaskiner när dom gör hål. Har tagit upp ett 20-tal 125mm-hål med min dewalt, och den är inte riktigt det den var med växellådan, om det beror på tapp från byggnadsställningar eller hålssågssessioner vet jag inte. Du kan ju nöta en stund med hålsågen, låta dragaren svalna och sedan köra igen. Kollegans hitatchi-dragare började brinna när han körde hålsåg. :crysmile:
Haha helvete jag har bara denna pärla att tillgå: https://www.netonnet.se/art/hem-fri...gsr-12v-15-professional-2x20ah/1012158.16114/

Den har förvisso löst allt som jag slängt på den när jag ägde lägenhet men den kanske inte pallar med detta då? Vet jag blandade något typ murbruk med den när vi la klinkergolv, fick vila då och då för den blev otroligt varm

Har iofs en borrhammare också med sladd där man kan slå av hammarfunktionen, iofs med sånt SDS(?)-fäste så får se om jag hittar en hålsåg som passar.

I värsta fall så är det väl en utomordentlig möjlighet till att införskaffa en bättre skruvdragare nu när man har hus om inte annat
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.