Håller på med ett bygge av en bastu på hjul (gammal husvagn som jag rivit ner). Har lagt impregnerat 45x70 runt om som på bild. Har köpt reglar som också är 45x70 för att sätta upp väggar. Men så blir jag osäker nu.
Borde jag lägga golvet som är kärnfuru trall 28x140 över hela ytan nu och sedan bygga väggarna ovanpå det ?
Eller Borde jag sätta upp väggarna och tak först och sen lägga in golvet ?

Jag tänker också att eftersom jag har samma mått på de liggande impregnerade reglarna som de Stående till väggen så har jag inget över för att eventuellt sätta fast golvet i de liggande reglarna ( ramen då alltså)

Hur borde jag gå tillväga ?
 
  • Impregnerade träreglar monterade på en husvagnschassi utomhus som grund för en bastubyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att det ser ut som att du lagt reglarna på fel ledd, med 70-sidan liggande istället för stående. Där det är på stålramen spelar det förstås ingen roll, men där de själva ska staga upp trallen kommer de göra mindre nytta.

Vad gäller trall eller reglar först så skulle jag sätta regel mot regel, inte ha trall emellan. I vilken ordning du gör jobbet spelar ingen roll, men lägger du trallen först så spara en regelbredd.

Det funkar säkert att inte göra så också, men skulle du vilja byta golvet innan regelverket gjort sitt blir det svårare i så fall.
 
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
Goshark Goshark skrev:
Håller på med ett bygge av en bastu på hjul (gammal husvagn som jag rivit ner). Har lagt impregnerat 45x70 runt om som på bild. Har köpt reglar som också är 45x70 för att sätta upp väggar. Men så blir jag osäker nu.
Borde jag lägga golvet som är kärnfuru trall 28x140 över hela ytan nu och sedan bygga väggarna ovanpå det ?
Eller Borde jag sätta upp väggarna och tak först och sen lägga in golvet ?

Jag tänker också att eftersom jag har samma mått på de liggande impregnerade reglarna som de Stående till väggen så har jag inget över för att eventuellt sätta fast golvet i de liggande reglarna ( ramen då alltså)

Hur borde jag gå tillväga ?
Jag hade lagt trall över reglarna så att det blir en helt täckt ”platta” och sedan väggar ovanpå det, för enkelhetens skull.
 
  • Gilla
Goshark
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Jag hade lagt trall över reglarna så att det blir en helt täckt ”platta” och sedan väggar ovanpå det, för enkelhetens skull.
Tack jag tror faktiskt det kommer bli så. Det kännsmest praktiskt
 
Nån anledning varför du lagt reglarna fel?
Nu har du sämre bärighet.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Nån anledning varför du lagt reglarna fel?
Nu har du sämre bärighet.
Sett en som byggt på liknande sätt så därför har jag gjort det.
 
K
När reglarna ligger ner sådär hade du ju kunnat köra 45x45 reglar istället, i princip samma bärighet ju
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
När reglarna ligger ner sådär hade du ju kunnat köra 45x45 reglar istället, i princip samma bärighet ju
Jag förstår att det inte är helt rätt gjort men det var faktiskt inte detta som min fråga handlade om. Tack
 
  • Ledsen
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Nissens
Goshark Goshark skrev:
Jag förstår att det inte är helt rätt gjort men det var faktiskt inte detta som min fråga handlade om. Tack
Men bärigheten är ju viktig, är den dålig kan det fördärva ditt bygge.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
J
Tror TS får tillräcklig stabilitet, merparten av vikten i en enkel bastu kommer på yttre reglarna som ligger stabilt på kärrans balkar, även sittlavar skruvas ju i väggarna.

Utan att vara expert känns det märkligt att lägga golv över hela ytan först. Idén med 45x45 (eller sätta inköpta reglar med smala sidan inåt) känns rätt, då man dels får plats att skruva golvet i golvreglarna (så gjorde jag, bredare reglar än vägg), dels räcker nog en tunnare isolering i en sån liten bastu (vedeldad antar jag, jag har 45 mm trä dvs ”oisolerat”).
 
  • Gilla
Goshark
  • Laddar…
J JRMKJRM skrev:
Tror TS får tillräcklig stabilitet, merparten av vikten i en enkel bastu kommer på yttre reglarna som ligger stabilt på kärrans balkar, även sittlavar skruvas ju i väggarna.

Utan att vara expert känns det märkligt att lägga golv över hela ytan först. Idén med 45x45 (eller sätta inköpta reglar med smala sidan inåt) känns rätt, då man dels får plats att skruva golvet i golvreglarna (så gjorde jag, bredare reglar än vägg), dels räcker nog en tunnare isolering i en sån liten bastu (vedeldad antar jag, jag har 45 mm trä dvs ”oisolerat”).
Jag håller med om att det känns bättre. Den kommer vara vedeldad och oisolerad dessutom. Hur menar du med 45 mm trä ?
 
J
min bastu är knuttimrad med 45mm brädor, ingen isolering. Om du har ytterpanel (22mm?) och innerpanel (15mm?) och reglar blir den nog bättre isolerad.
 
Ja okej. Det är precis så jag tänkte göra, med vindpapp i mellan. Men du får ändå upp hettan i din ?
 
J
Ja men värmen beror även på volymen, storlek på kamin, hur högt sitter lavarna, ev isolerat tak mm. Leta i forumet, finns flera inlägg om detta.
 
  • Gilla
Goshark
  • Laddar…
Hade nog inte byggt väggarna på golvet så att säga. Om du av någon outgrundlig anledning är i behov att fixa en golvbräda i framtiden är det ju såklart lättare om golvplankorna är fria.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.