Tjena, håller på att byta panel på gavelspets, har rivit allt och satt upp vindduk + 25mm läkt runt om och på stående reglar, ska nu slå på spikläkt. Hur gör jag med luftning längst ned? Har slagit på läkt runt om för att håll vindduken på plats. Om jag sätt spikläkt längst ner blir det ju tätt och ingenstans för eventuell fukt att rinna ut, eller ska jag sätta spikläkten lite högre upp?? Bifogar bild.

Mvh
 
  • Väggisolering och träreglar på stomme för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag ser det kan du antingen läkta ut mer eller skära spår i nedersta läkten för att få ventilation.
 
Garningen Garningen skrev:
Som jag ser det kan du antingen läkta ut mer eller skära spår i nedersta läkten för att få ventilation.
Okej, så slå på en 12mm läkt innan spikläkten skulle funka och räcka??? Då får jag 12mm luftspalt under panelen nedtill.
 
K
Flytta upp nedersta spikläkten så den sitter liten bit ovanför läkten som nu sitter där. Då kommer luften kunna ventilera
 
S Statteman skrev:
Okej, så slå på en 12mm läkt innan spikläkten skulle funka och räcka??? Då får jag 12mm luftspalt under panelen nedtill.
Det räcker absolut. Så enormt fuktig blir sällan panelen på gavelspetsen, den är ju delvis skyddad genom takutsprånget. (y)
 
K kniv skrev:
Flytta upp nedersta spikläkten så den sitter liten bit ovanför läkten som nu sitter där. Då kommer luften kunna ventilera
K kniv skrev:
Flytta upp nedersta spikläkten så den sitter liten bit ovanför läkten som nu sitter där. Då kommer luften kunna ventilera
Det var också en tanke att flytta upp den 10mm ovanför kanske, men hur långt kan jag dra ner panelen nedanför spikläkten?? Den behöver ju komma ner en bit mot blecket för att det ska se schysst ut...
 
K
S Statteman skrev:
Det var också en tanke att flytta upp den 10mm ovanför kanske, men hur långt kan jag dra ner panelen nedanför spikläkten?? Den behöver ju komma ner en bit mot blecket för att det ska se schysst ut...
Ser inte varför det inte skulle fungera, behöver ju inte spika 1cm från ändträt direkt… Tänk bara på att hålla minst 8-10mm mellan plåt och panel, annars ökar risken för att väta kommer in i panelens ändträ
 
K kniv skrev:
Ser inte varför det inte skulle fungera, behöver ju inte spika 1cm från ändträt direkt… Tänk bara på att hålla minst 8-10mm mellan plåt och panel, annars ökar risken för att väta kommer in i panelens ändträ
Blir i så fall att jag får spika/skruva ca 15cm från ändträ, det funkar bra eller?
 
K
S Statteman skrev:
Blir i så fall att jag får spika/skruva ca 15cm från ändträ, det funkar bra eller?
Varför skulle det inte?
 
HUr gör du mot gavelspetsen, öppnar du spår även där för ventilation
 
Vilken typ av färg ska du behandla panelen med?
 
Blev en 12mm läkt under spikläkten så är nu 12mm luftspalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.