Hej!

Första gången jag sätter upp gips och slipar, så är osäker på hur det ska se ut. Satt upp gipsvägg och spacklat skarvar och skruvhål igår för att sedan idag börja slipa innan nästa lager spackel.

Testat med både maskinslip korn 120 (även testat 180 med liknande resultat) och handslip med samma korn och när jag slipar verkar det slipas bort såväl spackel som papper från gipset vilket gör att det ser ut som nedan. Trycker inte hårt med slipen alls utan bara låter den ligga kort mot väggen.

Är det vanligt att man slipar bort papper från gipset på det här sättet, eller har jag slipat/spacklat fel?
 
  • Vägg med flagnande målfärg och tecken på fukt- eller mögelskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För egen del har jag precis kommit på hur man gör, efter många år av kladdande.

1. Nej, du ska inte slipa så att pappret försvinner, då måste du ju spackla igen.
2. När du lägger på spackel, försök att dra av kanten så slipper du slipa så mycket. Titta på Anders i videon, dra bort kanten på spacklet som han gör även när du inte bredspacklar. Man kan dra av kanten i en cirkelrörelse på små ytor.

I övrigt tycker jag 120papper är lite grovt om man inte klantat på väldigt mycket spackel, 150-papper är mer lagom.... slipa för hand......




 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Stort tack! Som tur är så är det bara på 1-2 ställen så kommer inte behöva spackla över så mycket iallafall. Fanns ett par ställen där jag kunde se skruvhuvudet genom spacklet så tankegången var att kladda på lite extra och sen slipa ner.

De flesta guider jag läst verkar köra med en väldigt tunn spackelspade över skarvarna och har inte sett att det bredspacklas mycket alls över skarvarna, men kan ju vara för att de drar bort överflödigt spackel också.

Synd att behöva handslipa och åka på dammet iallafall, men kan ju köra maskin efter att ha bredspacklat också.
 
...men om du kör med maskin, då behöver det ju vara en med stor sliprondell? En vanlig oscillerande 115 eller 125mm maskin kommer ju äta upp spacklet på 1 sekund. Och sedan tugga papper....

Slipa för hand och fokusera på kanterna. Det tar inte så lång tid men dammar förstås en del.

Se till att ha släpljus riggat också, annars ser man inte alls hur det egentligen ser ut......
 
K
För nybörjare händer det där titt som tätt, innan man fått in känslan i hur mycket spackel man ska kladda på, hur man stryker ut det bäst med skrapan och hur man slipar. Det är det fina med att gipsa och spackla, går alltid att spackla på igen och slipa lite försiktigare nästa gång. Ibland kan vissa skruvskallar även behöva spacklas en gång till efter slipningen om man tog i lite mycket. Kostar bara tålamod och tid, och någon liten extra krona kanske. Men inte så mycket mer. Bara testa er fram och fortsätt gneta på! Lycka till med resterande jobb!
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...men om du kör med maskin, då behöver det ju vara en med stor sliprondell? En vanlig oscillerande 115 eller 125mm maskin kommer ju äta upp spacklet på 1 sekund. Och sedan tugga papper....

Slipa för hand och fokusera på kanterna. Det tar inte så lång tid men dammar förstås en del.

Se till att ha släpljus riggat också, annars ser man inte alls hur det egentligen ser ut......
"Maskin" var nog inte bästa ordet, utan det är en giraffslip från Biltema som jag har. Körde på lägsta hastighet tidigare och med K180 men när jag fick ovan resultat misstänkte jag att jag gjorde någonting fel. Gav upp på det och efter tips från dig började jag slipa för hand med kloss istället, vilket gick grymt mycket bättre. Rev fortfarande upp papper på ett par få ställen för hand, men klart bättre resultat än giraffen.

Yes, springer runt med en LED-lykta så borde kunna slipa ner det mesta.

K kniv skrev:
För nybörjare händer det där titt som tätt, innan man fått in känslan i hur mycket spackel man ska kladda på, hur man stryker ut det bäst med skrapan och hur man slipar. Det är det fina med att gipsa och spackla, går alltid att spackla på igen och slipa lite försiktigare nästa gång. Ibland kan vissa skruvskallar även behöva spacklas en gång till efter slipningen om man tog i lite mycket. Kostar bara tålamod och tid, och någon liten extra krona kanske. Men inte så mycket mer. Bara testa er fram och fortsätt gneta på! Lycka till med resterande jobb!
Tack! I jämförelse med hur många timmar som lagts på det här köksprojektet så blir ett par extra rundor slip och spackel en fis i rymden. Det är motivation nog att så många inlägg här klagar på spackel i släpljus att det är värt att gå och slipa ett par gånger extra.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.