Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N
Jag tycker man skall vara med i facket vilket jag själv var så länge jag levde på lönearbete. Även om jag personligen aldrig hade någon direkt nytta av medlemskapet tycker jag man skall se till helheten när det gäller det jobb facket de facto gör.
Dock skulle jag aldrig vara med i ett fackförbund som tillhör en organisation som skänker miljonbelopp av medlemmarnas pengar till ETT politiskt parti i samband med val. Sådant hör inte hemma i en demokratisk organisation och är rent av osmakligt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Jag är själv med i LO men har inte mycket över för facket då mesta av pengarna verkar rinna iväg på skit som facktidningar skänka pengar till sossarnas valkassa (det som stör mig absolut mest)

Men i din marknadsstyrda drömvärld hur ska en person som jobbar i tex en fabrik och har samma uppgifter som 50 andra har ett jobb man lär sig på en vecka någonsin kunna förhandla sin egen lön då man är så pass utbytbar?
Måste ju gå utmärka sig på ett eller annat sätt där med. Jobba snabbare, mindre fel etc. Om alla 50 leverar exakt lika så är det ju välkomnande med automation som tar över
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Facket är ju helt onödigt
Helt ok om du inte vill vara med i facket.
Men då ska du förhandla allt själv och inte åka snålskjuts.
 
peteds01 peteds01 skrev:
Helt ok om du inte vill vara med i facket.
Men då ska du förhandla allt själv och inte åka snålskjuts.
Hur åker man snålskjuts menar du?
 
N
Cheesen Cheesen skrev:
Beror kanske på att Socialdemokraterna är avknoppade från dom tidiga fackförbunden... Det var ju inte precis borgarna som bildade fackförbund heller.
Men det var hyfsat längesedan och idag röstar ingen majoritet av LO:s medlemmar på S längre.
 
N Nalleman64 skrev:
Men det var hyfsat längesedan och idag röstar ingen majoritet av LO:s medlemmar på S längre.
Det var så mysig känsla i kroppen när SD gick om S inom LO.. haha så kul

Edit: men det gäller bara medlemmarna LO är fortfarande hårt kopplat till S
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man kan få flytta långt och ofta...... och på varje arbetsplats man lämnar medan man letar så lämnar man lönen efter sig. Vi har inte alla råd att flytta kring Europa på det viset i 10-15 år tills man hittar en bra arbetsgivare.
Du hade tur helt enkelt
Tur hade jag nog inte. Utan jag jobbade hårt för att få min plats. Tog en chans och lämnade ett rent ut sagt skitföretag och "säker" anställning.
Om man inte specifikt måste jobba inom något som kräver att man flyttar och kan tänka sig att jobba inom ett område på typ 5 mil enkel resa så kan nog många i södra delen av sverige hitta ett bättre jobb.

För lite rolig info i med facket diskuteras.
Transport sänkte min lön med ca 2500 kr netto i månaden, tvingade oss att jobba 12-13 timmars pass utan raster.
Och vi hamnade på 160 timmar i månaden, men då hade vi netto ca 13000 i månaden. Transports utvalda gjorde inget för att hjälpa oss med lönen mellan 2009-2015 iallafall. Idag har de lite bättre men inget som de var nöjda med =)
Och med 13000 i månaden ville transport att man skulle betala en medlemsavgift på en 400 kr eller vad de var då. Men eller hur va :D
De var ok innan de sänkte våra timmar i månaden med att vi jobbade utöver vanlig arbetstid ca 600 timmar "övertid" per år. (ingen övertidsersättning, ob eller helglön)

Fundera då på om fackförbund var bra.
 
  • Ledsen
Workingclasshero
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vilket kvalificerat CP-snack. Vi har helt anonymiserade val i sverige och en LO-medlem kan rösta på vad fan dom vill utan att nån kommer att få veta det.
Jag antydde aldrig att de skulle bli undersökta och uthängda, eller hur? De kollegor som återberättat detta menar att det var fördolda hot som skulle tolkas på ett visst sätt. Jag är för anonyma val och tycker att jag ska ha rätt att rösta på vad jag vill. Om någon skulle påstå att jag får sparken eller motsvarande för att jag röstar på "fel parti" skulle jag bli skogatokig.

T.ex fick en tidigare kollega höra face-to-face "jag hoppas du röstar på rätt parti, annars är det inte roligt att jobba här." Personen som uttalade detta var dessutom ordförande i lokala fackförbundet
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Måste ju gå utmärka sig på ett eller annat sätt där med. Jobba snabbare, mindre fel etc. Om alla 50 leverar exakt lika så är det ju välkomnande med automation som tar över


Faktiskt precis det jag förväntade mig att du skulle svara.

Om det är hastigheten på maskinerna som sätter tempot på produktionen då? Så du inte har någon möjlighet att påverka tempot.
Ska man springa runt i en cirkel medans för att imponera på chefen?

Och är ditt svar på allt att det snart kommer automatiseras.


Jag börjar tro att du har rätt dålig insikt i hur större produktionsföretag fungerar



Jag har inte lika lätt som andra att reta upp mig på dig då jag är rätt säker på att du bara trollar
Alternativt har hela rummet fullt av idol bilder på Carl Bildt (som jag förövrigt också gillar)
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Faktiskt precis det jag förväntade mig att du skulle svara.

Om det är hastigheten på maskinerna som sätter tempot på produktionen då? Så du inte har någon möjlighet att påverka tempot.
Ska man springa runt i en cirkel medans för att imponera på chefen?

Och är ditt svar på allt att det snart kommer automatiseras.


Jag börjar tro att du har rätt dålig insikt i hur större produktionsföretag fungerar



Jag har inte lika lätt som andra att reta upp mig på dig då jag är rätt säker på att du bara trollar
Alternativt har hela rummet fullt av idol bilder på Carl Bildt (som jag förövrigt också gillar)
Jag satsar mina pengar på att Bildt är för "vänstervriden" för att se upp till.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Jag antydde aldrig att de skulle bli undersökta och uthängda, eller hur? De kollegor som återberättat detta menar att det var fördolda hot som skulle tolkas på ett visst sätt. Jag är för anonyma val och tycker att jag ska ha rätt att rösta på vad jag vill. Om någon skulle påstå att jag får sparken eller motsvarande för att jag röstar på "fel parti" skulle jag bli skogatokig.

T.ex fick en tidigare kollega höra face-to-face "jag hoppas du röstar på rätt parti, annars är det inte roligt att jobba här." Personen som uttalade detta var dessutom ordförande i lokala fackförbundet
Sånt har man hört på de flesta arbetsplatser. Så det bästa är att undvika att prata med fackrepresentanter då de skvallrar uppåt. (givetvis inte alla, men de värsta gör det)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Faktiskt precis det jag förväntade mig att du skulle svara.

Om det är hastigheten på maskinerna som sätter tempot på produktionen då? Så du inte har någon möjlighet att påverka tempot.
Ska man springa runt i en cirkel medans för att imponera på chefen?

Och är ditt svar på allt att det snart kommer automatiseras.


Jag börjar tro att du har rätt dålig insikt i hur större produktionsföretag fungerar



Jag har inte lika lätt som andra att reta upp mig på dig då jag är rätt säker på att du bara trollar
Alternativt har hela rummet fullt av idol bilder på Carl Bildt (som jag förövrigt också gillar)

Fick mig att tänka på

 
  • Gilla
Silly Bear
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Måste ju gå utmärka sig på ett eller annat sätt där med. Jobba snabbare, mindre fel etc. Om alla 50 leverar exakt lika så är det ju välkomnande med automation som tar över
Du har rätt dålig insyn i hur de funkar i industrin.

Robotar kan inte ersätta mankraft. Ser det varje arbetsdag, de är jättebra hjälpmedel. Vi har som packrobot och 2-3 st som arbetar med metall.
Sätter man en effektiv gubbe vid samtliga robotar så gör den personen mycket mer än vad robotarna hinner =)
 
Blodsoppen
pacman42 pacman42 skrev:
Jag gick ur facket när jag från en vän i facket fick höra att facket i allmänhet inte ville att jag skulle få någon löneökning för att jag tjänade för bra. De ville ge pengarna till andra. Jag fick en av de högsta löneökningarna av alla det året ändå. Efter det har jag fortsatt att ha bra löneökningar.

De som inte gör att bra jobb skall inte kunna glida med på andras förtjänster. Tyvärr är inte detta fackets inställning.

På min frus jobb försvarade facket en lärarassistent som hade slagit ett barn (inte första gången det hände heller). De lyckades dessutom förhindra avsked. Inte heller det är acceptabelt. Facket har för många spelat ut sin roll...
Har många gånger stört mig på lata odugliga arbetskamrater som är på jobb bara för att dom måste. Dom åker verkligen snålskjuts då dom får liks mycket löneökning som alla andra. Med en annan som sliter hårt och gör det dör lilla extra inte blir mer belönad för det.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Dra inte för stora växlar på hans jävla bubbel. Han är en kodapa, arbetarnas motsvarighet är väl armerare ungefär..
Bra gjort att lyckas förolämpa två - ganska vitt skilda - yrkesgrupper i samma mening. Vad arbetar du själv med för avancerat förresten?
 
  • Gilla
  • Haha
nochl och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.