Vi har ett gammalt 1700-talstorp där vi skulle behöva renovera taket, både in- och utvändigt. Men vi tycker våra gamla lerpannor är väldigt vackra och vill verkligen inte byta ut dem mot nya fula. Kan man plocka ner dem, tvätta och lägga upp dem igen?

Varför kastas ens gamla takpannor? De är ju gjorda i tegel och borde väl hålla för evigheter nästan..? Eller slits de sönder?

Finns det nån bra metod för att återanvända pannorna?
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
B
Tegel brukar man ofta ta ner varsamt, tvätta bort, och återanvända 95% av pannorna. Svåra blir bara att lyckas hitta andra liknande som passar ihop att komplettera med.

Det är en helt annan livslängd jämfört med betongpannor, om man gör så.
 
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Självklart ska du återanvända tegelpannorna, om du inte har så det räcker till omläggning hela taket så byter du på ett takfall och återanvänder de nedtagna pannorna på andra sidan huset.
Om du saknar enstaka pannor brukar Hedenstedt i Vagnhärad ha.
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Tegel brukar man ofta ta ner varsamt, tvätta bort, och återanvända 95% av pannorna. Svåra blir bara att lyckas hitta andra liknande som passar ihop att komplettera med.

Det är en helt annan livslängd jämfört med betongpannor, om man gör så.

Tack! Finns det nån särskild metod för nedplockning och tvätt? Eller bara att lyfta/langa försiktigt och tvätta med högtryckstvätt..? Eller mer?
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Bygg en ränna av långa brädor som du släpper ner dem i en och en. En säck sand vid stoppet och en medhjälpare som tar emot, så det går det undan
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Varför man byter är väl oftast att det är billigare om lejer ut jobbet.

så blev det för mig med mitt lertegel. Men hade jag haft gammalt enkupigt hade jag nog lagt dom sista slantarna på att behålla dem
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det snabbaste om man har sammövad hjälp är att kasta pannorna, så gjordes säkert när taket en gång täcktes med tegel.

Ett enkelt sätt när man plockar ner är att lägga masonit remsor i en vanlig stege och låta pannorna glida ner till nån som tar emot dem(barnarbete?)

Har man möjlighet att låna en traktorflakvagn och kommer intill huset är det enkelt att stå på den och nå upp till tak på enplanshus.
 
  • Gilla
Frodo_99
  • Laddar…
Hej, jag gör ca 20-30 taktbyten om året, och vissa gånger lägger vi tillbaka tegelpannor. Personligen tycker jag inte det är värt det. Resultat blir helt enkelt inte lika bra. En gammal tegelpanna har ofta format sig.
Dessutom är där otroligt många mer timmar i att återanvända de gamla pannorna, många hanteringsmoment.
Blir betydligt dyrare.
 
B Bläcktudan skrev:
En gammal tegelpanna har ofta format sig.
Det här borde vara en myt.
Att bränt tegel skulle vara plastiskt på något sätt, har jag svårt att tänka mig. Då hade alla tegelhus med tiden säckat ihop, man hade inte hittat intakta brända lerskärvor från antiken vid arkeologiska undersökningar.

Om takpannorna satt bättre innan nedplockning än efter, så är det förmodligen för att man vid ursprunglig takläggning helt enkelt tog mer tid på sig att hitta rätt panna som passar på rätt plats. Har självt lagt tak med gamla tegel där alla har lite unik form, ja det tar lite tid att hitta rätt panna till varje plats. En bra början är att sortera dem på längd, brukar vara så att majoriteten har en viss normallängd och sen har du en liten andel både längre och kortare.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Jag bytte tak och på hantverkarnas rekommendation även pannor. De tyckte helt enkelt att det blev för mycket jobb att återanvända. I efterhand kan jag konstatera att de gamla pannorna var i bättre kvalitet än de nya. Men att jag sannolikt inte skulle ha lyckats komplettera de gamla. Jag tog däremot ner dem hela, det tog inte så väldigt mycket tid. Jag använde transportband och ställning fanns monterad. Så det underlättade ju.
Ner kan man ta dem på en enkel kana annars. Upp är värre utan transportband. Köper man nya kan man i allmänhet få dem levererade med kranbil.

Att pannor anpassar sig till taket är en myt.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Det trist att se när folk kasserar riktigt lertegel i bra kvalitet och sen lägger betongpannor.

Jag förstår dock att man gör det valet då arbete är dyrt och lertegel likaså.

Jag misstänker att ett "takbyte" (eller byte av papp och läkt och återläggning av befintliga pannor) är ruskigt billigt om man gör allt jobb själv.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
65219-ab018fad9af39a34f3f47178f60114e6.jpgo
När jag byggde mitt hus hämtade jag merparten av teglet från ett hus byggt -1927.
Det teglet var i nyskick, sen har jag plockat ner från andra tak för att få till tornet, det svåra var allt nocktegel.
Men till slut fick jag en trave av en kompis.
Hela taket gratis men förståss en massa jjobb.
 
  • Gilla
Kurtivan och 9 till
  • Laddar…
Som @tompaah7503 skriver la man nog lite mer tid förr på att passa in skeva pannor. Farsgubben har samlat lertegelpannor i alla tider och en liten del av dem fick återanvändning när ladugårdens tak skulle bytas från Onduline till lertegel. Taket är skevt i sig, så vissa rader kan vara lite längre än andra. Det lägger man på minnet och flyttar ”trånga” pannor dit allt eftersom arbetet fortskrider. Alplift för att lyfta upp hela pallar med pannor rekommenderas.

Ladugård med nytt lertegeltak under installation, visar skeva takrader och en stege mot taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Mina tegelpannor på uthusen flagar mycket. Tyder det på att de är slut, eller är det bara att borsta av och se glad ut?
 
M -MH- skrev:
Mina tegelpannor på uthusen flagar mycket. Tyder det på att de är slut, eller är det bara att borsta av och se glad ut?
Om det är lertegel tyder det på att de är frost skadade, är mer än 1/4 av pannorna dåliga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.